Bromsskivor som spökar.

PalleP

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Honda CBR 900rr -98
Trodde jag hade läget under kontroll men som jag läste i en annan tråd rikta (flytande) bromsskivor är nog en utopi.
Jag har tvättat lagringarna.
Riktat till en tiondels millimeter.
Kört Anders Brinks ugnsbakning utan gratinering :)

Skivorna är bra ett tag sen går de tillbaka till sin vanliga skeva uppsyn.
Fast jag undrar om de verkligen bara är skivorna, kan det vara något annat som påverkar?
När jag riktar så bankar jag ju på skivnavet och inte skivan, problemet är ju att skivan flyter så man vet ju inte var neutralläget är.
Så att när man tycker att skivan är rak nog så kan det ju vara att den hänger i nitarna på så sätt att min klocka visar bra värden.

När det är som värst så skakar hela styret när man bromsar, ganska likt att köra på sådana där målade stoppvarningar på vägen, dunk dunk dunk.

Och när man plockar bort hjulet och riggar i min däckbalanseringsjigg så kastar skivan 0.4mm det känns som om det skulle krävas mer än 0.4mm för att få hela styret att skaka. Bromsen tar ju inte heller långt in så kolvarna är ju där de ska vara.

Någon som har nåt tips?
Blir väl till att lätta på lädret ändå. :mad:

PalleP skrev:
2451730 Trodde jag hade läget under kontroll men som jag läste i en annan tråd rikta (flytande) bromsskivor är nog en utopi.
Jag har tvättat lagringarna.
Riktat till en tiondels millimeter.
Kört Anders Brinks ugnsbakning utan gratinering :)

Skivorna är bra ett tag sen går de tillbaka till sin vanliga skeva uppsyn.
Fast jag undrar om de verkligen bara är skivorna, kan det vara något annat som påverkar?
När jag riktar så bankar jag ju på skivnavet och inte skivan, problemet är ju att skivan flyter så man vet ju inte var neutralläget är.
Så att när man tycker att skivan är rak nog så kan det ju vara att den hänger i nitarna på så sätt att min klocka visar bra värden.

När det är som värst så skakar hela styret när man bromsar, ganska likt att köra på sådana där målade stoppvarningar på vägen, dunk dunk dunk.

Och när man plockar bort hjulet och riggar i min däckbalanseringsjigg så kastar skivan 0.4mm det känns som om det skulle krävas mer än 0.4mm för att få hela styret att skaka. Bromsen tar ju inte heller långt in så kolvarna är ju där de ska vara.

Någon som har nåt tips?

lätta..de blir aldrig riktigt bra igen..
0,4 mm e väl ganska mycket har jag för mig :va

Någon som vet var jag kan få tag på skivor relativt billigt?
Helst under 3000 kr paret.
ISR har ju skivor men jag tror de kostar 2500 styck och det är lite saftigt.

PalleP skrev:
2454288 Någon som vet var jag kan få tag på skivor relativt billigt?
Helst under 3000 kr paret.
ISR har ju skivor men jag tror de kostar 2500 styck och det är lite saftigt.

skrotet, blocket för runt en tusing för 2 st, annars så kanske här
http://www.nickesmc.se/

Och när man plockar bort hjulet och riggar i min däckbalanseringsjigg så kastar skivan 0.4mm det känns som om det skulle krävas mer än 0.4mm för att få hela styret att skaka. Bromsen tar ju inte heller långt in så kolvarna är ju där de ska vara. Quoting PalleP

Hej!
Jag har också problem med glappet, i fullflytande skivor. Bes männen ville ha det till 1cm (5mm åt vardera håll). Det glappar ju även en del i sidled. Men själv känner jag inte alls av de problem du har. Enda gången jag märker av det, är om vägen är gropig, så att man hör att det skramlar...

Efter att ha ringt en pålitlig MC-verkstad fick jag rådet att bara låta det vara, "naven kan bli väldigt slitna innan man byter ut dem". Det tycks dock som att flera medlemmar här är överens om att 4mm är max spel. Vad grundar sig det på? Vad är fö skillnaden emellan flytande och fullflytande? Håller det att nita om, i fall naven är slitna?
Fast för eller senare måste man väl byta ut. Mitt problem är då att det inte finns nav att köpa till en F1:a. skivor finns dock för 3000:- styck... :gråta (även det ser jag som ett problem.) Är det någon som har låtit tillverka nav? Jag antar att det kan bli väldigt dyrt, då man väl måste svarva bort mycket gods...?

Last edited:
lite off topic

någon som handlat av nickes mc på senaste ?

PalleP skrev:
2451730 .

Någon som har nåt tips?

Har samma problem på min. Köpte beg. skivor i somras.Allt blev OK. Har samma problem på nytt. Tror att kolvarna glider för trögt i oket. Slipper ej och gå tillbaka ordentligt och därmed börjar bromsklossarna värma upp skivan.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park