Bromsskivor

Hasse L

Hasse L
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Holmbro 406
Hoj
Honda CBR 900rr -97 & Snöskoter Arctic cat EL Tigre & Skidoo Mach 1, Peugot EU moppe
Tja!
Jag har en Honda CBR900RR -97 där den ena bromsskivan är
vind. Jag hittade på nätet en som sålde beg bromsskivor av märket EBC ej Honda orginal, har det ngn betydelse eller
är
det bättre med orginal skivor? Finns det något man bör tänka på
när man köper beg bromsskivor? är det ngt fabrikat som är
bättre än orginal? :confused:
 

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
CBR600 KXF250
Jag har köpt EBC bromsskivor till min hoj, köpte även bromsbelägg av märket EBC vid samma tillfälle. Jag är mycket nöjd med dessa skivor. Jag vet inte om bromsarna tar bättre än när jag körde med orginal men de tar under inga som helst omständigheter sämre. - > Jag rekommenderar dessa skivor.

Däremot är jag osäkerpå hur man kollar begagnade skivor men jag antar att du borde kolla om de är skeva och om de är slitna. De kan dels vara ojämna (vågiga) om du drar fingret utmed dom (från navet och mot däcket) och det är ganska vanligt att det blir en kant längst ut på skivan när de börjar bli slitna.
 

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Jag köpte en begagnad skiva av en handlare eftersom ena skivan fram blivit skev. Den begagnade skivan blev skev efter 200 mil och då fick jag den begagnade skivans pris i rabatt när jag beställde en sprillans ny (Yamaha original).

Köpa begagnat är en risk, speciellt vad gäller slitagedelar. Se till att antingen vara överens om garantier och sådant, eller var annars medveten om att du inte har några garantier alls.

... och enligt firman behöver man inte byta belägg samtidigt som man byter skiva, även om det ju kan vara bekvämt att byta bägge samtidigt.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top