Bromsproblem

LO_R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mariestad
Hoj
R1 -99
Har precis bytt till stålomspunna slangar på hojen. Gick till väga som så att när allt var på plats fyllde jag vätskebehållaren, på med locket o började pumpa, hålla in handtaget o släppa luftningsnippeln. Sen repeterades detta tills jag var trött, uttråkad o nästan död. :p

När jag nu provkörde lite så känns bromsarna hel knepiga, dock ingen svampig känsla i handtaget eller så. Men jag lyckades få lite bromsvätska på skivorna har givetvis tvättat av dem men kan det vara detta som orsakar den konstiga känslan och det dåliga bettet ändå? Plocka väck beläggen o rengöra? Rengöra med vad?

/Lasse
 
Ja har det kommit bromsvätska på skivorna så påverkar det nog en hel del...
Men det brukar väl gå att bromsa bort?
Kör å bromsar riktigt hårt ett par gånger å kolla om det inte blir bättre?
 
Hur "starkt" är egentligen bromsvätskan? Kan det sabba lacken om man skulle få några droppar på fel ställe? (Strippade hojen innan för säkerhetsskull) Vad händer med däck som fått bromsvätska på sig?
 
Den är väl inte så stark?
Kan inte tänka mig att det skadar vare sig däck eller lack.
Händer nog ingenting om det kommer på däcket.. kan bli lite halt till en början kanske..
kommer det på lacken är det bara att torka bort ordentligt å tvätta rent

ska inte vara nån fara :tummenupp
 
Bromsvätska bör man genast torka av från lackerade ytor, det kan förstöra lacken om det får ligga kvar en längre tid. Lite spill som man genast tvättar bort är däremot ingen fara.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top