Bromspump- R1-00

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Tjena, tycker bromspumpen på r1´an e lite vag.
>Funderar på ett snik byte till nån annan standard pump .
Är R1 02-03 pumpar bättre ?? eller skall man kolla på brembo eller nåt ??
Om man känner sig rik kan ju Brembo eller ISR pump komma på tal och då kansker radial pump, vad kostar sånna??
 
Triggerhappy skrev:
Tjena, tycker bromspumpen på r1´an e lite vag.
>Funderar på ett snik byte till nån annan standard pump .
Är R1 02-03 pumpar bättre ?? eller skall man kolla på brembo eller nåt ??
Om man känner sig rik kan ju Brembo eller ISR pump komma på tal och då kansker radial pump, vad kostar sånna??

ISR-radialbromscylinder 3000kr,
Brembo-radialbromscylinder 2500-3200kr beroende på utförande
 
Jag antar att du har stålomspunna slangar, eller?
 
Ja jag har Stålspunnet så det e knappast där "problemet" ligger, Jag körde Aprilia förra säsongen och upplever R1´an som mindre initialtryck och "svampigare"och mindre känsla helt enkelt. Ren å skär bromskraft sknar jag inte utan snarare .....känslan...ähum.
Oken är rengjorda, sitter fräscha orginalbelägg, nybytt olja osv....
Så svampigheten...okänsligheten skyller jag på pumpen.
Vad jag förståt frå lite letande i olika forum/tester så är denna känsla inte helt ovanlig.

Så om man kan hitta en bättre pump lite billigt så varför inte byta ??
Frågan är ju villken pump man skall kika efter ???
3000:- för en ny pump e det inte värt för mitt åkande....
 
Du kan ju kanske ta en bromscylinder från en Suzuki dom har 5/8" kolv (15,8mm) medans R1án har 14mm. Det kan kanske bli bättre, med tanke på att Brembo och ISR har 17,5-20mm kolvar.
 
det eviga R1 problemet, som ju inte stålomspunna slangar hjälper ett dugg mot heller, man får stumare känsla bara men känslan är ändå skum.
Jag har motsvarande problem, du får skriva igen ifall bromsarna blev kanon när du bytte nåt.
 
Triggerhappy skrev:
Det lät ju intressant, från villken/villka modeller ???
Har en pump från en gixxer 750 -00:a som du kan få köpa. Ring mej på 070-5926817 om du är intresserad

/stefan
 
Triggerhappy skrev:
Det lät ju intressant, från villken/villka modeller ???

GSXR 750 88- , GSXR 600 97-, TL1000R, TL1000S

Jag har en ISR frambromscylinder (ej radiel) i nyskick tillsalu 14mm kolv 1600kr
nypris 1939kr.

ISR´s hemsida
 
Last edited:
gixxer_1255 skrev:
GSXR 750 88- , GSXR 600 97-, TL1000R, TL1000S

Jag har en ISR frambromscylinder (ej radiel) i nyskick tillsalu 14mm kolv 1600kr
nypris 1939kr.

ISR´s hemsida

SLURP !!!!

Men är det nån som provat att byta som kan vittna om nån upplevd skillnad ??

Betr Suzuki pump mm så måste jag nog mäta och spionera lite hos nån handlare så det inte blir några mekaniska problem.
 
Min pump var precis så. Bromsade bra men INGEN känsla. Har nu skaffat en ISR radial och hoppas på en förbättring! Kände på No.18´s hoj med ISR och det är som dag/natt jämfört med rettan (...där rettan är natt)!
 
oscar skrev:
Min pump var precis så. Bromsade bra men INGEN känsla. Har nu skaffat en ISR radial och hoppas på en förbättring! Kände på No.18´s hoj med ISR och det är som dag/natt jämfört med rettan (...där rettan är natt)!

Men , TÄRVE, ut å gasa då å rapportera !!!!
Ja det var en order- LYD !
:D
 
Bromspump

Triggerhappy skrev:
Tjena, tycker bromspumpen på r1´an e lite vag.
>Funderar på ett snik byte till nån annan standard pump .
Är R1 02-03 pumpar bättre ?? eller skall man kolla på brembo eller nåt ??
Om man känner sig rik kan ju Brembo eller ISR pump komma på tal och då kansker radial pump, vad kostar sånna??
Jag har kört förra säsongen med en Brembo radialpump på min 7/11, bromskraften och känslan är outstanding går ej att jämföra med original
 
PacMan skrev:
Vad menas med radialbromscylinder undrar jag? :va

På en "vanlig" bromscylinder sitter kolven parallelt med styret och på en radiel sitter kolven vinkelrätt mot styret.
Se bilder, "vanlig till vänster och radiel till höger.
 

Bifogat

  • 400_6162346462366163.jpeg
    400_6162346462366163.jpeg
    9.2 KB · Visningar: 110
  • br_X10_48_50.jpeg
    br_X10_48_50.jpeg
    8.8 KB · Visningar: 82
gixxer_1255 skrev:
På en "vanlig" bromscylinder sitter kolven parallelt med styret och på en radiel sitter kolven vinkelrätt mot styret.
Se bilder, "vanlig till vänster och radiel till höger.

Tackar! :)
Man lär sig nåt nytt varje dag.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top