Bromsprov på uppkörning i spöregn.......?

min fundering

@Hellman:
Exakt vad är frågeställningen?
Det känns som du glider i frågeställning
Ansvarsfrågan:
Eftersom din tjej accepterade att GENOMFÖRA bromsprovet borde rimligtvis hon ha ansvaret för olyckan. Jag har svårt att se hur du skulle kunna få VV att acceptera ansvarsdel i olyckan.
Lämplighet:
Låter ju lite klantigt att inte kunna vänta med alla bromsprov under det värsta nedfallet. Förättarren kunde ju enkelt korta ner längden på körningen i trafik.

Min fråga:
Var det ingen som tog upp eller diskuterade ingångsvärden inför bromsprovet?

ps. kortare inlägg gör att folk läser inläggen
 
@Hellman:
Exakt vad är frågeställningen?
Det känns som du glider i frågeställning
Ansvarsfrågan:
Eftersom din tjej accepterade att GENOMFÖRA bromsprovet borde rimligtvis hon ha ansvaret för olyckan. Jag har svårt att se hur du skulle kunna få VV att acceptera ansvarsdel i olyckan.
Lämplighet:
Låter ju lite klantigt att inte kunna vänta med alla bromsprov under det värsta nedfallet. Förättarren kunde ju enkelt korta ner längden på körningen i trafik.

Min fråga:
Var det ingen som tog upp eller diskuterade ingångsvärden inför bromsprovet?

ps. kortare inlägg gör att folk läser inläggen

Läs inläggen.

//Jan
 
Jag ställer mig undrande till var Vägverkets allsmäktiga gräns går?

Ponera att du kommer till uppkörningen och det har regnat i minusgrader under natten (hände när hela Toronto höll på att gå under för massa år sedan, sök på supercooled rain el liknande).

Banan är då helt fryst och förättningsmannen säger 'ja, men kanske du ska på hojsemester i alperna och då kan du av misstag köra av vägen och ut på en glaciär, så gör provet nu.'

Ska det också accepteras som att man som hojförare 'ska behärska sin hoj'?

Hur många piloter här hade klarat konbanan på is?
 
När man har klarat uppkörningen och fått sitt körkort är man fullärd och som bäst som förare. Det finns inget kvar att lära. Man är helt enkelt bäst i trafiken, har god trafikvana och erfarenhet från alla situationer som kan uppkomma, det har man ju lärt sig i skolan. Eller hur?? De flesta men inte alla av oss vet att ovanstående är rent dravel.

När man har fått sitt KK efter uppkörningen har man fått tillstånd att ÖVA VIDARE UTAN LÄRARE. Man kan inte och ska inte ställa samma krav på en elev som på en GP-förare. Visst ska man kunna bromsa i regn men man måste samtidigt som lärare påpeka att bromssträcken kommer och får vara längre än på torrt underlag. Var vänlig gör en säker inbromsning under rådande omständigheter. Det är kanske första gången eleven är ute i regn överhuvudtaget.
 
Jo så kan man ju se det men i en uppkörningsituation där det verkar som att olika examinatorer ger eleverna olika förutsättningar under extrema väderförhållanden börjar i alla fall jag att undra. Finns det någon generell policy som Vägverket satt upp som vissa examinatorer följer och andra inte eller är det helt godtyckligt........

Jag återkommer när jag pratat med Vägverket........

MVH//Jan

Hur blev det?
/Fredde
 
Uppkörning i regn

Okej. Vill inte klanka ner på dej eller din flickvän, beklagar olyckan! MEN om man skulle ställa in världen för att de regnar skulle vi inte komma långt. Att åka hoj i regn har vi alla gjort, regndäck eller inte. Att ställa in ett sånt moment (bromsprov från 90) pga av dåligt väder, låter kanske rimligt, eller inte. Ska man ha ett hojkort ska man kunna hantera sin cykel, i bra och dåligt väder. Det kunde hon bevisligen inte, sorry. :pannkyss.. hastigheter är relativa, 70 i stan e för fort å 200 på rakan på anderstorp e för sakta så att åka 90 i regn rakt fram är inte i min mening att köra fort. Så att låsa frambromsen när de e halt gör ont. Med lite mer övning på ett liknande moment innan uppkörning hade det inte hänt, jag lovar, regn lär man sej. Jag vågade inte sätta me på hojjen när de regna innan å nu åker jag glatt bana om regnet infinner sig. Övning ger färdighet!! :yoparty

Lycka till med kortet!!
 
Jag körde upp idag i regn, kanske inte spöregn men rejält blöt vägbana. En kille bromsade omkull sig i 50. Jag och de två andra klarade både manöverbanan och trafikdelen. Nu ska jag ut o köra såfort jag slutat på jobbet :)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top