Bromsproblem

radek

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
cbr600rr
Ännu en tråd om bromsproblem. Lite annorlunda från förra så jag frågar i en ny.

Har en cbr600rr -08 och bromsarna är kanon på den, sålänge man kör i trafik.

På bana däremot efter ett pass blir de väldigt sumpiga, så mycket så jag med 2 fingrar kan trycka in handtaget tills det möter resten av fingrarna, samtidigt börjar de gnissla riktigt ordentligt.

Vad gör man åt den här fading:en? Allt är för tillfället original men vad är det jag bör byta för de ska hålla ett 20 minuters pass? Stålomspunnet, andra klossar eller byta bromsvätska?
Jag hoppas självklart slippa dyrare alternativ som att byta skivor.

Radek

Tycker du ska börja med dina två första alternativ,dvs byt bromsvätska och montera stålomspunna slangar.
Originalbeläggen funkar för dom flesta.
Tycker jag.

Börja med att byta bromsvätskan och hälla i ny som tål högre temperaturer.

Byt vätska och lufta ordentligt är prioritet ett. Det är trots allt ett år sedan din cykel producerades i Japan och därefter har den stått i starkt skiftande miljöer innan den hamnade i dina händer, jag brukar byta bromsvätska direkt vid leverans.

Stålspunna slangar är bra men ett par helt nya gummislangar är det inget större fel på. Byt om du har pengarna men förvänta dig inte någon drastisk skillnad med enbart detta

Originalpadsen är bra men för seriös banåka kan de bli väl varma och fadea, slå till på ett par racebelägg som du pillar i när det är dags för banåkning. Racepads är normalt inge vidare för gatbruk då de kräver ordentligt med värme för att fungera bra.

Sista utvägen för bättre känsla är en bättre huvudbromscylinder. Finns herrar på forumet som säljer bra radialcylindrar för under 2kkr.

jag har samma problem med motarden. efter en stunds hård körning "mattas" bromsarna. dvs det är en markant skillnad då man får trycka in mycket längre för att få stopp. inbillar mig iaf att det inte är handen som mattas ut :)

kört fte:s orginalbelägg, stålomspunna slangar etc.

skall nu byta bromsvätska igen. vilken rekomenderar ni?
har provat nån äldre (~1 år på hyllan i garaget) vätska från statoil och biltemas och båda visade samma dåliga resultat (om det nu är bromsvätskan det beror på).

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D