Bromsslangar, fixa själv?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Kan man eller bör man inte fixa egna bromsslangar med banjos.
Någon med erfarenhet?
tubiglobal2.jpg
 
Last edited:
njae..
jag har gjort det en massa gånger och det har alltid funkat, men fanken vet
om jag vågar ge nått annat råd än nej.
Firman här i stan som säljer slang mm har slutat sälja lösa delar efter att folk har haft missöden med hemmabyggt, troligen gör många fel.
 
Last edited:
Klart att man kan använda "universalgrejor" men när det gäller en så viktig grej som MC-bromsar, som oftast bara har en krets (bakbromsen räknar jag inte ens ;-), så resonenerar jag själv som: Ju färre ställen det kan läcka på desto bättre.
 
Har aldrig gjort det och om det är lätt så ska jag försöka , man märker väl om det inte blev bra :rolleyes:
 
Jag har gjort egna slangar men jag säger bara att det är inte så enkelt som man kan tro. Jag har ett tidigare förflutet som skogsmaskinförare så slang har jag gjort i min dag men det var faktiskt ganska svårt att få dom här riktigt bra. Jag fick göra om en av slangarna för att jag inte fick den riktigt tät. Rekommenderas inte till dom som inte har ordentlig mekkunskap, det kan sluta med att kopplingen släpper när du behöver bromsen som bäst :kryckor
 
Har jobbat med hydraulslangtillverkning och kan bara säga: Gå till din lokala slangbutik och köp pressade slangar.
Skruvade kopplingar är bara bra i nödfall för skogsmaskiner och andra som är långt från civilisationen.
När det gäller bromsar kompromissar man inte med säkerheten.
 
Om man gör rätt finns ingen möjlighet i världen att det skulle börja läcka. Då måste ju innerslangen gå AV..

Ni som sågar skruvade slangar, har Ni provat själva?
 
greven skrev:
Om man gör rätt finns ingen möjlighet i världen att det skulle börja läcka. Då måste ju innerslangen gå AV..

Ni som sågar skruvade slangar, har Ni provat själva?
Tro mig, som jobbat proffisionellt med just detta, skruvade kopplingar håller inte lika bra.
Varför spara högst ett par hundralappar på det viktigaste du, när hojens totala årskostnaden kanske ligger på 20-30 tusen?
 
Själv har jag kört många mil med skruvade slangar. Det är helt klart viktigt att man är NOGGRAN när man gör det. Jag har aldrig haft läckage, ta i trä. Men är man osäker så är det nog bäst att köpa färdiga, provtryckta, satser.
 
Har gjort egna slangar och fått det tätt men det känns
inte 100% tillförlitligt ändå.Skruvförband kan ju faktiskt
gänga upp sig hur noggrann man än försöker vara!

Färdiga slangar med pressade kopplingar är nog värt
dom extraslantar det kostar och så mycket skiljer det
väl inte i pris heller :squid
 
xrperra skrev:
Skruvförband kan ju faktiskt
gänga upp sig hur noggrann man än försöker vara!

Håller med dig ang. magkänslan, men när jag skruvade isär mina gamla slangar så märkte jag hur helvetes hårt grejorna satt!

Jag kommer nog också att köpa pressade slangar i framtiden....
 
Jag har haft problem med skruvade slangar som monterades av ett proffs (hydrualikspecialist som hade haft sönder sin pressmaskin och jag behövde slangar på momangen) och jag skulle aldrig rekomendera att köra med annat än pressade kopplingar.

Skall man tvunget ha universalslangar så köp då åtminstone dem som har pressade kopplingar mellan slang och munstycke och pågängabara banjos. (de till höger i bilden där uppe)
 
Pressade slangar

Förstod att man inte ska leka med säkerheten , bromsarna kan man inte pruta på.
Vart pressade slangar gick till en hydraulik firma idag som hade en maskiner rostfritt id 3,4 mm. Faktiskt billigare än jag trodde :) .

Tack för råden. :tummenupp
 

Bifogat

  • slang.JPG
    slang.JPG
    48 KB · Visningar: 98
FZ1 skrev:
Jaha, då är det bara den roliga luftningen kvar :hihi


:hihi :hihi :hihi

Man brukar bli tokig innan man är klar...

Enklast nästan att ta bort ok och lägga allt på bordet.




Sen vidhåller jag att det inte är några problem/fara med skruvade slangar om man gör rätt. (annars skulle det inte heller vara tillåtet för den delen...)
 
FZ1 skrev:
Jaha, då är det bara den roliga luftningen kvar :hihi

Aha måste man lufta :rolleyes:
Nej men jag brukar vara grym på lufta bromsar.
Har luftat allt från gamla 240:or till sporthojar, men säker e man aldrig.
Men de ska bli kul nu när mitt förhatliga cross styre åker bort i förmån för det det nya clipon styret :tummenupp
 
De billigaste brukar vara att åka till en hydralfirma och be dom göra en stålomspunnen slang åt en, pressad och klar för lite kaffe pengar :)

Edit: såg att du redan märkt de :rolleyes:

/R
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top