Bromstrassel

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej. Följande har hänt; Inköpt Öhlinsgaffel med vidhängande AP 6-kolvare och PFM racingskivor på finfin fälg får nya belägg från Carbone Lorraine, racebelägg eftersom det rör sig om race-ok. Nåja, fick dom att funka sådär i alla fall men efer ca 100(!) mil vanlig gatkörning så var beläggen helt slut och dessutom hade dom käkat upp 1mm(!) matrial från de svindyra skivorna och gjort dom mer än väl såriga! Tokslitage helt enkelt. På 100 mil!!! Finns det nån kunnig i ämnet knepiga bromsar här på detta fantastiska forum som kan sprida lite ljus över vad i hela friden som har hänt, för jag fattar ingenting, förutom att det kommer att bli dyrt!
Ha de....................Per :squid

Hej
Racegrejor är för raceteam, gatgrejor är för gatåkare...
För ett raceteam kan det vara OK om bromsarna bara håller i 100 mil, där är det prestanda som är viktigast, inte livslängd.
Jag vet inte om slitaget är onormalt, föreslår att du hör med leverantören.

Tja, om det ändå vore lite prestanda men inte ens det blev det. Dom tar bara bra när dom är ordentligt varma. Ligger man i tätort och kör som folk så har man knappt nån bromsverkan att tala om men trycker man på lite upp i fart så tar dom bra, men inte bättre än orginalet, som dessutom håller. Nåt vajkalle är det.
Per

Då kommer 1milj frågan.... Ligger padsen på ? Enklaste sättet är att kolla hurvida hjulet snurrar fritt, kolla även under körning om skivan blir varm av motorvägstransport då där kan vara stopp i returledningen så att bronsen ligger på en tid efter man bromsat.

I övrigt avhjälps poblemet genom att hänga i gatpads i dina ok.

Nej inga såna problem. Jag misstänker at det beror på olämpliga pads som inte kommer överrens med materialet i skivorna. Jag har aldrig sett maken till sånt haär slitage,
Per

Vet inte om slitaget är normalt, men du skriver att de måste bli varma innan de tar, så det förklarar nog skivans slitage också, eftersom stål förlorar sin styrka ganska raskt när det blir varmt, så slits det nog snabbare också.

Fördelen med racebelägg är väl inte att de har bättre friktion och bromsverkan utan att de tål mer värme och deras friktionsegenskaper är anpassade för att fungera vid denna högre temperatur, vilket ger dålig bromsverkan när de är kalla och kräver dyrare skivor som tål värmen. Av detta följer tyvärr att om du monterar sådana grejer på din gathoj, så har du till ett väldigt högt pris fått sämre bromsar.

Lite OT men man använder liknande bromsmaterial till flygplan. När de stackars bromsarna ska hejda de enorma flygplanen på 1500 meter med de minihjulen så blir varmt väldigt fort, så det gäller att grejerna tål temperaturen. Förmodligen är det paraplydrinkssemester att vara bromsbelägg på en roadracinghoj i förhållande till det. För övrigt så reverserar piloterna hellre motorerna än använder bromsarna eftersom soppa är billigare än bromsar....

Jag vet inte om det är c43men det är Carbon Lorraine racepads. De var de som fanns till mina AP ok. Känns rätt surt.
Per

Jag har kört C43 på mina Brembo ok och skivor av värre klass. Dom har hålt hur länge som hälst. Över 150 mil bankörning i högre tempo.

SLAS

Jag vet inte om det är c43men det är Carbon Lorraine racepads. De var de som fanns till mina AP ok. Känns rätt surt.
Per

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...