Bromspump och raka hjul?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Har tre frågor:
I går upptäckte jag att kedjan på hojen var lika slapp som farfars snorre så jag spände den efter bästa förmåga.

1. Hur kan jag vara säker på att min backdäck är rakt? Jag har snurrat det och försökt se så det är rakt. Har försökt kika på "distansbrickorna"(??) som är streckade på svingen men eftersom den högra är lite lös så blir det aldrig exakt...
Någon som har något klockrent sätt?

Har ett par brembobromsar med svart kapslad vätskebehållare.. Något kärvar så jag plockade loss handtaget och fösökte smörja upp lite... i samband med det märkte jag at "kådisen" som skyddar huvudcylindern var trasig.

2. Någon som vet var man kan få tag på en ny sådan "kådis"?!

Tänkte byta bromsvätska..
3. Någon som kan ge en stegvis instruktion så jag inte missar något..!?
typ:
1. sätt slang på nippeln
2. öppna
3. töm ur gammal vätska
4. fyll på ny med intryckt handtag ...
...nu vet jag som sagt inte exakt hur man bör göra så snål som jag är tänkte jag därför se om någon kunde ge en steg för steg instruktion..

Yo.

1. Lägg en rak planka (eller dra ett snöre i nödfall) mot bakhjulets sida (så att den ligger mot både bak- och framsidan av fälgen) och kolla att den hamnar dikt an mot framhjulets sida.

3. Sätt en genomskinlig slang på luftningsnippeln och låt den mynna ner i en behållare (eventuellt med lite bromsvätska i, så att slangens ände är under ytan). Ta av locket på bromsvätskereservoaren och ta bort membranet. Tryck in bromshandtaget och lossa på luftnippeln. Då kommer det ut vätska i slangen och handtaget åker in till styret. Dra åt nippeln och släpp handtaget (om du släpper innan du stängt nippeln kan du få in luft i systemet). När du släpper handtaget sugs lite av vätskan ner i slangen. Upprepa tills nivån är låg i reservoaren, men se för fan till att den inte blir så låg att du suger in luft. Fyll upp med färsk bromsvätska i reservoaren och fortsätt pumpa igenom vätskan. Du ser förmodligen när det kommer ut färsk bromsvätska i slangen, den brukar vara mycket ljusare än den gamla. Gå sen vidare till nästa nippel och gör samma sak där. När vätskan är ljus i alla nipplarna är du klar. Fyll upp med vätska i reservoaren till lämplig nivå och skruva på locket. Om du gör på det här viset slipper du allt strul med att lufta systemet och ditt liv blir lyckligare. Och du, om du spiller bromsvätska på nånting, torka bort den direkt, den löser lack och färg..

Lycka till!
/J

Det där med planka mot hjulen funkar bara om fram- och bakhjul är lika breda, vilket dom i princip aldrig är...man måste ha plankor på bägge sidorna i så fall och mäta så att avståndet mellan planka och framhjul är lika på bägge sidor!!

Det har du ju jävligt rätt i.. Att jag aldrig tänkt på det. En distansbit som motsvarar halva skillnaden i bredd på hjulen går ju också, fast då är det nog enkare med två plankor som du säger..

Markeringarna på svingen stämmer inte alltid så bra

Mät med ett skjutmått istället

korvgubbe skrev:
Har ett par brembobromsar med svart kapslad vätskebehållare.. Något kärvar så jag plockade loss handtaget och fösökte smörja upp lite... i samband med det märkte jag at "kådisen" som skyddar huvudcylindern var trasig.

2. Någon som vet var man kan få tag på en ny sådan "kådis"?!

Det finns inga reservdelar att köpa till Brembogrejer, iaf inte som originaldelar till
en Ducce. Kolla med Kvick MC som är genaralagent(?) för Brembo.

/M

Enligt flertalet försäljningsställen har Brembo helt slutat med reservdelar.
De anser att man skall köpa helt nytt tydligen nu för tiden ... istället för å skaffa ny likadan om så blir fallet är tipset att kolla på Ebay, brukar finns mycket roliga radialpumpar där för vettiga pengar :) Men e det bara packningen borde det gå å skramla fram någe ...

Om du har noll koll på hur man byter bromsvätska, skulle jag rekommendera att du försöker få tag på någon som kan hjälpa dig första gången.

Bromsarna skall man inte pilla med om man inte vet vad man pysslar med.

Mina 0,02€

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...