Bromsteknik

Robban_R1

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -95
Hej

Är det någon som kan förklara hur man bromsar rätt.
Tänkt som 50/70/90 inbromsningar på uppkörningen.

Blev kuggad idag pga Bristande bromsteknik (svag)

Skulle tro att det bara var för löst med handbromsen. ?

Men tips och ideer vore tacksamt.

Mvh
Robert

Ha blicken i horisonten. Raka armar hela vägen. benen nära tanken.
Bromsa så hårt som går, släpp efter lite precis innan du stannar så du inte stannar med ett ryck.

Bromsa huvudsakligen med frambromsen. Bakbromsen används mycket sparsamt, mest för att stabilisera hojen. Placera bara foten löst på pedalen så att bromsljuset tänds, när du använder körskolehojar med dubbla bromsljus.

Hej

Jovisst har jag blicken imot horisonten, samt nyper åt med knäna imot tanken och sitter upprätt med raka armar , Inga problem där.

Men antagligen så nyper jag för dåligt med frambromsen :(

Du skrev :
Bromsa så hårt som går, släpp efter lite precis innan du stannar så du inte stannar med ett ryck.

Hur menar du då ?
ta i för kung och fosterland , stenhårt , fast mjukt i början , samt släppa i slutet lite.

Hur är det med fotbromsen då ?

Mvh
Robert

yonsson skrev:
Ha blicken i horisonten. Raka armar hela vägen. benen nära tanken.

Robban Gpz600R skrev:
Hej

Jovisst har jag blicken imot horisonten, samt nyper åt med knäna imot tanken och sitter upprätt med raka armar , Inga problem där.

Du skrev :

Hur menar du då ?
ta i för kung och fosterland , stenhårt , fast mjukt i början , samt släppa i slutet lite.

Mvh
Robert

Du ska bromsa så hårt det går utan att låsa framhjulet.. Bakbromsen markerar du bara med så att bromsljuset tänds

Var på avrostning i söndags och då sa instruktören följande:
-blicken långt fram
-lite krökta armar
-benen och knäna mot tanken
-nyp inte till bromsen med en gång utan öka trycket på frambromsen vartefter fjädringen komprimeras...alltså stegvis hårdade och hårdare.
-bakbromsen ska man vara försiktig med och släppa efter ju hårdare man bromsar med frambromsen eftersom det blir mindre och mindre tryck på bakhjulet. På sporthojar leder nästan automatiskt till att bakhjulet låser sig på slutet...men då är det ju bara att lätta på bromsen lite.

Robban Gpz600R skrev:
Hej

Du skrev :

Hur menar du då ?

Mvh
Robert
Du märkar om du tagit i för hårt. Då antingen låser sig framhjulet eller så blir det en ofrivillig stoppie. Det enda som gäller annars är att hålla blicken högt och vara stabil på styret så det inte börjar vingla. Fotbromsen är inte så noga med i den här situationen. Skulle tippa på att den står för mindre än 5 % av bromsverkan vid den här typen av hastig inbromsning.

Simppi skrev:
-nyp inte till bromsen med en gång utan öka trycket på frambromsen vartefter fjädringen komprimeras...alltså stegvis hårdade och hårdare.

Det här är nog det viktigaste. Men, vad är det för handledare du har som släpper iväg dig till en uppkörning utan att du kan bromsa? :confused:

Man ska även tänka på att friktionen är större ju högre farten är, det förklarar varför man släpper efter lite mot slutet.

