Bromsskivor

Hasse L

Hasse L
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Honda CBR 900rr -97 & Snöskoter Arctic cat EL Tigre & Skidoo Mach 1, Peugot EU moppe
Tja!
Jag har en Honda CBR900RR -97 där den ena bromsskivan är
vind. Jag hittade på nätet en som sålde beg bromsskivor av märket EBC ej Honda orginal, har det ngn betydelse eller
är
det bättre med orginal skivor? Finns det något man bör tänka på
när man köper beg bromsskivor? är det ngt fabrikat som är
bättre än orginal? :confused:

Hasse L skrev:
Tja!
Jag har en Honda CBR900RR -97 där den ena bromsskivan är
vind. Jag hittade på nätet en som sålde beg bromsskivor av märket EBC ej Honda orginal, har det ngn betydelse eller
är
det bättre med orginal skivor? Finns det något man bör tänka på
när man köper beg bromsskivor? är det ngt fabrikat som är
bättre än orginal? :confused:

Innan du går och byter tycker jag du skall kolla upp vad det är som är snett. Är det bromsskivan i sig eller är det kransen den sitter i. Jag har tidigare fått vibrationer i en bromsskiva pga av jag glömt skivbromslåset i och försökt komma iväg. Vad som hände då var att jag bockade till kransen (aluminium) där bromslåset satt. Med en hammare och en brädbit lyckades jag försiktigt knacka till den så att vibrationen försvann. Om nu detta är ditt problem så knacka väldigt lite i taget och känn sedan efter, gör om detta tills det känns bra. Tyvärr säljs skivorna och kransen som ett paket så det går inte och köpa bara en del. Försiktighet är ett måste för ditt liv hänger på att det inte blir fel, så finns det någon som helst synlig spricka, byt direkt! Låsta framhjul som man inte kan släppa är inget att leka med. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av andra fabrikat än honda orginal, men köper du begagnat så skall det inte finnas spår i skivorna, det tyder på att de är hårt slitna och att du kommer bränna klossarna onödigt snabbt, de blir ojämnt slitna, jag skulle nog satsa på nya om de begagnade inte ser nya ut.

/Simba
Tidigare Fireblade ägare

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage