Bromsskivor slits fort som f-n

Svarva skivan kan ni fetglömma. Det är nått man gör på bilar! Planslipa skivan är enda alternativet, och har man sedan flytande skivor måste dessa pillas isär. Men om nu skivan planslipas behöver den inte bli "ren" över hela ytan. Har du täckt upp c.a 90% är det mer än väl godkänt.
 
Sen vill det till att du har en bra planslip för annars får du både kast mellan båda sidorna och de blir inte parallella och då blir det juck i bromshandtaget.
 
Det där ser ju inte bra ut. Hmm ... får ta en funderare på om jag ska köpa andra belägg.
Ja de är väl inte vackert även om de inte är helt kassa.
Beläggen var i stor sett helt slut. De varade en sommar... :gnissla

Nu sitter där nya, de e varken original eller Biltema.
 
Hittar ingen stans i tråden om HUR fort (många mil eller motsvarande) skivan slitits ner på???

Först 220-230mm vs. 240mm

Du kan använda skivan (240mm) under förutsättning att:

1.) Fästhålen för samtliga skruv/bult passar.

2.) Skivan inte tar i ok eller någon gast detalj i oket. Vilket du märker enkelt om du monterar skiva + ok med belägg och roterar hjulet. Skrapar inget emot (mer än bromsbeläggen som kan ligga an lite) så funkar det!

Vad gäller slitage av bromsskiva:

1.) Det första man bör kontrollera/åtgärda är att bromskolv/arna i oket löper in/ut någorlunda lätt. Man skall kunna pressa in en kolv med tummarna/fingrarna (lite får man ta i). Går inte det går de lite för trögt till alldeles för trögt (beror på).

2.) Det andra som bör kontrolleras är att oket i sig kan röra sig på sina glidpinnar som är till för att oket skall kunna centrera "runt" bromsskivan. Sitter oket fast ligger, precis som i punkt #1 ovan) bromsbeläggen konstant an mot skivan och både belägg och skiva slits mycket fortare än normalt.

3.) Originalbelägg
Med fel belägg slits skivan fruktansvärt fort. Ex. för ett tag sedan, några år, såldes kevlarbelägg. Användes dessa på ex. Hondas bromsskivor (VFR) slets skivan (original) ner lika mycket på 1000mil som den gjort innan på 9000mil med originalbelägg. DESSUTOM fejdade bromsverkan hejdlöst och var livsfarlig vid regn, men det är en annan fråga.

Köper du piratskivor räkna med sämre livslängd samt skillnad i bromsverkan vid olika situationer mot original. Och köp BRA piratskivor. Det finns riktigt riktigt bra priratprylar (ex. Bembo, Bering) som slår original vad gäller bromsverkan med hästlängder (under förutsättning att man använder rätt bromsbelägg vilket tillverkaren av bromsskivan skall uppge). MEN det finns riktigt dåliga piratprylar också. Priset kan i viss mån vara en vägledning, tyvärr.

Original bromsskiva till VFR750 fram kostade 2001 4000kr/st. Pirat av hyfsad kvalite (dock sämre än original) kostade då ca. 2000kr/st.

Original bromsskiva fram (VFR) blandad körning höll mer än 22 000mil (bak byttes efter 18 000mil). Kör man merparten bana eller rödljusrace i stan OCH/ELLER inte underhåller kolvar/ok så de löper fint håller de avsevärt mycket kortare!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 
Avarage, tack för utförligt svar!

Men! Har nu äntligen fått hem alla delar, rätt t.o.m., men var inte människa till att lyckas lossa skruvarna som skivan satt med :huvet. Satt med insex frånbörjan, men tog inte lång tid innan de var rund skruvade. Kapade upp ett spår istället å hoppades på att kunna dra loss dem med en vanlig vägmejsel, icke! Mejseln sprack efter ett kort försök och dagen avslutades med en rad svordomar...

Men nu till min egentliga fråga, har provat rostlösare av olika slag, men inte att värma. Har läst på många ställen att det ska vara riktigt effektivt, men vågar man värma på där skivan sitter? Tänker på hjullager, hur man påverkar materialet, utvidgning, att nåt ska slå sej osv, läste även om freeze and release, nån som provat? Var köper man i så fall?

Sammanfattning frågor:
Vågar man värma nära hjulnavet?
Freeze and Release?
Kombinationen värme + slagmejsel?
Andra sätt?

Otroligt tacksam för snabba svar!

//Rejard
 
Satt med insex frånbörjan, men tog inte lång tid innan de var rund skruvade. Kapade upp ett spår istället å hoppades på att kunna dra loss dem med en vanlig vägmejsel, icke! Mejseln sprack efter ett kort försök och dagen avslutades med en rad svordomar...

Lämna till någon med verkstad. Om du sabbade insexskruvarna är det tveksamt om det går bättre med ett kapat spår som ger sämre grepp....

Men, ja du törs värma. Använd inte svets eller liknande bara...
 
Lämna till någon med verkstad. Om du sabbade insexskruvarna är det tveksamt om det går bättre med ett kapat spår som ger sämre grepp....

Men, ja du törs värma. Använd inte svets eller liknande bara...

Ok, tack för det snabba svaret! Nån som har en idé om vad de kostar att lämna till verkstad för att byta båda bromsskivorna + belägg? Jo jag vet att det varierar en hel del på var i landet man är, vilken verkstad med mera, men pratar vi om 2000, 5000 eller 10 000? Vad är en rimlig summa?
 
Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top