det känns lite svårt i början, men det hårdaste partit skall vara i början av inbromsningen, se till och ta det lungt i början så du lär dig hojen. öka bromskraften försök efter försök. till slut känner du hur hårt du kan bromsa med frambromsen. foten skall som sagt bara ligga lite löst på fotbromsen för att stabilisera skulle du låsa bakhjulet så se till att bara släppa på bakbromsen, släpper man båda i den sitsen, så blir de inte nöjda. när du närmar dig bromspunkten se till att du ligger typ 5-8 km över den hastighet du skall köra i. släpp gasen, sträck upp dig, ihop med knäna handen på frambromsen och dra in dett lilla spelet som finns så du känner att du kan trycka "mjukt" på handbromsen, inte hugga tag i den...
men mycket ligger i blicken. upp med den! tänk på att allt hänger ihop. upp med kroppen och huvudet, med raka spända armar, förutom att du automatiskt får huvudet högre, (så att blicken åker upp mot horisonten) så hjälper du till att hålla bak din egen kroppsviktpå hojen. vilket hjälper dig att kunna bromsa hårdare med frambromsen, utan att bakhjulet lyfter. skall själv köra upp 1 juni, och känner inga större problem med bromsningen. (slipa kan man ju alltid göra) så detta e vad jag fått lära mig, och jag tycker både det låter vettigt och det funkar för mig!
Lycka till!

Jag skulle rekommendera alla att öva på bromsningar lite då och då även långt efter man tagit kortet. Har själv märkt att sk panikbromsningar med vobbel som följd mycket lätt inträffar när man överrumpas av något i trafiken. Kan vara bra att känna till detta för oavsett hur väl man tror att man kan bromsa, så är det som nybliven körkortsinnehavare inte lätt att veta hur man reagerar när väl älgen står där.

mb skrev:
Jag skulle rekommendera alla att öva på bromsningar lite då och då även långt efter man tagit kortet. Har själv märkt att sk panikbromsningar med vobbel som följd mycket lätt inträffar när man överrumpas av något i trafiken. Kan vara bra att känna till detta för oavsett hur väl man tror att man kan bromsa, så är det som nybliven körkortsinnehavare inte lätt att veta hur man reagerar när väl älgen står där.

Håller helt med.
Det är skitbra då MC klubbarna arrangerar avrostningsdagra på våren för det är ju speciellt då som det behöver övas mest. :tummenupp

Börja lätt å bromsa djupare, ett framhjulssläpp eller ett bakhjulslyft är inte så farligt som man tror, träna in att du ska släppa när det händer bara ;D

När man väl hittat gränsen en gång så äre lätt

vågen skrev:
Man ska även tänka på att friktionen är större ju högre farten är, det förklarar varför man släpper efter lite mot slutet.

Du menar att rörelseenergin är högre vid högre hastigheter och därför krävs det högre friktion i början istället för mot slutet då rörelseenergin är lägre? :7peta (kunde inte låta bli, I'm such a besserwiesser).

Skämt å sidå, viktigast är som alla ovan påpekar, applicera bromsen mjukt de första tiondelarna, låt framgaffeln sätta sig innan du bestämt ökar bromskraften, för att slutligen när du närmar dig stillastående lätta upp på bromsen så du slipper parkera hakan i varvmätaren.

Glöm inte heller att under uppkörning är det fyra fingar på bromsen som gäller, inte mer (duuhh) eller mindre.

Eftersom jag har gått på 3 !! avrostningar i år ( min man är smc-instruktör) och en tvådagars tjejkurs nu i helgen där vi övade inbromsningar oxå så vill jag påstå att jag verkligen vet hur man bromsar på rätt sätt nu :yoparty
Du ska sitta så nära tanken som möjligt och knipa med benen runt tanken, rygg och mage ska du spänna så du får en "muskelkorsett" och armarna skall vara lätt böjda, inte raka! Raka, stela armar kan ge vobbel! Titta långt framåt(ca 50 m minst), när det är dags att bromsa så kniper du till snabbt med alla fyra fingrarna så att du får ner farten snabbt i början, sedan kan du lätta på bromsen något så du inte får framhjulslåsning. Fotbromsen markerar du bara med 10% bak och 90% fram är det som gäller med en sporthoj. Det är skitbra att öva på att få framhjulslåsning under kontrollerade former, vi fick öva på grusväg att låsa framhjulet och att sedan snabbt släppa bromsen igen så att hojen rätade upp sig, det gjorde att man fick in känslan för hur man skulle bete sig om detta inträffar!

Lycka till!

Ja, jag vet att det blev ett långt inlägg.......

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2