Bromsskiva väldigt varm efter klossbyte!!

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej på er,

Bytte klossar bak på Suzuki gsx750f- 89 igår. Satt allting EXAKT som det ska sitta enligt manualen. Idag när jag åkte hem så var skivan brännhet. Kanske alltid är det bara att jag inte tänkt på det, men frambromsarna är ju inte alls så varm...Om det spelar någon roll så spöregnade det ute.

Kan det vara så att klossarna ligger aningen på (även fast jag inte tycker att det känns så, och hjulet snörrar utan att stanna för tvärt om man snörrar det med handkraft) eller kan det bli lite så när klossarna är varma och inte rikigt inkörda...
Vad tror ni? Need to worry for the safety??

Last edited:
Motionera kolven i oket lite så den börjar röra på sig lite lättare. Låter som den ligger på.

lyft framhjulet och kolla om det snurrar fritt.

ett problem man kan få vid klossbyte på lite äldre hojar är att kolven i oket är skitig längst ut, men det går bra eftersom klotsarna är slitna och kolven långt ut. men när du byter klotsar så trycker du tillbaks kolven och den skitiga delen går in i oket och det börjar kärva = bromsen ligger på.

Tror som Hoztic, hände på min bakbroms för typ en månad sen!

Dom nya beläggen är ju tjockare, dvs kolvarna är längre in än förr, dvs trycker du upp mer bromsvätska i bromsvätskebehållaren. Får den inte plats där, tex fullt eller att luften blir för komprimerad så ligger bromsarna på.

Hmm. Jag hade iof locket öppet på behållaren när jag tryckte in kolvarna, sen tryckte jag lite till när klossarna skulle på utan öppet lock. Men skulle det varit för mycket vätska i och locket stängd när jag skulle trycka tebax kolven så skulle det väll i princip inte gå?...

så ditt tips är och tömma behållaren ytterligare på lite vätska för att se om det "släpper"

Bromsarna kan ju inte ligga jättemycket på för att då hade man ju i princip inte kunnat snörra hjulet så pass länge utan att det tar stopp .. Man hade ju märkt det om man säger så, luktat hade det nog kanske också gjort!!

Hmm. Jag hade iof locket öppet på behållaren när jag tryckte in kolvarna, sen tryckte jag lite till när klossarna skulle på utan öppet lock. Men skulle det varit för mycket vätska i och locket stängd när jag skulle trycka tebax kolven så skulle det väll i princip inte gå?...

så ditt tips är och tömma behållaren ytterligare på lite vätska för att se om det "släpper"

Bromsarna kan ju inte ligga jättemycket på för att då hade man ju i princip inte kunnat snörra hjulet så pass länge utan att det tar stopp .. Man hade ju märkt det om man säger så, luktat hade det nog kanske också gjort!!
Det är ju svårt för mig att säga om du har för mycket eller lagom, såhär på håll ;) Men när hojen står rakt så ska ju nivån vara mellan max och min-strecken på behållaren. När du har kört och bromsat lite så blir ju bromsvätskan dessutom varm och utvidgar sig, därav att max-strecket är nånstans mitt på burken.

Det är ju svårt för mig att säga om du har för mycket eller lagom, såhär på håll ;) Men när hojen står rakt så ska ju nivån vara mellan max och min-strecken på behållaren. När du har kört och bromsat lite så blir ju bromsvätskan dessutom varm och utvidgar sig, därav att max-strecket är nånstans mitt på burken.

Okej,

Ska testa det och om inte det hjälper får man väll renovera oket!!
Är det svårt/ krångligt? på bilar är det ju ingenting man gärna gör själv men det kanske är lite annan teknik. På spränskisserna i manualen verkar det inte vara för mycket lösa delar!

Okej,

Ska testa det och om inte det hjälper får man väll renovera oket!!
Är det svårt/ krångligt? på bilar är det ju ingenting man gärna gör själv men det kanske är lite annan teknik. På spränskisserna i manualen verkar det inte vara för mycket lösa delar!

de är väl byggda precis som bilars bromsok (undantaget handbromsmekanism som finns bak på vissa bilar)? :va

börja med att plocka loss oken och pumpa ut kolven, pressa in den. går det trögare och trögare?

de är väl byggda precis som bilars bromsok (undantaget handbromsmekanism som finns bak på vissa bilar)? :va

börja med att plocka loss oken och pumpa ut kolven, pressa in den. går det trögare och trögare?

Haha! aa det kanske är samma, bara jag som fått för mig annat kanske!. Ska ta det i veckan här..Hör av mig med resultat!

Har varit ute och meckat och konstaterat att klossarna ligger på . Vad jag tycker så är det jätte jätte lite men skivan blir trotsallt varm.

Ska jag fortsätta köra ett par mil till och kolla om det blir bättre ju mer klossarna slits? vad kan hända liksom om klossarna ligger på lite? är det ur säkerhetssynpunkt farligt??

När du kände på skivan hade du då bromsat något innan? Några inbromsningar gör ju att skivan blir ljummen. Hade du inte bromsar något utan bara kört och den då blev varm så måste du se över det igen, kan vara kolvarna som behövs rengöras/smörjas upp

Om bromsen ligger på så att skivan blir brännhet riskerar du att skivorna blir skeva ganska fort, och de är normalt sett ganska dyra historier. Plocka ur beläggen från oken. Rengör ok och kolvar ordentligt och smörj kolvarna med en gnutta bromskolvsfett. Sätt ihop och prova igen!

det krävs extremt lite anliggning för att det ska bli mycket varmt.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back