Bromsslangsbyte??

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Har sökt men inte riktigt hittat vad jag letade efter..

Hade tänkt o byta mina bromsslangar på rettan imorgon.. har sett o läst lite trådar om byte.. men har väl inte fått allt klart för mig..

Så för en novis kille som aldrig bytt innan.. vad ska jag tänka på innan jag börjar.. behöver man några specialverktyg.?? lättaste sätt o få ut all "olja"?? när man fått på slangarna.. hur gör man då lättast att få i den nya vätskan utan att få kvar en massa luft?? osv..?? eller ska jag lämna in den för att få dom bytta?? alla tips mottagen tacksamt..

Tackar

I KORTHET:

1. Se till att ha ny fräsch bromsvätska att fylla i.
2. Tappa ur den gamla bromsvätskan (Sätt på genomskinliga slangar på luftningsnipplarna. Öppna luftningsniplarna och ta bort locket på vätskebehållaren så rinner den gamla vätskan ut.)
3. Sedan skall de gamla slangarna bort.
4. På med de nya
5. I med ny bromsvätska
6. "Lufta bromssystemet", finns "ett" bra sätt och hundra dåliga...

Ring mig i morgon (08 550 41185) så kan jag berätta lite mer om hur man gör. Detaljerna som jag inte nämnde här...

Jag rekommenderar att du har en momentnyckel när du drar åt banjoskruvarna (annars får man ha "rätt moment i handen"). I övrigt behövs inga specialverktyg.

Om man är alltför osäker bör man nog lämna in för att få det gjort men ring du så kan vi snacka lite så får vi se.

Mvh
Karl

Tackar..

jag ringer dig när jag fått på dom nya slangarna.. dvs säga om ca 20 timmar.. ;) :crash

Maverick skrev:
Tackar..

jag ringer dig när jag fått på dom nya slangarna.. dvs säga om ca 20 timmar.. ;) :crash

Hej Maverick, :hej

Ähh....vad pessimistisk du är ..haha....."20 timmar". Du borde klara det på 15 i alla fall....hehe! :D

Allvarligt talat slå en pling så surrar vi lite.

Mvh
Karl

Maverick skrev:
Tackar..

Jag försvinner troligtvis ut nu på ett tag men du kan ju alltid prova att ringa...är jag hemma så är jag.

Går det bra?

Mvh
Karl

KRK skrev:
Hej Maverick, :hej

Ähh....vad pessimistisk du är ..haha....."20 timmar". Du borde klara det på 15 i alla fall....hehe! :D

Allvarligt talat slå en pling så surrar vi lite.

Mvh
Karl

tack för trevligt samtal.. nu jävlar.. :D :D kanske klarar mig på 15 timmar nu.. ;)

Nån som har lite bra info ang hur man få bort slangarna från sitt upphängningsfäste i toppkåpan?? ser ut som de sitter me en insexskruv.. men kommer inte åt den riktigt..

Nu återstår bara ett "litet" problem.. de e som så att när jag bromsar hårt så läcker det någonstans.. o de sjuka e jag inte kan hitta stället.. för de skvätter lite upp på kåpglasets insida.. o e inte blött någonstans runt kopplingarna.. vet i fan vad de kommer ifrån.. :confused:

Maverick skrev:
Nu återstår bara ett "litet" problem.. de e som så att när jag bromsar hårt så läcker det någonstans.. o de sjuka e jag inte kan hitta stället.. för de skvätter lite upp på kåpglasets insida.. o e inte blött någonstans runt kopplingarna.. vet i fan vad de kommer ifrån.. :confused:

Hmm...låter inte riktigt bra det där.

1. Är du säker på att det är bromsvätska? (Bromsvätska har en speciell lukt och känns otrevligt på huden.)

Ser du att det läcker från slangar eller anslutningar? (Det var det du inte gjorde ja...) Kan det vara så att det är någon vätskerest från tömning/påfyllning/luftning som blåser fram på kåpglaset när du kör?

Det vanligaste stället där det kan läcka om något är fel är mellan banjonipplarna där brickorna sitter. (1 bricka mellan varje banjo skall det vara inte fler. Alltså 1 st bricka/par anliggningsyta.)

Är det mycket vätska som stänker? Minskar vätskenivån i bromsvätskebehållaren?

Var det svårt att få dit banjoskruvarna? (Kanske nipplarna låg i "spänn" vid åtdragning med läckage som följd?) (Tog du bort framkåpan till slut?)

Du borde kunna se om det läcker om du står still och nyper hårdare och hårdare i handtaget. Läcker det då?

Hmm...skulle vilja se din hoj.
Lycka till med felsökningen...

soppatorsken skrev:
Trevligt med folk som tar hand om sina kunder, det komms ihåg :tummenupp

Tack...men för KRK är det en självklarhet att hjälpa kunden så mycket det bara går i sådana här fall (oavsett vad problemet beror på).

Hur går det förresten Maverick? Är du ute och kör nu? :rock

KRK skrev:
Hmm...låter inte riktigt bra det där.

1. Är du säker på att det är bromsvätska? (Bromsvätska har en speciell lukt och känns otrevligt på huden.)

Ser du att det läcker från slangar eller anslutningar? (Det var det du inte gjorde ja...) Kan det vara så att det är någon vätskerest från tömning/påfyllning/luftning som blåser fram på kåpglaset när du kör?

Det vanligaste stället där det kan läcka om något är fel är mellan banjonipplarna där brickorna sitter. (1 bricka mellan varje banjo skall det vara inte fler. Alltså 1 st bricka/par anliggningsyta.)

Är det mycket vätska som stänker? Minskar vätskenivån i bromsvätskebehållaren?

Var det svårt att få dit banjoskruvarna? (Kanske nipplarna låg i "spänn" vid åtdragning med läckage som följd?) (Tog du bort framkåpan till slut?)

Du borde kunna se om det läcker om du står still och nyper hårdare och hårdare i handtaget. Läcker det då?

Hmm...skulle vilja se din hoj.
Lycka till med felsökningen...

Det är helt torrt runt alla kopplingar.. o de e bromsvätska som e på glaset.. fick dit skruvarna ganska smidigt sen.. när jag kom på hur man kunde göra.. :) tog lite längre tid me luftningen.. o speci då när man hållt på o lufta i ca 2 timmar hör att de börjar suga luft igen.. glömde o fylla på en gång.. hur kul var de då.. :crash men de löste sig oxå sen efter jag kom på ett smidigt sätt o lufta på.. :) men som sagt.. de skvätter lite.. o jag vet inte vart de kommer ifrån.. jobbar nu i ett par dagar så jag hinner inte kolla på de.. så kommer montera om allt i helgen o se vad de kan vara för fel..

tackar för hjälpen.. :tummenupp

KRK skrev:
Tack...men för KRK är det en självklarhet att hjälpa kunden så mycket det bara går i sådana här fall (oavsett vad problemet beror på).

Hur går det förresten Maverick? Är du ute och kör nu? :rock

blir inte så mkt köra när man jobbar mellan 9.30-20.15.. :mad: men en o annan wheelie hinner man ju me till o från jobbet.. :D

Maverick skrev:
Det är helt torrt runt alla kopplingar.. o de e bromsvätska som e på glaset.. fick dit skruvarna ganska smidigt sen.. när jag kom på hur man kunde göra.. :) tog lite längre tid me luftningen.. o speci då när man hållt på o lufta i ca 2 timmar hör att de börjar suga luft igen.. glömde o fylla på en gång.. hur kul var de då.. :crash men de löste sig oxå sen efter jag kom på ett smidigt sätt o lufta på.. :) men som sagt.. de skvätter lite.. o jag vet inte vart de kommer ifrån.. jobbar nu i ett par dagar så jag hinner inte kolla på de.. så kommer montera om allt i helgen o se vad de kan vara för fel..

tackar för hjälpen.. :tummenupp

Det är ju tyvärr lite svårt att hjälpa till på ett bra sätt via telefon och internet men jag gör vad jag kan med "tips och ledtrådar".

"Det är helt torrt runt alla kopplingar.. o de e bromsvätska som e på glaset.. "...OKEJ.

Jo luftning ÄR jobbigt...blir inte roligare om man råkar glömma o fylla på så det suger in luft...har aldrig hänt mig..(vissel vissel...tittar åt ett annat håll).

Nu blir jag förstås hemskt nyfiken på varifrån det stänker...fy fan jag blir dödsnyfiken, haha! Torrt vid kopplingarna men ändå skvätter det bromsvätska...hmm...underligt!

Eftersom det kommer på kåpglaset bör det ju läcka uppe vid huvudcylindern? Ser du det under färd? Det är en separat burk till bromshandtaget på en R1:a eller hur? Drar mig till minnes att jag sett "fontäner" vid luftning (när man pumpar handtaget) på hojar med bromsvätskebehållaren direkt monterad på huvudcylindern (alltså ovanför "tillförselhålet")

Kan det vara hål på den stålomspunna slangen? (Får det ju bara inte vara! Låter inte troligt men man måste ju kolla allt.) Känn och kolla noggrant på slangarna.

Om du kör (vilket jag rekommenderar att du inte gör förrän du vet var det läcker) ta det FÖRSIKTIGT!!!

HRMMM...ser att du ha varit ute och wheelat, hehe, upplever du som att du får dålig bromsverkan? Om det skvätter så innebär det ju en viss tryckförlust i bromssystemet. Frågan är om det kan förvärras? Kan det bli totalt bortfall på bromsverkan fram? (Dum fråga får inget svar...) Därför menar jag att du bör ta det lugnt med körningen tills du vet vad som är fel.

Har du provat att trycka på bromshandtaget? (utan att köra) Tryck hårdare och hårdare tills det skvätter (eller inte?) Skvätter det inte så bör det ju vara ok. (prova att pumpa handtaget friskt in och ut...om det läcker så borde det märkas) Prova sedan att köra mc:n försiktigt...gör några försiktiga provbromsningar i låg hastighet på en väl vald plats.

Som sagt lycka till med felsökningen och ta de FÖRSIKTIGT!

/KRK :hej

Maverick skrev:
blir inte så mkt köra när man jobbar mellan 9.30-20.15.. :mad: men en o annan wheelie hinner man ju me till o från jobbet.. :D

De där arbetstiderna låter inte som en höjdare i dessa semestertider.... :skrämd ...du har mitt medlidande!

Och ta det lugnt med wheelandet..se ovan :fakta :D

Bromsarna tar bra.. (stoppies funkar.. fast jag e totalt kass på de men bakhjulet lättar iaf.. )..

var nere o glodde lite på skiten i garaget nu.. o pumpade ganska mkt.. o jag kan inte hitta att de läcker någonstans.. alla kopplingar o slangar e helt torra..

Jag fick torka rent kåpglaset tre ggr igår när vi var ute o körde.. så de kommer ju från något ställe.. ska köra lite hårdare i helgen o se om de händer igen.. om de gör de så e de bara o åka hem o göra om o göra rätt.. om inte så.. :öl :öl :D

Lite ot men jag måste fråga.

Alla säger att det är så jobbigt att lufta och att det tar sådan tid.
I så fall så måste jag ha gjort fel när jag bytte olja på min hoj, jag och en kompis gjorde det. Vi trädde på en slang på nippeln och öppnade locket på behållaren. Han öppnade nippeln och jag drog in bromshandtaget, han stängde nippeln och jag släppte handtaget. Så höll vi på och när jag såg att det blev lite olja i behållaren så fyllde jag på med ny. Så gjorde vi tills det kom klar vätska genom slangen plus några tag till.

Det tog max 10 min att göra båda sidorna fram??

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back