Bromsskiva fram, CBR 600

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
Efter en mindre vurpa upptäckte jag att den vänsta bromsskivan har blivit aningen böjd. Det går bra att köra men dock så vill jag byta den. En polare sa att om jag ska byta ena bör jag även byta den andra. Han kunde inte motivera varför så jag tänkte fråga runt lite om jag bör byta båda, och i så fall varför? Måste belägg också bytas? Är det lönt att försöka rikta den böjda skivan? Tänkte leta på skroten efter en bromsskiva. Vilken firma säljer billiga bromsskivor om skroten inte skulle ha någon?
Oj blev många frågor.. är väldigt tacksam för svar dock :)

Nej, det finns ingen anledning att byta den andra skivan om den fortfarande är i bra skick. :)

Hade själv en sne skiva, ytterst lite men störande. Köpte från tyska ebay, hade gått 400 mil+nästan 5 mm tjocka=mkt fint skick. 1600 kr med frakt för 2 st. Mitt tips är alltså att kolla där om man vågar köpa griseknoen i säcken. Kollade även hos skroten, det fanns men inte många. Den jag hittade 1000 kr för en utan frakt... Varför måste man byta båda, om dem nu är i likande skick osv??? Kollade även usa, fanns många men frakten blir lite mer.

MalmöBiker skrev:
Efter en mindre vurpa upptäckte jag att den vänsta bromsskivan har blivit aningen böjd. Det går bra att köra men dock så vill jag byta den. En polare sa att om jag ska byta ena bör jag även byta den andra. Han kunde inte motivera varför så jag tänkte fråga runt lite om jag bör byta båda, och i så fall varför? Måste belägg också bytas? Är det lönt att försöka rikta den böjda skivan? Tänkte leta på skroten efter en bromsskiva. Vilken firma säljer billiga bromsskivor om skroten inte skulle ha någon?
Oj blev många frågor.. är väldigt tacksam för svar dock :)

ja byt en du...
borde hitta en hyffsad på skrotet för ca 500 spänn..
annars kostar en ny pirat 1500..ibland kan de va svårt o få tag på, på skrotarna aså.

Sweet, hoppas jag hittar en där då!
Måste belägg bytas även om det är i ok skick?

ozeo skrev:
ja byt en du...
borde hitta en hyffsad på skrotet för ca 500 spänn..
annars kostar en ny pirat 1500..ibland kan de va svårt o få tag på, på skrotarna aså.

MalmöBiker skrev:
Sweet, hoppas jag hittar en där då!
Måste belägg bytas även om det är i ok skick?

ahh inte om allt känns bra...
blir de sämre broms eller att de kanske vibrerar lite så kanske belägg behöver bytas..de märker du.. :)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing