bromsskivor

LORD HUMUNGUS

RIDERS DOD
Gick med
23 Apr 2008
Ort
STOCKHOLM märsta
Hoj
KAWASAKI ZX10R
nån som har erfarenhet av bremboskivorna ? har lessnat på skivor som värmeslår sig å jävlas ,skiter i hur dom ser ut, waveskivor eller inte! dom ska funka bra bara , galfer ,ebc, armstrong ,isr eller brembo villka funkar bäst och håller?:confused:
 
Kört på ISR men köper Wave galfer nu.
ISR håller och funkar bra. Alla är nog bra!
Greven har lite för säsongs erbjudande nu, på Galfer...
 
ISR funkar kanon. Svenskt är det också och som bonus kan man åka ut till Acke i Tumba och köpa över disk för att få träffa ett stycke racinghistroria. :)
 
Det är ju det som är coolt. Senast hade han en belamrad disk och man fick ett handskrivet kvitto med lite fettfläckar på. Som det ska vara. :)

Har bara pratat med honom över telefonen. Var jäkligt trevlig och service minded :tummenupp
 
Dock inte godkända för att tävla med i Sverige :gnissla

Jo du får åka rookieracing med dem och de bör även passa i GP125/250.....

Det svenska basreglementet förbjuder bara explicit kolfiberskivor och detta är en keramikkomposit inte kolfiber. När det däremot kommer till SBK så är det baserat på FIM reglemente och där är de mer specifika i sin regelskrivning och föreskriver stål.
 
Jo du får åka rookieracing med dem och de bör även passa i GP125/250.....

Det svenska basreglementet förbjuder bara explicit kolfiberskivor och detta är en keramikkomposit inte kolfiber. När det däremot kommer till SBK så är det baserat på FIM reglemente och där är de mer specifika i sin regelskrivning och föreskriver stål.

Har för mig att det står "endast skivor av järn/stål i reglementet :va men kan ju ha fel där...

har sneglat på de förut, men har för mig att de e cp dyra! är de inte det?

Tja, billiga är dom ju inte direkt :näsblod det är väl den enda nackdelen jag har hittat hittils förutom det ovan nämnda då.


Jo......

1000$ stycket vill jag minnas. Men se det positivt de är betydligt billigare än kolfiberskivor....

Ligger där någonstans, ja. Dessutom fungerar ju dessa direkt från start och i regn. Vikt ca 50% av orginal.

/R
 
Last edited:
Har för mig att det står "endast skivor av järn/stål i reglementet :va men kan ju ha fel där...

/R
Generellt förbud mot kolfiberskiver återfinns i SR:
3.1.3 Färdbroms
Förbud mot bromsskivor i kolfibermaterial.

Därefter återfinns "endast skivor av järn/stål" i reglementet för SBK/SS och Superstock har "endast originalskivor" och där finns ingen cykel med keramik original så där var det uteslutet.

Därmed finns inget uttryckligt förbud i varken prototypklasserna eller Rookie. Men den dagen någon skaffar det så kommer där säkerligen en regeluppdatering från SVEMO....
 
skivor

juste såg nu kostar 1099usd st per skiva. det coola med de e ju att de inte är känsliga för väta som kolfiber.
 
På min Ducati så sparar jag nästan 1.5kg(!) i ofjädrad vikt med dessa skivor.

BrakeTech's största fördel är nog annars kraftupptagningen mellan hubb skiva, det sker inte med hjälp av nitarna utan med en direkt kontakt mellan dessa. Nitarna är endast till för att hålla skivan kvar i centrumet. Denna lösning har alla deras skivor, oavsett vilket material de har.

/J
 

Bifogat

  • 24.JPG
    24.JPG
    173.3 KB · Visningar: 96
Generellt förbud mot kolfiberskiver återfinns i SR:
3.1.3 Färdbroms
Förbud mot bromsskivor i kolfibermaterial.

Därefter återfinns "endast skivor av järn/stål" i reglementet för SBK/SS och Superstock har "endast originalskivor" och där finns ingen cykel med keramik original så där var det uteslutet.

Därmed finns inget uttryckligt förbud i varken prototypklasserna eller Rookie. Men den dagen någon skaffar det så kommer där säkerligen en regeluppdatering från SVEMO....

Där ser man, tackar för förtydligandet. :tummenupp

juste såg nu kostar 1099usd st per skiva. det coola med de e ju att de inte är känsliga för väta som kolfiber.

Dessa skivor fungerar som sagt var utmärkt i regn. Körde själv ett par pass på Anderstorp med dessa skivor i hällande regn.
Brake Tech har ju också stålskivor, antagligen till ett "mindre dyrt" pris.
Centrumet är detsamma så då kan man ju byta till de keramiska vid ett senare skede. Skulle man få för sig att köpa en annan hoj räcker det med att beställa nya centrum och sedan flytta över keramikskivorna (den dyra biten) till dessa.

/R
 
Fast sen är SVEMO och tolkning av reglemente alltid en säregen historia så risken finns alltid att de ändå inte godkänner det....


jag tror ganska säker på att man får köra med de skivorna i rookie klassen, samma sak gäller ju kolfiber fälgar, vet flera som körde med de i rookie men de fick inte ha de i sbk.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top