Bromsslang per meter, var köpa?

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jag behöver en bromsslang-stump likt bilden. Att åka till mc-butiken och antagligen göra en beställning och åka tillbaks nästa vecka eller om flera veckor för att hämta den tar för lång tid. Vet nån ifall det finns nån butik helst i Stockholm som säljer bromsslangar likt den på bilden. Har köpt en hos en välsorterad butik, den passar men är betydligt kraftfullare och det som händer när den böjs är att det blir ett veck på den som stoppar bromsvätskan. När det gäller bensinslangar, kylarslangar etc så säljer tex Mekonomen dessa per löpmeter, men jag vill ha en som är avsedd för bromsvätska.

Bromsslang.jpg

Köp en vanl bromsslang hos Biltema och klipp av anslutningarna.
Förmodligen enklast/billigast.
I Sthlm kanske hos Hydroscand eller Kuntze?
Inte omöjligt att Swedol kan ha? Dom tillverkar ju också slangkit

Allt beror ju på nivån på pris och hur mkt besvär man vill ha..

Köp en vanl bromsslang hos Biltema och klipp av anslutningarna.
Förmodligen enklast/billigast.
I Sthlm kanske hos Hydroscand eller Kuntze?
Inte omöjligt att Swedol kan ha? Dom tillverkar ju också slangkit

Allt beror ju på nivån på pris och hur mkt besvär man vill ha..

Kuntze och Swedol kan vara värt att kolla med. Kan också klippa en slang som du säger, men det gäller att hitta en med liten innerdiameter

I en optimal värld så skall den slangen vara tillverkad av Nitril eller butylgummi. Så leta du upp en bränsleslang där står NBR på så duger den.

Den slangen är där ju inget tryck på så där kan man vid behov använda mer eller mindre vad fan som helst så länge man byter den i tid. I racingkretsar är det poppis att använda vanlig transparent vinylslang som bromsvätskebehållare, absolut inte kompatibel med bromsvätska men så länge man byter vartannat år är det i praktiken inga problem,

Last edited:
Förr kunde man köpa de på macken, men idag finns inte sånt bara korv me bröd å kaffe å frågar man om dom har en lampa så vet personalen knappt va de är...

Köpte mitt hos hydroscand i hbg.

Bra bemött, de hjälpte mig med allt.
Fick fin rabatt också via jobb.:arsele

Så 10/10 stålomspunna bromsslangar. :yoparty

I en optimal värld så skall den slangen vara tillverkad av Nitril eller butylgummi. Så leta du upp en bränsleslang där står NBR på så duger den.

Den slangen är där ju inget tryck på så där kan man vid behov använda mer eller mindre vad fan som helst så länge man byter den i tid. I racingkretsar är det poppis att använda vanlig transparent vinylslang som bromsvätskebehållare, absolut inte kompatibel med bromsvätska men så länge man byter vartannat år är det i praktiken inga problem,

Ok, tack för infon. Kollade med mc-affärn idag och de kan ta hem original artikelnr med 2 veckors leveranstid, som jag misstänkte hehe! Fick höra att gällande böjen som är på originalslangen så ska det gå att göra likadant på nya slangar, alltså att slangfirman böjer den på nått sätt och sedan har slangen den formen och jag slipper förhoppningsvis vecket som blir som hindrar bromsvätskan. Måste kolla upp detta på Måndag

- - - Updated - - -

Förr kunde man köpa de på macken, men idag finns inte sånt bara korv me bröd å kaffe å frågar man om dom har en lampa så vet personalen knappt va de är...

En del mackar har bensinslangar, kylarslangar etc på löpmeter, men just bromsslangar verkar vara knepigare

Jaså? Dåligt sortiment där? Var handla du? Vilken stad

De har hur mycket stålomspunna slangar som helst, men titta på bilden (la in den för att inte få förslag om stålomspunna slangar) i mitt första inlägg. Det är en gummislang på 6-7cm som fästs med klämmor mellan bromsvätskebehållaren och bromspumpen jag behöver, comprende? :hej

Norr om sta'n: Bilreservdelshuset (BBS).
Söder om sta'n: Kuntze.

De har hur mycket stålomspunna slangar som helst, men titta på bilden (la in den för att inte få förslag om stålomspunna slangar) i mitt första inlägg. Det är en gummislang på 6-7cm som fästs med klämmor mellan bromsvätskebehållaren och bromspumpen jag behöver, comprende? :hej

Oj, har fått solsting! xD

Jaha! Funkar det inte med bränsleslang typ?

Jag har försökt med flera olika slangar från Kuntze, men de gulnar och svettas vätska efter 1-2 månader.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman