Bromsproblem

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Har renoverat orginal-oken till min rd 350 med nya packningar. Har även köpt stålomspunna slangar och (dyra) bromsklossar. Nu när jag satte ihop det så var det ett jävla meck att få tryck i systemet, men när jag väl fick det, så såg jag att ena bromsoket läckte.... tog av skitet igen och såg att kolven sluter inte tätt mot cylindern, trots nya packningar, satte i kolven utan packningarna och såg att där är ett visst glapp....

Vad gör man? Begagnat ok? Bara ny/begagnad kolv? Köpa nya ok (tex R1) och fixa distanser?

Kan vara så att du skadade tätningen när du monterade ihop, eller har vänt någon tätning fel!
Vissa modeller har koniska spår och koniska tätningar!

Och det SKA vara ett litet glapp i passningen mellan ok och kolv (med tätningarna demonterade) för värmeutvidgningens skull.

Är det inga skador på kolv eller ok, så finns det ingen anledning att byta!

Last edited:
Kan vara så att du skadade tätningen när du monterade ihop, eller har vänt någon tätning fel!
Vissa modeller har koniska spår och koniska tätningar!

Och det SKA vara ett litet glapp i passningen mellan ok och kolv (med tätningarna demonterade) för värmeutvidgningens skull.

Är det inga skador på kolv eller ok, så finns det ingen anledning att byta!

Kan inte se någon skada i packningen över huvud taget, ser absolut ingen skillnad på sidorna på packningen och kan inte se något spec i spåret i oket, bara vanliga, raka spår...

Kan inte se någon skada i packningen över huvud taget, ser absolut ingen skillnad på sidorna på packningen och kan inte se något spec i spåret i oket, bara vanliga, raka spår...

Kan du ha fått in någon smuts som lagt sig mellan vid monteringen?

Gummit "stänger" skadan när det inte ligger något tryck bakom, så det är svårt att se!

Det kan emellertid synas och kännas om du "töjer ut" tätningen lite, och roterar den mellan fingrarna, kränger den ut och in och gör samma sak!

Känner du ett litet hack i ytan då, så har du hittat skadan!

Kan du ha fått in någon smuts som lagt sig mellan vid monteringen?

Gummit "stänger" skadan när det inte ligger något tryck bakom, så det är svårt att se!

Det kan emellertid synas och kännas om du "töjer ut" tätningen lite, och roterar den mellan fingrarna, kränger den ut och in och gör samma sak!

Känner du ett litet hack i ytan då, så har du hittat skadan!

Har precis gjort som du beskrev - ingen skada. Rengjorde även oken igen och spåren i cylindern (även om där var helt rent).

Där är alltså ingen skada, och helt rent i oket.

Monterade allt igen, fick upp ett hyfsat bra tryck, lade mig ner med en skarp lampa och lös på den biten av kolven som sticker ut, samtidigt som jag trycker på bromsen. Ser bättre ut MEN det "sipprar" ändå ut lite vätska. Efter ett par pumpningar på bromsen så droppar det... kollade även på andra oket och likadant där, men mindre...

En teori:

Bromsoken pallar inte det högre trycket som uppstår vid användning av slålomspunnet och på grund av det så sipprar vätskan ut lite.....?

En teori:

Bromsoken pallar inte det högre trycket som uppstår vid användning av slålomspunnet och på grund av det så sipprar vätskan ut lite.....?

nää du får inte högre tryck med stålomspunna slangar, vad du får är mindre flex i slangen och bättre svar i bromshandtaget, trycket som krävs för att låsa framhjulen än ju detsamma som med gummislangar :)

en teori: du har använt bromsokfett när du monterat ihop det och har ett fettlager mellan kolven och tätningen där bromsvätska kan tränga ut?

Har precis gjort som du beskrev - ingen skada. Rengjorde även oken igen och spåren i cylindern (även om där var helt rent).

Där är alltså ingen skada, och helt rent i oket.

Monterade allt igen, fick upp ett hyfsat bra tryck, lade mig ner med en skarp lampa och lös på den biten av kolven som sticker ut, samtidigt som jag trycker på bromsen. Ser bättre ut MEN det "sipprar" ändå ut lite vätska. Efter ett par pumpningar på bromsen så droppar det... kollade även på andra oket och likadant där, men mindre...

:confused: Hmm!

Undrar om det är någon idé att montera en till ny repsats!
Det är ju det eller andra ok som gäller, och bör ställas i arbetsmässig och ekonomisk jämförelse! :gnissla

Men de nya kanske behöver en repas de med!

Och är det fler och större kolver på R-oken du funderar på att montera, så behöver du förmodligen byta bromscylindern på styret med for att matcha oken!

:confused: Hmm!

Undrar om det är någon idé att montera en till ny repsats!
Det är ju det eller andra ok som gäller, och bör ställas i arbetsmässig och ekonomisk jämförelse! :gnissla

Men de nya kanske behöver en repas de med!

Och är det fler och större kolver på R-oken du funderar på att montera, så behöver du förmodligen byta bromscylindern på styret med for att matcha oken!

Sicket dilemma.... man kan ju hitta typ R1 ok med bromspump på eBay osv för ca 1000kr..

nää du får inte högre tryck med stålomspunna slangar, vad du får är mindre flex i slangen och bättre svar i bromshandtaget, trycket som krävs för att låsa framhjulen än ju detsamma som med gummislangar :)

en teori: du har använt bromsokfett när du monterat ihop det och har ett fettlager mellan kolven och tätningen där bromsvätska kan tränga ut?

nix! inget fett....

Last edited:
Helt rätt om trycket + en myt!

Gummislangarna flexar aldrig så mycket att du kan känna skillnad mot slålspunnet!

Däremot gör den nya bromsvätskan som fylls på i systemet efter bytet att handtaget känns destinktare!

De kan däremot vara tillverkade med något mindre innerdiameter än gummislangen så att vätskemängden i slangen är mindre och det kan också ge en bättre känsla i handtaget!

Last edited:
Äntligen löste det sig!

Jag väntade en vecka på ett få tillbaka viljan och motivationen, och idag började jag ta isär allt igen, och började rengöra allt igen.

Studerade även packningarna och dom är helt felfria.

Så jag satt och rengjorde i spåren till packningarna i timmar och där fanns faktiskt lite skit kvar (jag hade slarvat förra gången) sen satte jag ihop det och det verkar fungera! Inget läckage och bra tryck i systemet, men ska ändå lufta imorn igen.

Så till andra som har liknande problem: Rengör extremt noggrant! Det var detta lilla skitet som satt i spåret som gjorde att det inte slöt tätt.

Äntligen löste det sig!

SATAN! Detdär skulle jag aldrig ha sagt...

I brist på annat gick jag ut i garaget ock skulle lufta bromsarna, gick ju bra och jag fick upp bra tryck. Lade mig flera gånger med ficklampa och kollade på kolven sammtidigt som jag pumpa på handtaget: Ingen vätska. Blev mer och mer nöjd för varje gång jag kolla, förutom sista gången.... Det börja komma LITE LITE vätska ut vi kolven...
Absolut inte så att det blev ngn droppe eller så, men ändå...

I den "översta" packningen var där ett spår, och jag smörjde packningarna med bromsvätska (och inget annat) och jag VILL tro att det är vätskan som har samlats i spåret på packningen som sipprar ut=ingen fara... Men isf skulle det vara samma på andra oket...
Inbillar mig också att trycket i systemet skulle kunna vara bättre än vad det är nu (om där inte är luft såklart).

Vad gör man? Har haft isär oken 3ggr nu, och ser ingen mening med att göra det igen... Med andra ok från en annan hoj blir det mkt jobb med distanser osv + som någon sa att det inte är säkert att org. pumpen pallar...

SATAN! Detdär skulle jag aldrig ha sagt...

I brist på annat gick jag ut i garaget ock skulle lufta bromsarna, gick ju bra och jag fick upp bra tryck. Lade mig flera gånger med ficklampa och kollade på kolven sammtidigt som jag pumpa på handtaget: Ingen vätska. Blev mer och mer nöjd för varje gång jag kolla, förutom sista gången.... Det börja komma LITE LITE vätska ut vi kolven...
Absolut inte så att det blev ngn droppe eller så, men ändå...

I den "översta" packningen var där ett spår, och jag smörjde packningarna med bromsvätska (och inget annat) och jag VILL tro att det är vätskan som har samlats i spåret på packningen som sipprar ut=ingen fara... Men isf skulle det vara samma på andra oket...
Inbillar mig också att trycket i systemet skulle kunna vara bättre än vad det är nu (om där inte är luft såklart).

Vad gör man? Har haft isär oken 3ggr nu, och ser ingen mening med att göra det igen... Med andra ok från en annan hoj blir det mkt jobb med distanser osv + som någon sa att det inte är säkert att org. pumpen pallar...

Testa att vrida styret så att behållaren på handtaget blir högsta punkten.
Knacka lite på slangarna så att ev. bubblor släpper, och låt den "mogna" några dagar!
Om det är några småbubblor kvar i slangarna, så vandrar de upp och luftar ur sig själva!

Du bör ha rätt tryck i systemet innan du söker läckor!

Last edited:
Testa att vrida styret så att behållaren på handtaget blir högsta punkten.
Knacka lite på slangarna så att ev. bubblor släpper, och låt den "mogna" några dagar!
Om det är några småbubblor kvar i slangarna, så vandrar de upp och luftar ur sig själva!

Du bör ha rätt tryck i systemet innan du söker läckor!

Men kan jag få rätt tryck om där är en liten läcka? :va

Men kan jag få rätt tryck om där är en liten läcka? :va

Nej!

Men som du sa så kan det vara bromsvätskan du använde vid monteringen som tränger ut!

Du har ju inget att förlora på att testa mitt förslag med knack och högläge för att få ut ev. små luftbubblor i slangarna! (förutsätter naturligtvis att oken är luftfria!)

Är det bara ett ytters litet/knappt synbart läckage, så ska du få fullt tryck i systemet!
Läcker det så mycket att oket fuktar eller att det känns i handtaget när du håller högtryck (10-15sek), så är det bara att riva igen!

Last edited:
Nej!

Men som du sa så kan det vara bromsvätskan du använde vid monteringen som tränger ut!

Du har ju inget att förlora på att testa mitt förslag med knack och högläge för att få ut ev. små luftbubblor i slangarna! (förutsätter naturligtvis att oken är luftfria!)

Är det bara ett ytters litet/knappt synbart läckage, så ska du få fullt tryck i systemet!
Läcker det så mycket att oket fuktar eller att det känns i handtaget när du håller högtryck (10-15sek), så är det bara att riva igen!

OK!

Ska helt klart försöka enligt ditt tips.

Men nu är det ju extremt rengjort, och mer än så kan jag inte göra... så vad skulle det hjälpa att riva igen?

Jag använder alltid bromsfett vid montage men inte vet jag ifall det slutar läcka för dig.
Men det är ju det man ska ha så...

Jag använder alltid bromsfett vid montage men inte vet jag ifall det slutar läcka för dig.
Men det är ju det man ska ha så...

Grejen är att alla säger olika, vissa säger att BARA ska använda bromsvätska osv...

Vet ju inte vem man ska lita på så jag tänkte att det kan inte bli fel med bromsvätska.. :tungan

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard