Maverick skrev:
Det är helt torrt runt alla kopplingar.. o de e bromsvätska som e på glaset.. fick dit skruvarna ganska smidigt sen.. när jag kom på hur man kunde göra..
tog lite längre tid me luftningen.. o speci då när man hållt på o lufta i ca 2 timmar hör att de börjar suga luft igen.. glömde o fylla på en gång.. hur kul var de då..
men de löste sig oxå sen efter jag kom på ett smidigt sätt o lufta på..
men som sagt.. de skvätter lite.. o jag vet inte vart de kommer ifrån.. jobbar nu i ett par dagar så jag hinner inte kolla på de.. så kommer montera om allt i helgen o se vad de kan vara för fel..
tackar för hjälpen..
Det är ju tyvärr lite svårt att hjälpa till på ett bra sätt via telefon och internet men jag gör vad jag kan med "tips och ledtrådar".
"Det är helt torrt runt alla kopplingar.. o de e bromsvätska som e på glaset.. "...OKEJ.
Jo luftning ÄR jobbigt...blir inte roligare om man råkar glömma o fylla på så det suger in luft...har aldrig hänt mig..(vissel vissel...tittar åt ett annat håll).
Nu blir jag förstås hemskt nyfiken på varifrån det stänker...fy fan jag blir dödsnyfiken, haha! Torrt vid kopplingarna men ändå skvätter det bromsvätska...hmm...underligt!
Eftersom det kommer på kåpglaset bör det ju läcka uppe vid huvudcylindern? Ser du det under färd? Det är en separat burk till bromshandtaget på en R1:a eller hur? Drar mig till minnes att jag sett "fontäner" vid luftning (när man pumpar handtaget) på hojar med bromsvätskebehållaren direkt monterad på huvudcylindern (alltså ovanför "tillförselhålet")
Kan det vara hål på den stålomspunna slangen? (Får det ju bara inte vara! Låter inte troligt men man måste ju kolla allt.) Känn och kolla noggrant på slangarna.
Om du kör (vilket jag rekommenderar att du inte gör förrän du vet var det läcker) ta det FÖRSIKTIGT!!!
HRMMM...ser att du ha varit ute och wheelat, hehe, upplever du som att du får dålig bromsverkan? Om det skvätter så innebär det ju en viss tryckförlust i bromssystemet. Frågan är om det kan förvärras? Kan det bli totalt bortfall på bromsverkan fram? (Dum fråga får inget svar...) Därför menar jag att du bör ta det lugnt med körningen tills du vet vad som är fel.
Har du provat att trycka på bromshandtaget? (utan att köra) Tryck hårdare och hårdare tills det skvätter (eller inte?) Skvätter det inte så bör det ju vara ok. (prova att pumpa handtaget friskt in och ut...om det läcker så borde det märkas) Prova sedan att köra mc:n försiktigt...gör några försiktiga provbromsningar i låg hastighet på en väl vald plats.
Som sagt lycka till med felsökningen och ta de FÖRSIKTIGT!
/KRK