Bromsteknik

tobbe

Varför blir det höst?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norr om Sth
Hoj
Diverse...
Är ganska färsk på det här med att köra bana. För att det ska gå fort måste man lära sig bromsa på bästa sätt. Hur gör man :confused: . På de få bankörningar jag varit slutar de flesta att bromsa innan de lägger ned hojen i kurvan.

Kollade precis på MotoGP träningen, där verkar de flesta ha kvar två fingar ända in i halva kurvan, antagligen för att kunna bromsa så sent som möjligt. Rimligtvis måste ju denna taktik vara bäst men personligen tycker jag det känns lite nervöst att bromsa fram med nedlägg. Bromsar man lite för mycket blir det väl lätt en lowsider. :eek:

Vad har ni för tips till en som vill köra lite bättre utan att riskera allt för mycket framhjulssläpp?

/TT
 
Last edited:
Det bästa är att ha bromsat klart innan du svänger. Som nybörjare ska man inte hålla på att bromsa djupt in i svängarna eftersom det oftast leder till att man åker på tok för sakta. Bromsa lagom sent, släpp tidigt och rulla in i svängen med god fart. Det är SÅ du får upp kurvhastigheten, och det är den som är viktig när/om du ska åka riktigt fort.
 
Mattias skrev:
Det bästa är att ha bromsat klart innan du svänger. Som nybörjare ska man inte hålla på att bromsa djupt in i svängarna eftersom det oftast leder till att man åker på tok för sakta. Bromsa lagom sent, släpp tidigt och rulla in i svängen med god fart. Det är SÅ du får upp kurvhastigheten, och det är den som är viktig när/om du ska åka riktigt fort.

Tackar, fler kommentarer tas gärna emot. Kommer dock inte kunna läsa dem förrän på måndag. Nu ska det bli :öl .
 
Mattias skrev:
Det bästa är att ha bromsat klart innan du svänger. Som nybörjare ska man inte hålla på att bromsa djupt in i svängarna eftersom det oftast leder till att man åker på tok för sakta. Bromsa lagom sent, släpp tidigt och rulla in i svängen med god fart. Det är SÅ du får upp kurvhastigheten, och det är den som är viktig när/om du ska åka riktigt fort.

Väl talat. Det är enkelt att lära sig bromsa sent och länge, det är bara att bromsa sent och ...eh, ja länge, liksom. Hur lät det där??? Det jag försöker säga är att det är inte lika läskigt att bromsa sent och långt in i kurvan som att släppa bromsen tidigt och rulla in i kurvan i högre fart. Det blir lätt en ovana att ligga och släpa med ett finger eller två på bromshandtaget in i kuvan.
 
Håller med Mattias ovan..

Det är nog många som känner igen sig från första banåkningarna där man körde som fan på rakorna för att bromsa ned sig till snigelfart djupt in i kurvorna... Sedan kommer man underfund med att det blir mycket bättre flyt -och fart- med att ha bromsat klart innan kurvan och sedan koncentrera sig på att ta kurvan med driv i motorn.

Tar vi sedan ett jättekliv till vad vi ser på Moto GP och liknande så är det klart att det finns ett optimalt läge där avslutet på bromsningen och pådraget börjar som grabbarna där behärskar...

Lycka till !
 
Tack för alla tips! Nu ska de praktiseras på Rörken ikväll. Ok det är en gokartbana men ändå.

/TT
 
När det nu finns en tråd om bromsteknik på bana så orkar jag inte laga en ny.

Har en sån liten fråga att använder man alls bakbromsen när man kör på bana, eller är det endast frambromsen som gäller?

//Johan
 
När det nu finns en tråd om bromsteknik på bana så orkar jag inte laga en ny.

Har en sån liten fråga att använder man alls bakbromsen när man kör på bana, eller är det endast frambromsen som gäller?

//Johan

Bakbromsen kan man leka med när man pluttar runt i depån. På banan gör den ingen större nytta.
 
När det nu finns en tråd om bromsteknik på bana så orkar jag inte laga en ny.

Har en sån liten fråga att använder man alls bakbromsen när man kör på bana, eller är det endast frambromsen som gäller?

//Johan

Man skulle kunna säga att bromsning görs av två anledningar:

1) Få stopp på hojen
2) Styra hojen

För 1) behövs inte bakbromsen. 2) är extrem överkurs eller om du är väldigt van vid att använda bakbromsen och sladda mycket i andra sammanhang. Känner du inget absolut behov av bakbromsen, skippa den och koncentrera dig på frambromsen och allt annat viktigt i körningen. När du sedan slåss om topplaceringarna i SM eller liknande kan du, om du vill, experimentera med att använda bakbromsen på lite olika sätt för att få hojen att bete sig lite annorlunda i en viss situation.

Det bästa är att ha bromsat klart innan du svänger. Som nybörjare ska man inte hålla på att bromsa djupt in i svängarna eftersom det oftast leder till att man åker på tok för sakta. Bromsa lagom sent, släpp tidigt och rulla in i svängen med god fart. Det är SÅ du får upp kurvhastigheten, och det är den som är viktig när/om du ska åka riktigt fort.

Håller med. Det optimala för en racerförare är att trailbrake:a, men det är fel sätt att lära sig bankörning på.
 
Last edited:
Jag undrar hur det gick för Tobbe. Lärde han sig "trailbraking" eller blev det ara gammal god bromsa rakt fram körning? :)
 
Jag undrar hur det gick för Tobbe. Lärde han sig "trailbraking" eller blev det ara gammal god bromsa rakt fram körning? :)


Han lärde sig i alla fall hur man vurpar på Gotland Ring minns jag. Tror det måste varit 2004, sedan vet jag inte om han kört något mer faktiskt?
 
Han lärde sig i alla fall hur man vurpar på Gotland Ring minns jag. Tror det måste varit 2004, sedan vet jag inte om han kört något mer faktiskt?

Jag träffade honom för ett år sedan och tydligen så var den tråkiga dagen på Gotland hans sista erfarenhet av MC. Synd, han hade talang för att köra fort.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top