Bromsskiva glapp i nitar mot nav

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
1998, Honda 1100 blackbird
Ifjol blev en bromsskiva vinn, jag bytte till 2st bättre begagnade. Efter ca 60mil så börja jag känna vibbrationer vid svagara inbromsningar. Märkte idag att en bromsskiva glappade väldigt mycket i nitarna som håller ihop bromsytan med navet.

Min fundering är om detta är vanligt slitage? Ställa bort hojen tills jag köpt nya?

Mvh Patrik

Glappar i rotationsriktningen och sidledes, den andra skivan glappar inte åt nått håll.

Mvh Patrik

Dunka på nitarna,när jag jobbade på flyget så var det vanligt att vissa nitar skallrade loss och i flesta fall var det bara att trycka till nitarna.Eller nita om,själv skulle jag hamra tills dom satt som dom skulle.

Funka det verkligen att dunka på dom? Nitarna ser inte ut som nitar utan som ihåliga cylindrar.

Är det inte popnit så kallade bromspopnit som man använder till bromsbackar till exempelvis bussar.
Dom klämmer man inte för hand utan man måste ha en maskin att dra dom med.
åk iväg till någon mc mek och be dom kolla.

Är det inte popnit så kallade bromspopnit som man använder till bromsbackar till exempelvis bussar.
Dom klämmer man inte för hand utan man måste ha en maskin att dra dom med.
åk iväg till någon mc mek och be dom kolla.

Nitar är kanske ett felaktigt uttryck, medbringar är nog mer rätt.

Om man nu dunkar på nitar/medbringare med en klubba och mothåll eller sätter ett nitverktyg på dem har man förstört den niten.

Beroende på hur medbringaren är utformad kan det gå ganska enkelt att byta, om man får tag i reserv. Men är skivnavet för slitet hjälper det inte att byta nitar, då får man fräsa upp större hål och tillverka överdimensionsnitar.
Här någonstans blir en bättre begagnad skiva oftast ett bättre alternativ.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!