Bromsskiva som slagit sig

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Hejsan, är på jakt efter att veta om någon har ett bra tips på hur man kollar vilken (om inte båda) bromsskivorna har slagit sig? Har hört att man behöver mäta med något instrument, eller är det bara att byta båda så fort man känner skakningar vid inbromsning? Kan det vara något anant? som slitna lager eller dåligt däck? Alla tips är välkomna (utom dom dåliga)
 
Jag upplevde samma problem med min hoj innan jag ställde in för vintern. Det pulsade och kändes som det obalans i bromsskivorna när jag gjorde hårda inbromsningar. Jag bytte bromsklossar under vintern och nu är det problemet som bortblåst. Nu känns bromsarna helt jämna och fina och inte en vibration i styret. Jag köpte klossar av märket CARBONE LORRAINE SBK 5.
Vilka bromsar!!!
Jag skulle lätt påstå att de är dubbelt så bra som de andra jag hade på hojen.

Tobbe.
http://mcskane.blogspot.com/
 
Slagna skivor känner du oftast om det pulserar i bromshandtaget.
Räcker med att byta den som är skev. Förmodar att du har orginalskivor på den och byter du bara den ena så måste du montera dit en orginal.

Dock, kostnaden för mätning och en orginalskiva överstiger inköpet av två piratskivor.
Nya bromsklossar bör bytas samtidigt....
 
Ev. "slagning" av skivan mäts med mätklocka. Testa först att momtera loss den och lägga den på exvis en helt slät yta - glasskiva.
 
Ev. "slagning" av skivan mäts med mätklocka. Testa först att momtera loss den och lägga den på exvis en helt slät yta - glasskiva.

När man har lagt det på glasskivan kan man testa om man får in ett tunt bladmått runtom.
 
När man har lagt det på glasskivan kan man testa om man får in ett tunt bladmått runtom.

Jaha...är det inte så att nitarna till navet/centrum gör en bladmåttsmätning svår? Bättre isåfall att hänga av ett ok och köra uteslutningsmeoden.
 
Jaha...är det inte så att nitarna till navet/centrum gör en bladmåttsmätning svår? Bättre isåfall att hänga av ett ok och köra uteslutningsmeoden.

Jag förutsatte självklart att man har en specialanpassad glasskiva med hål i mitten :tungan
 
Då kan du lika gärna hålla en tuschpenna med fin och ny spets, fixerad mot gaffelbenet så den precis nuddar bromsskivan. Snurra hjulet och se om det blir ett helt streck. Blir det inte det kan du misstänka att skivan är skev.
 
Jag drabbades av skev skiva två gånger på min förra hoj. Skaffade ett par ISR-skivor, som dessutom är helflytande till motsats mot vad orginalen är på de flesta hojar.
 
Va många svar man fick =) ska testa att byta klossar först, för det pulserar inte vad jag tänkt på, känns bara som det vibrerar i styret... just vid inbromsning
 
Nu ska jag väl inte dumförklara mig själv men kolla så det inte är lagrena som är dåliga också, blir inge bra om man missar något sådant :tummenupp
 
Om vibrationerna kommer i styret och när du anlägger lätt broms så testa att spänna styrlagret lite,troligt det är det felet då.

Om det känns i hantaget så kolla skivorna genom att lossa ett ok och lägg något emellan beläggen och testkör en sida i taget.

Börja så.

Henrik
 
Om vibrationerna kommer i styret och när du anlägger lätt broms så testa att spänna styrlagret lite,troligt det är det felet då.

Om det känns i hantaget så kolla skivorna genom att lossa ett ok och lägg något emellan beläggen och testkör en sida i taget.

Börja så.

Henrik


Ska fan kolla det också! Alla tips välkomnas! =)
 
Lätt trådkapning, alt. regelbrott:

Är det/borde det inte vara så, att om vibrationerna/pulserandet är liksom jämna("taktfasta") och "saktar ner" i samma takt som hojen saktar ner, så är det snarare bromskiva/orna som är knas än styrlager?
 
Lätt trådkapning, alt. regelbrott:

Är det/borde det inte vara så, att om vibrationerna/pulserandet är liksom jämna("taktfasta") och "saktar ner" i samma takt som hojen saktar ner, så är det snarare bromskiva/orna som är knas än styrlager?

Som jag skrev,anlägger du lätt broms och det vibrerar i styret är det troligsvis styrlagret,alltså så är det inte troligt att det är styrlagret om inte just det förhållandet råder.

Kläm på med bromsen och det är stumt men vibrerar när du bromsar lätt,troligt styrlager,ofta räcker det att spänna.

Vibrerar oavsett,kanske skiva eller kärvande kolvar i ett ok.

Henrik
 
Som jag skrev,anlägger du lätt broms och det vibrerar i styret är det troligsvis styrlagret,alltså så är det inte troligt att det är styrlagret om inte just det förhållandet råder.

Kläm på med bromsen och det är stumt men vibrerar när du bromsar lätt,troligt styrlager,ofta räcker det att spänna.

Vibrerar oavsett,kanske skiva eller kärvande kolvar i ett ok.

Henrik



Har teståkt och bromsat lite nu, det pulserar inte vad jag känner i bromshandtaget, så borde vara lagret, ska testa att spänna idag eller på onsdag, skönt om det bara är det =) Annars ska jag testa att byta klossarna, men tror på lagren, försökte få upp hojen på bakan i somras/slutet av säsongen med några obligatoriska hårda nedslag... kanske dags att byta lager helt...
 
Styrlagret satt som en smäck =) Åkte och bytte framdäck, och det var förmodligen det som var problemet (vibrerar fortfarande men mycket mindre!) Kan vara beläggen också, men troligtvis har skivan slagit sig lite också....
 
Back
Top