Bromsslangsbyte

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Jag tänkte att jag skulle byta till stålomspunnet på hojen, och då kommer lite frågor...

Just nu har jag orginalslangarna på och de är tre stycken fram. En från behållaren ner till en fördelare/förgrening och sedan var sin slang till respektive bromsok.

Sitter förgrenaren där av någon anledning mer än att dela upp? funktion?
Kan jag skippa förgreningen och bara köpa två slangar och sätta dubbelbanjoskruv på behållaren istället?
Vad är enklast att lufta?

Vilket är mest lämpligt att göra?
2-slangar = 695 (på s-racing)
3-slangar = 895

På sätt och vis så känns det tryggare att köpa enligt orginalinstallation...

grebbe skrev:
Jag tänkte att jag skulle byta till stålomspunnet på hojen, och då kommer lite frågor...

Just nu har jag orginalslangarna på och de är tre stycken fram. En från behållaren ner till en fördelare/förgrening och sedan var sin slang till respektive bromsok.

Sitter förgrenaren där av någon anledning mer än att dela upp? funktion?
Kan jag skippa förgreningen och bara köpa två slangar och sätta dubbelbanjoskruv på behållaren istället?
Vad är enklast att lufta?

Vilket är mest lämpligt att göra?
2-slangar = 695 (på s-racing)
3-slangar = 895

På sätt och vis så känns det tryggare att köpa enligt orginalinstallation...

För kolvarna i bromsoken är det är det nog ungefär skit samma hur vätsketrycket överförs dit. Jag tror inte att några "förluster" är att räkna med beroende på hur slangarna är dragna. Två slangar från pumpen är lättare att lufta - tycker jag - om man inte glömmer att lufta uppe vid "dubbelbanjoskruven".

Två slangar räcker gott, och ser coolare ut :-) . Köpte 3 till förra hojen, eftersom jag inte tänkte på att det räckte med 2. :huvet

U-joppe skrev:
Två slangar från pumpen är lättare att lufta - tycker jag - om man inte glömmer att lufta uppe vid "dubbelbanjoskruven".

Får tacka för infon. :Bugar

Hur luftar man där? Är inte det bara två slangar som kopplas på en extra lång banjoskruv, och då borde det väl inte bli någon luftficka där (underförutsättning att den punkten är lägre än behållaren)? :va

grebbe skrev:
Får tacka för infon. :Bugar

Hur luftar man där? Är inte det bara två slangar som kopplas på en extra lång banjoskruv, och då borde det väl inte bli någon luftficka där (underförutsättning att den punkten är lägre än behållaren)? :va

Har satt två på min, hörde att det skulle ge bättre effekt med bara två.
Blev kanon, stor skillnad med stålomspunnet. Lycka till :tummenupp

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...