Bromssträcka?

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
BMW S1000XR -17
Är det någon som vet vad det är för ungefärlig bromssträcka på en normal sporthoj 100 km/h- 0 km/h ENDAST med låst bakhjul? :va har googlat runt lite men har bara hittat med normal inbromsning

Jag har för mig att jag har sett det antingen här eller hos SMC, så tester har ju gjorts. Varför undrar du? Tänker du spara vikt genom att ta bort frambromsarna? :hihi

Hoztic skrev:
2662577 Jag har för mig att jag har sett det antingen här eller hos SMC, så tester har ju gjorts. Varför undrar du? Tänker du spara vikt genom att ta bort frambromsarna? :hihi
haha exakt... onödig vikt med frambroms:tungan. nej ärligt så skulle det vara ganska interesant o veta..

zingo00 skrev:
2662655 haha exakt... onödig vikt med frambroms:tungan. nej ärligt så skulle det vara ganska interesant o veta..

Tycker det verkar lika intressant som att mäta hur lång bromssträckan blir om man bromsar genom att sätta ner fötterna.

läste eller hörde om någon undersökning för ett tag sedan men har för mig att man när man bromsat från 100 km/h gick det på:

ca 120 m med enbart bakbroms
ca 47 m med enbart frambroms
ca 46 m med både fram och bakbroms

dvs man tjänar inte alls mycket på att använda bakbromsen (kanske stabiliserar inbromsningen lite men ofta låser man den när man hamnar i panik)...

har för mig att detta test gjordes på någon sporthoj..men vad för nån det var kommer jag inte ihåg..

hade enligt polisen grym bak-broms på min R1:a -00....

de påstår att jag hade 180km/h innan inbromsning...bromsade 23m och hade ca 40km/h in i bilen...

så 140 km/h på 23m...

med låst bakdäck...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back