Bromsproblem KTM 525

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
Jag har ett skumt problem med mitt frambroms på min KTM 525 EXC från 06. Bromsverkan försvann helt plötsligt på crossbanan där jag körde med några polare. Trodde först att leran kommit i emellan skivan och beläggen, men det var inte det. Jag testade och lufta systemet båda upp och ner för att vara på den säkra sidan.

Men efter ett tag försvann bromsverkan igen och jag for rakt fram ur en skarp kurva. Det var riktigt obehagligt!

Visserligen var bromsbeläggen lite slitna men det borde inte påverka något alls. På min förra XR var bromsbeläggen helt slut så det gick metall mot metall men fortfarande hade jag broms full fungerande.

Vad kan det bero på? Tillverkningsfel ?

Har även en polare på en 525 EXC -05 som har samma problem som mig.

Tacksam för hjälp

Hjälper det att pumpa med bromsen? I så fall kan det vara skivan som är sned så den pressar ut beläggen. Det räcker ju med någon millimeter så krävs det ett nytt tag.

/HW

Då låter det som ett problem vid pumpen. Kolla med någon ktm-handlare om det finns en service-bulletin om det.

/HW

Ska kolla!

En tanke slog mig. Kör elitförare med orginial bromssystem eller har man bytt ut någonting för att undvika dessa problem. Då man kör många varv på crossbanor med flera hårda inbromsningar...

Kommer det bara då o då ska det ju inte gärna vara pumpen som inte klarar hålla trycket.
Låter mest som luft faktiskt. Har själv haft väldigt lustiga problem men bubblor som vandrat runt.

Sliten brosslang? Min hade ett mikroskopiskt hål så att den inte klarade att hålla trycket.

Sliten brosslang? Min hade ett mikroskopiskt hål så att den inte klarade att hålla trycket.

Fast då blir det ju liknande fel som vid läckande pump & problemet skulle vara konstant (eller i ditt fall bara bli värre o värre) vilket jag tolkar det som att det inte är
.

Vad gör du för att få den att funka igen ? Bara väntar ? Nåt annat ? Ungefär hur lång tid/många varv/antal inbromsningar tar det innan den lägger av ?

När du luftade systemet, bytte du all vätska samtidigt ? När bytte du den sist ? Gammal vätska kan ge dom här fenomenen.

.

Jag har liknande problem med min. Har provat att byta all bromsvätska. Tryckt bromsvätskan nerefrån, vinklat allt i olika vinklar osv... Funkade rätt bra ett tag, men sen tar handtaget längst in och bromsar dåligt.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back