Bromsservice

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej.

Jag tänkte byta belägg och bromsvätska, jag har läst här att det lättaste är att pumpa ur samtidigt som man fyller på bromsvätska för att undvika luft i systemet. Är det en nippel på oket man öppna där det skall komma ut, i så fall hur skruvar man på den några varv eller vad?

Byte av belägg.
Fram o bak är på G
Bak:
Räcker det att lyfta oket (om det nu går) eller måste hjul av?
Fram:
Samma som bak, ok-lyft eller skall hjul o allt av.

Vad är enklast.

Sök på tex lufta bromsar så finns det många och utförliga trådar om att lufta bromsar, samma förfarande om du vill byta bromsvätska.

Kortfattad så öppna nippeln på oket medans du trycker på handtag, stäng nippeln och ta nytt tag.

När det kommer klar vätska istället för brun så är du färdig med den kretsen. En klar slang på nippeln ner i en burk gör att du inte får bromsvätska över hela dig och hojen.

Du behöver inte ens plocka av oken. Bara å lyfta ur gamla beläggen efter att du plockat bort pinnen som håller de, för att sen stoppa i de nya. (efter att ha tryckt in kolvarna lite). Sen är det bara å fylla på å lufta ur den gamla vätskan. Håll koll så det inte blir tomt i behållare bara.

vfn, snart 30 och inte luftat bromsar i sitt liv än, sicken misär. ;D

PS Se til latt det finns vätska i bromsbehållaren hela tiden så du inte suger in luft. DS

Tack för svaren det skall nog gå bra :tummenupp

vfn, snart 30 och inte luftat bromsar i sitt liv än, sicken misär. ;D

PS Se til latt det finns vätska i bromsbehållaren hela tiden så du inte suger in luft. DS

He he ja vilken misär att inte ha luftat bromsar, misärn jag försöker upperätthålla genom att slippa lufta dem nu oxå :tuttar

Last edited:
Då var det klart och det gick bra på det sättet ni sa. :tummenupp

Jag har bytat både fram o bak varit ute o provkört o bromsarna tar som dom skall, jag är bara lite orolig om det finns riskt för att luft i systemet kan ligga latent och man tappar bromsverkan lite senare eller hade jag märkt det direkt? :va

Då var det klart och det gick bra på det sättet ni sa. :tummenupp

Jag har bytat både fram o bak varit ute o provkört o bromsarna tar som dom skall, jag är bara lite orolig om det finns riskt för att luft i systemet kan ligga latent och man tappar bromsverkan lite senare eller hade jag märkt det direkt? :va

Stumt eller "fjädrande" när du trycker in handtaget för kung och fosterland? Om det är stumt är luften väck och kommer inte åter.

Stumt eller "fjädrande" när du trycker in handtaget för kung och fosterland? Om det är stumt är luften väck och kommer inte åter.

Oki good. Då är allt som det skall. Man blir lite osäker när man aldrig gjort det, har lämnat in innan när det haft med bromsarna att göra.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret