Bromsstrul och tändproblem?

Fille Radfyra

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Stockholm/Bagarmossen
Hoj
Yamaha XJ 550 -83, Honda CRF 450 2010
Tjena!

Försöker väcka liv i gammelhojen (XJ 550) igen efter fem års garagevistelse... Den här hojen kommer att bli lite av en rullande renovering, men just nu vill jag bara få den i kördugligt skick till besiktningen.

Ett par aber:

1.
Framhjulet snurrar skapligt lätt i färdriktningen, men när man snurrar åt andra hållet går det väldigt tungt, framförallt på ett visst ställe varje varv. Jag tyckte det var lite skumt att hjulet snurrar bra åt ena hållet men inte åt det andra? Har beläggen månne "bränt" fast under de år den stått still? Jag körde några repor med bromsen lätt intryckt för att försöka slipa bort eventuella ojämnheter, men utan framgång.

Har läst att man kan slipa bromsskivor lite försiktigt med fint sandpapper. Är det att rekommendera?

2.
Det var ett jäkla styr att få igång motorn med förgasare som hängt sig och formligen pissade bensin. Efter en massa skruvande, en halv flaska startgas och hjärt- lungräddning med ett hjälpbatteri hoppade den igång!
Tycker dock att den går väldigt orent på låga varv och framförallt svarar den dåligt på gaspådrag. Givetvis kan ju förgasarna vara igenkleggade efter så lång träda, men det kändes nästan som om motorn inte gick på alla burkar på de lägre varven.
Testade att ta bort tändhattarna en åt gången för att se om det blev någon skillnad. Gången blev märkbart sämre på varje cylinder. Jag fick mig också ett par rejäla stötar av att hålla i tändhattarna. Jag utgår från att det inte ska vara så... Kan hattarna läcka ström som gör att stiftet inte får tillräckligt med kräm vid låga varv eller är jag helt ute och cyklar?


Fridens / Felix
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Igensatta tomgångsmunstycken/-kanaler, alldeles säkert. Isär o gör pedantrent.

Stötar hör till normalbilden när man gör som du gjorde. Dessutom mår inte elektroniska tändsystem riktigt bra av att göra sådär - det ska alltid sitta ett jordat tändstift i hatten..

Framhjulet? Låter som att framhjulslagren lidit av lite dålig tätning och rostat sönder under sömnen. Köp nya lager hos en maskinfirma så blir det billigt att byta.
 

Fille Radfyra

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Stockholm/Bagarmossen
Hoj
Yamaha XJ 550 -83, Honda CRF 450 2010
OK, tack! Då har man lärt sig något nytt idag också =)

Ang. framhjulet så verkar det som att problemet satt i bromsarna... Plockade isär och rengjorde och lade på kopparpasta på alla gliddelar och det blev mycket bättre! Dock var bromskolvarna väldigt svårövertalade, satt som berget. På ena kolven ser det ut som att en gummipackning har börjat krypa upp på sidorna... Blir till att beställa en renoveringssats!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top