Bromsskivelås: Detecto 7000 RS 2 / RS 3

Hälften så lätta?

Du menar inte hälften så tunga..?

Larmet på 8000 var skrattretande, kvittrade som en lite fågel.:va Försök att få lyssna på larmet innan. Annars känns det bara som ett onödigt klumigt bromsskivelås.

Vad spelar vikten för roll - låset ligger väl i kutsen? Det viktiga är väl hur svårt det är att bryta. Lägre säkerhetsnivå på det här jmf med 8000.
Finessen med larmet är väl främst att man inte kan glömma och låsa upp. Larm är det tyvärr inga riktiga tjuvar som bryrs sig om ändå...

Man kan ju hoppas att någon vaknar till och reagerar i alla fall.

I så fall hoppas du nog på för mycket.
Har ett Detecto 8000. Ingen kommer vakna av det larmet men jag har det bara för att slippa köra iväg med låset i framhjulet.

//Andreas

Själv kör jag med Detecto 8000 och mitt låter i alla fall värre än valfri fågel... grannens grabb kom åt hojen en kväll så larmet gick, jag satt i vardagsrummet och kollade på TV (alltså inte tyst omgivning) och hörde larmet och gick ut och checkade läget.

Har ett Detecto 8000. Ingen kommer vakna av det larmet men jag har det bara för att slippa köra iväg med låset i framhjulet.

//Andreas

Angående ljudnivå i dessa Abus larmlås...

Det står "specat" 100 db på Detecto 8000. Någon sa här att det kommit en uppgraderad modell med högre ljudnivå (som jag tror vissa fick byta ut sin gamla modell till utan kostand)? Stämmer det och hur hög är i så fall ljudnivån på de nyare 8000-modellerna?

Och de i tråden nämnda Detecto 7000 RS 2 / RS 3 står specade för 110 db.

Hur mycket mer låter 110 db jmf med 100 db (om det nu går att förklara)?

Last edited:
Min poäng i tråden är att man ska inte tro att ett Detectolås avskräcker tjuven utan det är mer ett lås med larm för att slippa senilsnöret mellan lås och styret.

Angående ljudnivå i dessa Abus larmlås...

Det står "specat" 100 db på Detecto 8000. Någon sa här att det kommit en uppgraderad modell med högre ljudnivå (som jag tror vissa fick byta ut sin gamla modell till utan kostand)? Stämmer det och hur hög är i så fall ljudnivån på de nyare 8000-modellerna?

Och de i tråden nämnda Detecto 7000 RS 2 / RS 3 står specade för 110 db.

Hur mycket mer låter 110 db jmf med 100 db (om det nu går att förklara)?

db skalan dubblar väll vid 10 om jag inte minns fel. altså låter 110db dubbelt så mycket mot 100.

edit: det var nog 10ggr på 10db...

Last edited:
db skalan dubblar väll vid 10 om jag inte minns fel. altså låter 110db dubbelt så mycket mot 100.

edit: det var nog 10ggr på 10db...

Ökar du med 6 dB så dubblas ljudstyrkan.

Edit: Blev lite osäker själv och kolla lite wikipedia. Det står även:

"För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring."

Hel jäkla vetenskap tydligen... :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...