Bromsskivorfråga...

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Har sett lite bilder när broms skivorna går jämsmed fälgens kant..är det bättre för kylningen? och vad är det mer för för/nackdelar?..kostar det mer?
 
Jocke W skrev:
Har sett lite bilder när broms skivorna går jämsmed fälgens kant..är det bättre för kylningen? och vad är det mer för för/nackdelar?..kostar det mer?
Du menar
mbrrGR.gif

Saxat från braking.com

""
In the past, other manufacturers have tried to mount brake disks directly onto the wheel.
Most of them were only looking for looks, thus forgetting about technical-manufacturing problems, and not being able to actually produce them. It was only thanks to our experience in the production of brake disks made of stainless steel, that we were able to build perfectly flat 420 mm outside diameter brake disks.
Our cooperation with such a specialized manufacturer as "OZ Racing" has allowed us to mount our perimetral disk with special floating values, to the thin edge of the wheel, thus allowing the disk to expand without any deformation.
The aluminum wheel’s thermal conductivity allows us to use disks with less mass, which get rid of the heat produced while braking in a faster way; this heat is partially absorbed by the wheel, thus creating a sort of “dynamic radiator”.
Calipers are made of anticorodal, machined from billet with CNC machining.
They have 4 little pistons made of refractory stainless steel, double sealing with recover y of the pad/piston clearance; and air catalyzers for pads’ cooling.
There’s many advantages with this kind of system:
• Lightness, and therefore inferior hanging, and moving masses; as a whole, it is possible to save up to 2000 gr versus the original components, considering that the OZ wheel with five spokes made of aluminium is more rigid and less heavy versus the average of the original modern sport motorcycles.
• Big increase in the braking power, together with an incredible brake control, which can’t be compared to any traditional system.
• Great handling, given by a reduced weight and a closer positioning of the masses to the axis of the vehicle.
• Reduced straightening factor, with the same strength being applied on the lever.
• Modular capability of the system, which allows a bigger sensitivity while braking, similar to the Abs one.
• Regular pneumatic working temperature. As a matter of fact, disks getting hot transmit all their heat to the rim, thus creating an increase in its temperature and in the pneumatic, which easily reaches the correct working temperature and keep it without overheating.
""
 
Hävstångsprincipen: Ju längre ut från navet bromsen sitter, desto mindre kraft krävs i oket. "Skivan" kan göras lättare, det blir lättare att dosera bromskraften exakt rätt, och så vidare.

Och så ser det ju tufft ut! Nån som har en bild på en bromsring med taggar, som på nya kaworna fast i yttervarv?

Sen har vi ju experimenten med navlösa hjul också...
 
Läs kritiskt. Det är en ren reklamtext med många glidningar o saker som inte nämns alls.
/u
 
Silwer skrev:
de nya vågiga skivorna då (ja i kanten alltså), vad tusan är det bra för annat än utseende?

Mindre vikt vilket förbättrar styrförmågan! (lättare att ¨bryta¨ hjulet)
 
oscar skrev:
Mindre vikt vilket förbättrar styrförmågan! (lättare att ¨bryta¨ hjulet)
Gissar att du tänker på 'roterande massan' (dvs. tröghetsmomentet) o gyrokrafter. Men det är inte enbart vikten som avgör det utan hur långt från centrum vikten finns, t.o.m. avståndet i kvadrat (tror jag).
Bl.a. i snacket om radialbromsar påstås mindre skivor vara bättre. Båda påståendena kan ju inte gärna vara riktiga i alla lägen.....
/u
 
Silwer skrev:
de nya vågiga skivorna då (ja i kanten alltså), vad tusan är det bra för annat än utseende?
Lättare och de skall inte slå sig lika lätt som vanliga skivor. En del säger att bromsverkan blir bättre också. De lär slita ut klossarna snabbare.

Vad kul det måste vara att byta däck om man har fälgmonterade skivor förresten...
 
ulf_lundin skrev:
Gissar att du tänker på 'roterande massan' (dvs. tröghetsmomentet) o gyrokrafter. Men det är inte enbart vikten som avgör det utan hur långt från centrum vikten finns, t.o.m. avståndet i kvadrat (tror jag).
Bl.a. i snacket om radialbromsar påstås mindre skivor vara bättre. Båda påståendena kan ju inte gärna vara riktiga i alla lägen.....
/u

Jo det var det jag tänkte på, men om man nämner det så är det alltid någon rackare som vill att man ska förklara, vilket jag inte orkar + att jag visste att du förr eller senare skulle göra det! :)
Vill man testa principen så kan man ju ta skolexemplet med ett cykelhjul i händerna....
 
Last edited:
jag vet inte, inte så mycket så man skulle byta från det ena till det andra kanske. iaf inte för lv-körning.

Sen går det ju mode i sånt här med, saker som anses helt oumbärliga kommer och går, en del blir kvar.
 
Nån som vet vad ett sånt därnt kalas går på?..och är det mycket krångel med flyttning av saker så det passar?
 
Silwer skrev:
de nya vågiga skivorna då (ja i kanten alltså), vad tusan är det bra för annat än utseende?

Förbättrad kylning är en av anledningarna. På "Enduro-skivor" bidrar kanterna till att rensa bromsbeläggen från skräp, men sliter också hårdare på beläggen. Finns skivor med frästa spår i ytan som ger samma effekt.
 
Jocke W skrev:
Nån som vet vad ett sånt därnt kalas går på?..och är det mycket krångel med flyttning av saker så det passar?
Vet om en sån fälg till R1 som är till salu, tror nypriset ligger på 18k inkl ok. Har ingen aning om vad han ska ha för det, men kan kolla ikväll när jag träffar honom.
 
Inskickat av ecce - Igår kl 17:10
Ähhh det är den som bromsar sist om är kung endå oavsätt viken typ av bromsar


ECCE du har fel. Det gäller att klara kurvan också :D . Att bromsa sist är en baggis.

Jag tror inte det har någon stor praktisk betydelse vilken modell av bromsskivor man har. Det finns ju andra begränsningar av hur hårt man kan bromsa, framhjulets fäste mot asfalten och att inte slå runt. Redan med vanliga bromsar ligger man ju ganska lätt på en av dessa gränser.

KjellF
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top