Bromsskivor slits fort som f-n

Rejard

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2009
Hoj
Ducati Monster S4
Fått fel skiva? Snabbt svar vore kanon!

Gör om min gamla tråd om hur det kommar sej att min gamla bromsskvia blev skit. Men hur som, behöver nu ett snabbt svar på en ny fråga, har redan postat ett nytt inlägg längst ner i tråden men skriver om detta första oxå. Frågan lyder i vilket fall om jag fått fel skiva? Den gamla skivan har en diameter nånstans mellan 220-230 mm har inte kunnat mätta den helt exakt, den nya är istället 240, går den att använda eller har jag helt enkelt fått fel skiva?

Mycket tacksam för ett snabbt svar!

//Rejard

Last edited:
Hej. Vet inget om biltemas skivor, men 2295 riksdaler måste vara för en orginalskiva och det finns pirat som är minst lika bra, kolla med lokala mc handlaren ang. pris.
Om den har slitits så hårt så kika om du har belägg kvar, järn mot järn brukar aldrig vara bra :)
Lycka till!

Hur mycket bromsar du igentligen?

Tackar för svaret! Tyckte det fanns belägg kvar, har inte kollat ordentligt än dock. Ska kolla vad de finns för alternativ, hoppas man kan få ner priset lite till iaf...

Jasså de e så illa alltså? Googlade runt lite förut, verkade som de fanns folk som tyckte de funkade iaf... men man får väl vad man betalar för :P

Det är omöjligt att slita ner en skiva så fort.. Om inte beläggen är slut

Kolla Ebay

Last edited:
På Hondans skivor står det instansat min 5 mm tjocklek.
Ta en titt på din, mät m skjutmått... Är de vågiga/repiga kan det vara läge att byta iaf... Passa dig bara för biltemas belägg, DE repar skivorna... :näsblod

På Hondans skivor står det instansat min 5 mm tjocklek.
Ta en titt på din, mät m skjutmått... Är de vågiga/repiga kan det vara läge att byta iaf... Passa dig bara för biltemas belägg, DE repar skivorna... :näsblod

Hmmm...repar Biltemas belägg skivorna? Vet du det av erfarenhet? Jag körde några mil förra säsongen med Biltemas belägg och har inte märkt något. Bra om du lämnar lite info, svarvar de skivor så ska de inte sitta på min hoj.

Tackar återigen för alla svar! Ska ta bild å slänga upp imorn. Men har en annan fundering nu, vad tror ni de går på att lämna den till verkstad för å byta skivan och beläggen? I och med att jag inte har tillgång till verktyg eller vettig plats å vara på så kanske de vore de bästa...

Du har inte kollat så att inte beläggen ligger på? Många bromsar ju ytterst sparsamt med bakbromsen och det som kan hända är att oken bäckar igen med skit och rost på kolvarna så att de kärvar. Om du nu bromsar kommer kolvarna inte gå tillbaka som de skall och bromsen ligger på för jämnan. Det sliter ner en skiva, och framförallt beläggen, på nolltid. Hur ser beläggen ut? Är de ojämnt slitna kan det vara ett tecken på att något är knas.

Tror "Frezon" gjorde en fulträff, beläggen var ojämnt slitna, får ta morgondagen till att kika på de där ordentligt

EDIT:

Så där ja, varit nere å kikat på det nu, beläggen var inte mkt med som väntat, skivan är väl uppskattningsvis 1-2 mm på de tunnaste stället, väldigt ojämnt sliten, tog lite bilder med mobilen men tror inte det är mkt man får ut av att kolla på dem.

Har i varje fall besällt hem ny skiva å belägg, fick tag i skiva för 833 å belägg för 270, lite mer humant än Suzukis orginal skiva för 2295 å förhoppningsvis bättre än biltemas skiva för 399.

Men som något ovan hobbymek skulle lite tips å trix för vad man ska tänka på när man byter skiv å belägg mkt välkommet!

Tackar återigen alla ni som svarat i tråden!

/Rejard

Last edited:
Hmmm...repar Biltemas belägg skivorna? Vet du det av erfarenhet? Jag körde några mil förra säsongen med Biltemas belägg och har inte märkt något. Bra om du lämnar lite info, svarvar de skivor så ska de inte sitta på min hoj.
Tja, jag tycker mig märka det. Tänkte prova dem bak, på min BB, men tycker mig då märka att skivorna ser sämre ut nu, efter en sommar med dessa, än innan... Skall se om jag kan få till ett foto... Skall besiktiga hojen.. NU... :D

Jag skulle testa BILTEMAS skulle det inte funka så brukar inte BILTEMA vara dom som bråkar vid reklamationer . Testa du har har ganska många kr att vinna på det .

När du ändå ska greja med sakerna tycker jag du skall titta till kolvarna i oket och se hur det står till med dessa. Inte otänkbart att oket behöver renoveras. Sätter du dit ny skiva och belägg kommer bara samma historia upprepa sig. Är det mycket gravrost på kolvarna bör oket renoveras. Ibland kommer man undan med smärgelduk och lite motion av delarna om de inte är alltför risiga.

Hmmm.... Biltemas belägg
Beläggen bak är numera ävan slut... men så här ser skivan ut... Inte för tjusig även om det nog inte är nogon fara. Den känns värre än den ser ut dock... får överväga svarvning eller ful-fila till skivan vid byte av beläggen... :rolleyes:

Bifogat

• Bromsskiva.jpg
    Bromsskiva.jpg
    123.6 KB · Visningar: 254
Behöver lite akut hjälp i fallet med mina bromsar igen! Fick hem nya belägg å skiva idag, dessvärre är det olika diameter på skivorna? Den gamla mäte 220-230 mm (inte variation runt om, kunde inte mäte helt exakt) medan den nya är strax under 240 mm. Kommer det att gå att använda den nya skivan? Bad Suzuki handlarn här i Linköping ta hem grejerna så tyckte att det borde blivit rätt men är nu lite tveksam :S

Tacksam för snabba svar!

//R

Last edited:
Beläggen bak är numera ävan slut... men så här ser skivan ut... Inte för tjusig även om det nog inte är nogon fara. Den känns värre än den ser ut dock... får överväga svarvning eller ful-fila till skivan vid byte av beläggen... :rolleyes:

Det där ser ju inte bra ut. Hmm ... får ta en funderare på om jag ska köpa andra belägg.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti