Bromspump till min Daytona 07.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Funderar på att byta bromspumpen för frambromsen då jag inte är riktigt nöjd med hur fritt framhjulet rullar efter jag renoverat oken.
Tycker fortfarande att bromsen ligger an lite för mycket.
Tänker då att det kanske är dags att renovera huvudcylindern eller byta hela pumpen.
Något jag bör tänka på vid köp av pump?
Kan jag montera vilken pump jag vill?
Vad rekommenderas i så fall?
Kan jag montera en brembopump för senare Daytonamodell på min 07’a?
 
Funderar på att byta bromspumpen för frambromsen då jag inte är riktigt nöjd med hur fritt framhjulet rullar efter jag renoverat oken.
Tycker fortfarande att bromsen ligger an lite för mycket.
Tänker då att det kanske är dags att renovera huvudcylindern eller byta hela pumpen.
Något jag bör tänka på vid köp av pump?
Kan jag montera vilken pump jag vill?
Vad rekommenderas i så fall?
Kan jag montera en brembopump för senare Daytonamodell på min 07’a?
Går det inte att renovera bromscylindern?
 
Klart det går.
Men ärligt verkar skitsvårt att hitta packningssats.
Får ju en begagnad bromspump för samma peng typ.
En beg med samma problem, nu eller om en liten stund.
 
På vilket sätt kommer en renovering av bromspumpen hjälpa återgång av bromsbelägg? Det enda som hindra bromsvätskan från att tryckas tillbaka till bromsvätskebehållaren är igentäppt returhål eller gamla bromsslangar. Jag skulle börja med att plocka isär bromspumpen och rengöra för att se om det gör någon skillnad.
 
Jag har faktiskt samma problem med min daytona. Och jag HAR bytt pumpen men har samma problem med den nya. Jag kunde dock konstatera att det är handtaget som trycker på pumpen även när man inte rör det. Tar man bort handtaget så ligger bromsen inte an. Jag har dock inte original bromsar utan från en speed triple 1050 men du har nog samma eller liknande faktiskt.
 
Jag har faktiskt samma problem med min daytona. Och jag HAR bytt pumpen men har samma problem med den nya. Jag kunde dock konstatera att det är handtaget som trycker på pumpen även när man inte rör det. Tar man bort handtaget så ligger bromsen inte an.
Då kan det inte vara en ny pump då det lilla hålet (bredvid det stora hålet) för "omtag" gör bromssystemet trycklöst vid släpp av handtaget. Det lilla hålet oxiderar igen över tid - än hur man beter sig - och då blir bromssystemet inte trycklöst. Alternativt, huvudcylinderns tätningar ha fläskat sönder och täpper det lilla returhålet.
 
Om man har bytt till billiga kina-bling-handtag så är det inte ovanligt att dessa passar så illa att de ligger på lite. Det har fått folk att vurpa.
Fanns en del trådar som jag såklart inte hittar nu på ett forum i USA
 
Om man har bytt till billiga kina-bling-handtag så är det inte ovanligt att dessa passar så illa att de ligger på lite. Det har fått folk att vurpa.
Fanns en del trådar som jag såklart inte hittar nu på ett forum i USA
Det är helt sant det du säger. Jag har billiga blingbling handtag o det första jag alltid gör är att fila av anläggningsytan mellan handtag o kolv så där är ett spel på ett par 10 dels mm.
 
På vilket sätt kommer en renovering av bromspumpen hjälpa återgång av bromsbelägg? Det enda som hindra bromsvätskan från att tryckas tillbaka till bromsvätskebehållaren är igentäppt returhål eller gamla bromsslangar. Jag skulle börja med att plocka isär bromspumpen och rengöra för att se om det gör någon skillnad.
Blir ju konsekvensen av en renovering.
Ska jag ändå plocka isär så kan jag likaväl byta ut de delar som ingår i ett renoveringskit.
Du har en poäng med bromsslangarna. Kanske ska passa på att byta dem med när jag ändå håller på.
 
Om man har bytt till billiga kina-bling-handtag så är det inte ovanligt att dessa passar så illa att de ligger på lite. Det har fått folk att vurpa.
Fanns en del trådar som jag såklart inte hittar nu på ett forum i USA
Har original broms och kopplingsgrepp.
Aldrig riktigt sett poängen med att köpa bling bling grepp till hojen.
Dessutom tycker jag originalgreppen är sköna.
 
Blir ju konsekvensen av en renovering.
Ska jag ändå plocka isär så kan jag likaväl byta ut de delar som ingår i ett renoveringskit.
Du har en poäng med bromsslangarna. Kanske ska passa på att byta dem med när jag ändå håller på.
Visst är det i princip samma som renovering, men eftersom renoveringssats är svårt att hitta och låter som att den är dyr kanske du kan nöja dig med att plocka isär och rengöra. Jag gillar i alla fall inte att slänga iväg pengar utan att veta att det löser problemet.
 
Min lokala handlar tar hem en renoveringssats till mig för en billigare peng än vad det skulle kosta att beställa den från UK.
Så renoveringssatsen är beställd. Gällde bara att hitta var den fanns och skicka länken till min handlare så var det inga problem att ta hem en.
I Daytonatråden fick man länk ganska fort till renoveringssatsen.
 
Börjar tröttna på min frambroms!
Har nu renoverat oken, bromspumpen och bytt bromsslangar.
Alla packningar är nya men ändå vill frambromsen inte släppa helt från skivorna!
Är det bara splitta oken en gång till och se över packningarna, har en sats packningar till liggandes?
Satans pillande!
Vad *pip* är det som gör så att beläggen inte går tillbaka helt?
Kan det hjälpa att byta belägga?
Tycker de passar men det är Brembo belägg i oken nu dvs inte original men utformade för oken. Kan det vara så att de kärvar?
Hur viktigt är det med att smörja baksida samt sprint med kopparpasta?
Ska man smörja gängorna eller hela sprinten beläggen glider på?

Såhär låter det nu efter all renovering.
Film
 
Aldrig upplevt något problem med att det blir för varmt.
Jämför jag med bakhjulet så rullar det helt fritt från beläggen.
Om skivorna skulle slagit sig borde bromsen pulsera eller?
Det gör den ej.
Om skivan/skivorna slagit sig så ska båda slagit sig lika i så fall.
Låter lite otroligt. Upplever att om jag tar bort ena oket ligger beläggen på andra oket ann och vise versa om jag tar bort andra oket och monterar tillbaka det första.
Upplever att de ligger ann lika mycket oavsett vilket ok jag tar bort.
Kanske är som det ska?
Rullar jag framhjulet när jag lyft med depåstöd så upplever jag att hjulet bromsas som på filmen.
Man hör ju även skrapande ljud.
Aldrig upplevt att bromsen ligger ann mer efter eller under körning men retar mig på att jag hör att de ligger ann när jag rullar hojen eller när jag rullar hjulet när hojen står på depåstöd.
Kanske bara jag som är nojig och borde släppa det. Samtidigt vill man ju inte att bromsen plötsligt låser sig.
 
Jag har upplevt att frambromsen alltid ligger på lite fast hjulet snurrar fritt på depåstöd. Om du försöker snurra hjulet då det står på depåstödet(som jag antar att du har) så ska det ju inte snurra fritt mer än ett varv om du inte tar i satan. Om inte beläggen går åt fort så är det nog bara du som är lite paranoid.
 
Båda oken borta så snurrar det helt fritt.
Inga problem med hjullagren.

Aryey tar jag i så kanske det snurrar ett varv innan det stannar när det står på depåstödet.
 
Back
Top