bromsskiva??

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
När börjar en bromsskiva bli tunn? Är det lönt att köpa en på runt 4,3 mm (min 4,0)? Bortse lite från vad priset är. Thx.

gissningsvis så klarar du kanske 5000mil..
Va vet jag,..

PGH skrev:
När börjar en bromsskiva bli tunn? Är det lönt att köpa en på runt 4,3 mm (min 4,0)? Bortse lite från vad priset är. Thx.
Vad är nominella nydels-tjockleken? Mha den kan du beräkna ev återstående livslängd.
Mäts tjockleken med skjutmått får du väl ett rätt optimistiskt mått på dimensionen???
Bromsar är ju fö ngt av det man INTE bör kompromissa med..
(Säger en som hade 0.3mm kvar av beläggen i höstas, både fram & bak.....)

Last edited:
AleX skrev:
gissningsvis så klarar du kanske 5000mil..
Va vet jag,..

Kanske 20 000 mil om jag aldrig bromsar ;-) Ok, men då verkar ju det vara lönt att köpa på sig ett par :-)

Vet faktiskt inte hur tjocka dem är vid nyköp, gissning på 4,6-4,7 eller e jag ute på hal o tunn is med stora sprickor också???

Last edited:
PGH skrev:
Kanske 20 000 mil om jag aldrig bromsar ;-) Ok, men då verkar ju det vara lönt att köpa på sig ett par :-)

Vet faktiskt inte hur tjocka dem är vid nyköp, gissning på 4,6-4,7 eller e jag ute på hal o tunn is med stora sprickor också???
Nytjockleken på suzukiskivor är 5 mm. Jag skulle inte betala nåt för så tunna skivor.

Som sagt...allt beror på!

Är dina nuvarande vinda och skeva?
Vad ska du ha dem till för typ av åkning? Landsväg sliter ju knappast alls. Bromsa är ju både ett nederlag och ett kvitto på att man inte kan anpassa farten m.h.a framförhållning, och i mitt fall så tror jag inte jag nött ner någon skiva mer än nån tiondel trots snabb körning.

Sen veror det ju på priset är de närmast gratis hade jag tatt dem ändå - som reserv för dem du har.

Dr.Bike skrev:
Som sagt...allt beror på!

Är dina nuvarande vinda och skeva?
Vad ska du ha dem till för typ av åkning? Landsväg sliter ju knappast alls. Bromsa är ju både ett nederlag och ett kvitto på att man inte kan anpassa farten m.h.a framförhållning, och i mitt fall så tror jag inte jag nött ner någon skiva mer än nån tiondel trots snabb körning.

Sen veror det ju på priset är de närmast gratis hade jag tatt dem ändå - som reserv för dem du har.

Har en som e lite skev. Hittills 100 % på gata med vanlig körning, framöver kommer det vara 99% gata resterande nybörjarkörning på bana. Det här var ju inte så enkelt att få svar på, trodde det en stund :confused:

PGH skrev:
Har en som e lite skev. Hittills 100 % på gata med vanlig körning, framöver kommer det vara 99% gata resterande nybörjarkörning på bana. Det här var ju inte så enkelt att få svar på, trodde det en stund :confused:

Får man fråga vad dessa skivor vi pratar om skulle kosta?

Nr:18 skrev:
Nytjockleken på suzukiskivor är 5 mm. Jag skulle inte betala nåt för så tunna skivor.

Jag har för mig att det är lite olika, 4,5 eller 5 mm nytjocklek, men att "slitmånen" alltid är 0,5 mm... alltså att man tidigare hade 4,5 på nya skivor men gått upp i dimension (slår sig inte lika lätt??)

I PGH's fall borde det i vart fall vara 60% kvar på slitmånen.

På skivan nu så är min-gränsen 4.0 mm. Kanske läge o kolla på lite nyare skivor men det e ju apdyrt ju.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt