Bromsskivor... en Jungel..

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Söker nya bromsskivor fram ev.bakskiva till min r6 -99.
Har kollat på pirat då nya blir alldeles för dyrt.

Galfer Waveskivor 2800:- / skiva på grevensmcdelar.com

Braking skivor för 2250~:- / skiva på nickesmc.se

Lucas Waveskivor för 800kr!!! /skiva på bikesop.se

Skall även byta alla beläggen, så de får gärna hittas billigt med.

Men vad är det som gör den enorma prisskillanden mellan ex. Galfer Wave skivorna och Lucas Waveskivorna.. Jag menar 2000kr/skiva är enorm skillnad.
Det är en av mina skivor som är helt slut, den andra är Ok. Så jag funderar även på att hitta begagnade original skiva/skivor och byta till dem. Någon som har några tips eller synpunkter så är de välkommna!

Edit: Enligt bikez.com så är diametern på skivan 295mm, stämmer detta? :confused:
Mvh // Xyron

Min synpunkt är att aldrig snåla på så viktig detalj som bromsar, glöm begagnat köp hellre nya till bästa pris.

Xyron skrev:
2393231 Söker nya bromsskivor fram ev.bakskiva till min r6 -99.
Har kollat på pirat då nya blir alldeles för dyrt.

Galfer Waveskivor 2800:- / skiva på grevensmcdelar.com

Braking skivor för 2250~:- / skiva på nickesmc.se

Lucas Waveskivor för 800kr!!! /skiva på bikesop.se

Skall även byta alla beläggen, så de får gärna hittas billigt med.

Men vad är det som gör den enorma prisskillanden mellan ex. Galfer Wave skivorna och Lucas Waveskivorna.. Jag menar 2000kr/skiva är enorm skillnad.
Det är en av mina skivor som är helt slut, den andra är Ok. Så jag funderar även på att hitta begagnade original skiva/skivor och byta till dem. Någon som har några tips eller synpunkter så är de välkommna!

Edit: Enligt bikez.com så är diametern på skivan 295mm, stämmer detta? :confused:
Mvh // Xyron

Köpte beg på ebay.de, kalas. Annars kollade jag på addemoto.se först. Tror dem ville ha 1600 kr/st till min.

Ska du leta begagnat så är det samma skivor till dessa hojar:
XJ600 Diversion 98-99 fram, YZF600 Thundercat 96-02 fram, YZF-R6 99-02 fram, YZF1000 Thundercat 96-01 fram, YZF-R1 98-00 fram

Skivan är symmetrisk och kan därför monteras både på vänster och höger sida fram. Alla typer av bromsbelägg kan användas till skivan, såväl standard som sintrade.

(utklippt från touringbutikens hemsida)

Lycka till....

Själv har jag kört båda Braking och nu Galfer skivor och dom är bra! Riktigt fin kvalite. Kan rekomendera dom!

Såg att Jürg Teuchert som kör i Tyska Superbike med en R1:a körde med Svenska Motomaster skivor i år. Likadana som på bilden. Vet inte om det är specialgjorda till honnom för jag har bara sett Supermotarder som har sånna i vanliga fall. Kan kanske kollas upp vad dom vill ha för sina skivor.

Bifogat

• motostrano_1907_19714634.gif
    motostrano_1907_19714634.gif
    24.8 KB · Visningar: 718
Skulle aldrig ens tänka på att köpa beggade skivor, vem vet vad dom har varit med om, microskopiska sprickor och skivan havererar när man bäst behöver bromskraften.

Fyfan jag är supernöjd med mina gafler! Fram & Bak med tillhörande belägg. Biter som bara den!

Vad jag vet måste man inte nödvändigtvis byta båda framskivorna bara för symmetrins skull, om bara den ena är kass. Jag hade nog satsat på en begagnad originalskiva.

Axxexs skrev:
2393313 Själv har jag kört båda Braking och nu Galfer skivor och dom är bra! Riktigt fin kvalite. Kan rekomendera dom!

Såg att Jürg Teuchert som kör i Tyska Superbike med en R1:a körde med Svenska Motomaster skivor i år. Likadana som på bilden. Vet inte om det är specialgjorda till honnom för jag har bara sett Supermotarder som har sånna i vanliga fall. Kan kanske kollas upp vad dom vill ha för sina skivor.
Svenska Motomaster??
Däremot finns Svenska Motomaster importörer i Landskrona samt Ä-holm.
http://www.moto-master.com/default.php

Zmurfen skrev:
2393798 Svenska Motomaster??
Däremot finns Svenska Motomaster importörer i Landskrona samt Ä-holm.
http://www.moto-master.com/default.php

Dom Tyska mekarna sa dom skivorna dom hade gjordes i Sverige. Men det kan hända att dom fick det genom en svensk bara? :)

Antog att det var Motomasterskivor på utseendet. Dom sa aldrig märket på dom. Har denna bilden på hans skivor som jag tog då. Ser inte ut att vara annat än Motomaster iaf?

Bifogat

• 100_19191.JPG
    100_19191.JPG
    128.9 KB · Visningar: 136
Last edited:
PacMan skrev:
2393587 Vad jag vet måste man inte nödvändigtvis byta båda framskivorna bara för symmetrins skull, om bara den ena är kass. Jag hade nog satsat på en begagnad originalskiva.

Båda mina skivor har varit lite halv OK, nu har dock en pajjat helt. Så tänkte att det är lika bra att köpa bägge nya / begagnade.

zx skrev:
2393461 Annars kan du köpa dessa.£300 för fram & bak +belägg och frakt.Jag har själv såna skivor fram och är nöjd.

http://www.stealthproducts.co.uk/products/discs.php

Är det bättre bett än original?
Kan man köra med vilka belägg som helst efter man nött ut dem de skickar med eller måste man beställa från england?
Hur är det att ha och göra med det företaget? bra leveranstider och ev. kundsupport / kontakt?

Många frågor, men vill inte kasta bort 4.000:-

Mvh // Xyron

Slevin skrev:
2393276 Ska du leta begagnat så är det samma skivor till dessa hojar:
XJ600 Diversion 98-99 fram, YZF600 Thundercat 96-02 fram, YZF-R6 99-02 fram, YZF1000 Thundercat 96-01 fram, YZF-R1 98-00 fram

Skivan är symmetrisk och kan därför monteras både på vänster och höger sida fram. Alla typer av bromsbelägg kan användas till skivan, såväl standard som sintrade.

(utklippt från touringbutikens hemsida)

Lycka till....

Tack för infon! :pannkyss

Last edited:
Är det bättre bett än original?
Kan man köra med vilka belägg som helst efter man nött ut dem de skickar med eller måste man beställa från england?
Hur är det att ha och göra med det företaget? bra leveranstider och ev. kundsupport / kontakt?

Mvh // Xyron

Det bästa är att ringa dit,de är seriösa och och har bra leveranser om de har grejorna hemma.Som vanligt så är det betalning i förskott när man köper från utlandet.Bett i skivorna är det så det räcker och jag kör med likadana belägg som jag hade till orginalskivorna.Här är en bild på mina.

Bifogat

• zzr bromsar fram.JPG
    zzr bromsar fram.JPG
    113.1 KB · Visningar: 96
...

Varför inte köpa av svenska ISR de bettar grymt!! jag e helnöjd med mina fullflytande i alla fall.

Och de billiga skivorna från bikeshop , duger dom ens att titta på?

zx skrev:
2394772 Är det bättre bett än original?

Mvh // Xyron

Det bästa är att ringa dit,de är seriösa och och har bra leveranser om de har grejorna hemma.Som vanligt så är det betalning i förskott när man köper från utlandet.Bett i skivorna är det så det räcker och jag kör med likadana belägg som jag hade till orginalskivorna.Här är en bild på mina.

Vad ska man ringa för nummer ens? Försöker med landskod och allt möjligt men gubben säger bara att numret inte är i bruk...:va

Det här numret borde väl funka.
0044 1142570111 annars är det nåt som är fel.Nollan ska ju utelämnas i riktnumret vid utrikes samtal.

zx skrev:
2395755 Det här numret borde väl funka.
0044 1142570111 annars är det nåt som är fel.Nollan ska ju utelämnas i riktnumret vid utrikes samtal.

Ah, tackar! Blir nog att beställa sånna imorgon. Så får hoppas att man inte blir lurad när man nu ska betala i förskott.. :näsblod

Hur lång leveranstid fick du på dina saker? Tänkte om de har sakerna i lager... just transporttiden..:confused:

Xyron skrev:
2396526 Ah, tackar! Blir nog att beställa sånna imorgon. Så får hoppas att man inte blir lurad när man nu ska betala i förskott.. :näsblod

Hur lång leveranstid fick du på dina saker? Tänkte om de har sakerna i lager... just transporttiden..:confused:

Ingen fara att bli lurad.Leverans 1-2 veckor om skivorna finns hemma.Det är valfri färg på centrum & nitar för samma pris.
Men det kan ta upp till 4veckor om de ej har grejorna på lager.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg