Bromsskivlås

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
Jag skulle bara höra med er om låsen man sätter i bromsskivan, nu är det så att dem låsen jag har kollat på har för stor diameter på låskolven så att den går inte in i skivan pga att hålen i skivan är för små...
Kan man borra upp ett hål eller kommer man att få tokmycket obalans vid inbromsning o dylikt???
Eller det kanske är svårt att borra i bromsskiva... :va


Tacksam för alla svar...
 
Hurtig skrev:
Eller det kanske är svårt att borra i bromsskiva... :va
Nix. Du ska ju inte borra i skivan, du ska borra i centrumet. Det är ju oftast gjort i aluminium. Men jag vet inte vad det är gjort av på din knarr. Men även om det är stål ända in så tror jag inte det är så hårt tat borra i.

Obalans:
Borra på andra sidan också.

En annan viktig sak:
Bromsskivelås är inget vidare stöldskydd. Rent ut sagt ett riktigt dåligt stöldskydd. Inte att rekommendera såvida du inte kompletterar med något bättre. Jag vill inte skriva här (vem som helst kan läsa) hur tjyvjävlarna gör men det är alltså mycket lätt att komma förbi ett bromsskivelås.
Redig kätting + hänglås (båda klass 3), kroka fast runt en stolpe = mycket bättre. Ett tips bara: Kolla så att det inte går att lyfta ur stolpen ur backen. En del mindre stolpar är bara nerställda i nergrävda fundament. Satsa på en redig stolpe istället.
 
Köp i sånt fall ett lås som du sätter runt hela skivan...
Finns att köpa lite här och var...
 
Jag använder mitt bromskivelås när jag parkerar typ utanför konsum för att köpa en liter mjölk. Annars är det bygellås + kedja som gäller...

Fattar inte hur endel har så stor tillit till dom där fjuttiaste skivbromslåsen som är mycket lätta att få loss. Ibland ser man nya 90000krs hojar parkerade på gatan över natten med sånt lås.. Jag skulle aldrig kunna somna om det var min hoj... Men men, har man varit med om stölder så lär man sig....
 
givetvis så ska jag ha en feting till kätting med bygellås men jag tänkte att det kunde vara ett bra kompliment och samt när man parkerar utanför konsum eller jobbet typ... ibland kan det vara jobbigt att bära runt några kilo kätting...
 
Robban_C skrev:
Nix. Du ska ju inte borra i skivan, du ska borra i centrumet. Det är ju oftast gjort i aluminium. Men jag vet inte vad det är gjort av på din knarr. Men även om det är stål ända in så tror jag inte det är så hårt tat borra i.

alltså menar du navet eller?
 
Jag har samma problem men "knapplåset" och min gsxr 1000 slutade men att jag köpte ett enklare "bygellås" vilket funkade,
 
Hurtig skrev:
givetvis så ska jag ha en feting till kätting med bygellås men jag tänkte att det kunde vara ett bra kompliment och samt när man parkerar utanför konsum eller jobbet typ... ibland kan det vara jobbigt att bära runt några kilo kätting...

Se till att köpa den modellen som ser ut som en liten bygel som man sticker igenom skivan, den är svårare att få bort... Då måste man nämligen slå/såga sönder skivan istället, och det är ju jobbigare... Det kanske är lite tyngre men mycket bättre ur stöldsäkerhetssynpunkt...!
 
Hurtig skrev:
alltså menar du navet eller?
Japp. Navet, centrumet eller vad du nu vill kalla det. Dvs innanför den _egentliga_ bromsskivan.

Zana:
Det är ett sånt lås jag menar, jag har ett själv. _Alla_ bromsskivelås är löjligt enkla att forcera. Ett par minuter och en skåpbil på andra sidan kvarteret är allt som behövs. Ska med andra ord bara användas utanför Konsum eller andra platser med folk i rörelse. Om man inte har den där bauta-kättingen också.
Jag har en polare som har fått sin knarr stulen, han berättade hur de gjorde men jag vill inte sprida hur, vem som helst kan ju läsa det här. Jag hoppas det är ok?
 
Robban_C skrev:
Japp. Navet, centrumet eller vad du nu vill kalla det. Dvs innanför den _egentliga_ bromsskivan.

Zana:
Det är ett sånt lås jag menar, jag har ett själv. _Alla_ bromsskivelås är löjligt enkla att forcera. Ett par minuter och en skåpbil på andra sidan kvarteret är allt som behövs. Ska med andra ord bara användas utanför Konsum eller andra platser med folk i rörelse. Om man inte har den där bauta-kättingen också.
Jag har en polare som har fått sin knarr stulen, han berättade hur de gjorde men jag vill inte sprida hur, vem som helst kan ju läsa det här. Jag hoppas det är ok?

Robban, berätta över PM hur dom gjorde. Jag är alltid ute efter bästa stöldskydd när det kommer till mina tvåhjulta älsklingar...


/Z
 
Itacha75 skrev:
Ska köpa lås till våren... eller när dom rear ut... :lol

Rear de verkligen ut låsen? Aldrig sett vad jag kan minnas.
Om de skulle göra det för det har kommit någon ny, bättre modell så vill man väl ändå köpa den nya :confused:
 
En hoj på jobbet har nån säkert chefen borrat ett hål rakt genom bromskivan där bromsbeläggen löper o det funkar, inga problem alls.

Skivbromslås + styrlåset så har man ju fyllt kraven för stöldförsäkringen.
 
Robban W skrev:
En hoj på jobbet har nån säkert chefen borrat ett hål rakt genom bromskivan där bromsbeläggen löper o det funkar, inga problem alls.

Skivbromslås + styrlåset så har man ju fyllt kraven för stöldförsäkringen.

Det är ingen prestandahoj eller? Skivan slår sig ju otroligt mycket lättare om man försvagar den med ett stort hål... Shit vilket :kocko
 
Zana skrev:
Det är ingen prestandahoj eller? Skivan slår sig ju otroligt mycket lättare om man försvagar den med ett stort hål... Shit vilket :kocko

Vem är :kocko ? Han som borra eller jag som säger att det har funkat bra.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top