Bromsproblem, det svajar/gungar

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Hoj
Ducce
GSXR-750 K8

Frambromsen är svajig (nästan som om skivorna känns ovala under bromsning) det är liksom växlande "tag" i bromsen ett hjulvarv (upplevt hjulvarv skall tilläggas). Har lite svårt att styra in inför sväng med broms.
Som det är nu litar jag inte riktigt på bromsen mer än att den ändå tar bra.

Efter vinterdvalan har skivorna kontrollerats på verkstad som även bytt klossar men problemet kvarstår. Har nu bara rastat bettan lite till jobbet och det är något bättre med nya klossar men ändå tendenser till det där svajiga.

Har haft hojen en säsong och nu inne på den andra. Har kört lite på bana under förra året och där upplevdes detta lite som ett problem, på gata spelar det inte så stor roll men ändå störigt.

Vad gör man? Kan det vara så här och att det är lugnt och att jag behöver vänja mig?
Har kört nytt innan med ABS och då var det bara att ta i för kung och fosterland utan några problem alls.

Cykeln har varit på verkstaden och varit undersökt grundligt förra året pga av annat problem.
Däcken är också nya.
Handtag är bytta.

Vad gör man? Skall man byta pump, ok, olja...

Pulsar handtaget eller är det upplevt bra/sämre broms/hjulvarv?

Bra/sämre kan vara heatspots på skivan/orna, kan ev lösas med grov smärgelduk på skivorna.
Pulsar, nåt är löst eller skevt......

Jag hade liknande känslor på min 750K8 när jag köpte den, förra ägaren hade på båda sidor råkat glömma skivbromslåset (så min framhjuls skärm e limmad på båda sidor... men de va bra prutmån på de). När jag började bromsa lite mera med hojen från högre hastigheter och i rusningstraffik blev skivorna varma och kändes skumma, jag litade inte på dom.
Jag skulle vilja säga att jag ville beskriva problemet som du gjorde, dom kändes svajiga, och kunde ibland "hugga" lite och ha ojämn bromsverkan.

Jag börjde med o byta klossar och slangar (stålspunna just för att ja ville ha det). Problemet kvarstod, jag köpte helt nya ebc skivor, dom är helt fantastiska, alla problem upphörde. Dom kostade tyvärr över 3000kr för ett par om ja inte minns fel, men såhär ca 1000mil efteråt så klagar jag inte, har ebc dubbel H belägg och dom biter riktigt bra! Så jag skulle säga en sådan här uppgradering till 750K8's bromssystem är inte alls en dum investering, det förändrade hela hojen.

Ska du ha hojen en längre period? då tycker ja du skall investera i den, det är värt det, skivorna gjorde stor skillnad.

Skriv gärna om du gör några åtgärden och om de förbättrade dina bromsar :) Man e ju alltid nyfiken på hur de funkar för andra och hur deras problem löses, bra erfarenheter o dela med sig av :tummenupp

Nyttig info från fler håll, tackar för det.

Jag skulle säga att handtaget inte pulserar. Jag upplever problemen direkt även när skivorna är svala.
Skall testa med duken och köra lite, återkopplar sedan om det gett effekt.

Om ingen förbättring upplevs så blir det till att byta skivor, har funderat på det men dragit mig lite för det då de är raka.

Förmodar att du har flytande skivor. Kolla isof så nitningen mellan skiva och nav. Radiellt glapp skall det inte vara. Eller trögar skivorna på nitarna så dom inte kan röra sig jämt.

Skall kolla nitningen också men oavsett problem med dessa så är väl byte enda lösningen?. Är redan och kollar skivor nu men hittar bara vettiga för 4500, vart fanns det skivor för 3000 paret? :)
En del svar jag fått är ju egentligen självklara att kolla men jag bara tänkt i banorna att skivorna icke var raka. Tackar för alla tips och råd

Nu har jag varit ute och känt på skivorna och allting sitter som berget, inget spel att tala om någonstans, kanske är det jag som inte "gör rätt". Det är till och med lite rost runt ringarna (se bilder) så inte helt omöjligt att det är något som är knas.

Har också varit en vända på biltema och införskaffat smärgelduk men inte hunnit med att slipa ännu då det har snöat och regnat. Är det i skivans riktning man gör bäst att slipa eller skall man slipa mot navet?

Jag har kollat upp lite skivor som alternativ om detta inte löser sig, tacksam för lite kommentarer på vilka man bör köra på.

Vee EBC Motoaction 2499 kr st
Halo Motomaster 1999 kr st
Galfer Wave Grevens 2295 kr st

Tager tacksamt emot billigare förslag.

IMG_0524.JPGIMG_0525.JPG

Da shit;
ISR Floating brake discs
23A-100-220 Up to 220 mm (add 11:-/mm extra offset) 1 827 2 284
23A-221-285 221-285 mm (add 14.-/mm extra offset) 2 157 2 696
23A-286-300 286-300 mm (add 16.-/mm extra offset) 2 318 2 898
23A-301-320 301-320 mm (add 18:-/mm extra offset) 2 489 3 111
23A-321-400 Over 321 mm (add 20:-/mm extra offset) 2 648 2 650

Har redan nya klossar på så behöver bara skivor, är
http://www.ebay.co.uk/itm/EBC-brake...428402?hash=item4d3852bdb2:g:Cw0AAOSwr81UPKbb
Samma som de Mookachacka länkar?

Wizzard, vart hittar du dessa och vilken av de är det jag skall ha?

Ja det är de samma, en styck, fanns även dessa: http://www.ebay.co.uk/itm/EBC-X-Ser...623981?hash=item56628d706d:g:Z-cAAOSwj0NUeXYi

ISR beställer du här: http://www.isrbrakes.se/products/brakediscs/custom/

Svårt att se på bilderna men är dom verkligen flytande? Eller är det oken på din hoj . Skivor tycker jag du skall kolla ISR.

De kanske inte är flytande som du säger, det är många nitar och de sitter som berget.
Men det är ok att sätta på flytande eller måste oken vara av viss modell? Blir lite broms ABC här känner jag.

ISR med 310 mm skivor kostar då 6200+ om jag förstått det hela rätt och där har vi passerat gränsen för vad jag vill betala för skivor (även om de kanske är värt varenda krona). Det skall tilläggas att jag kommer köra bana en del men är bara en glad amatör.

Låter lite mycket. Tror jag betalade runt 3000 för mina.

Har nu varit ute och kört en del och det är mer puls nu än gung. Vid långsam hastighet är det lite mer gung framförallt inför ett stopp.
Skall ge slipningen en chans till så får vi se, köpte en lite finare yta. Har gjort ett par riktigt hårda inbromsningar och det känns lite bättre nu att bromsen tar jämnare men fortfarande en udda feeling.

Har nu varit ute och kört en del och det är mer puls nu än gung. Vid långsam hastighet är det lite mer gung framförallt inför ett stopp.
Skall ge slipningen en chans till så får vi se, köpte en lite finare yta. Har gjort ett par riktigt hårda inbromsningar och det känns lite bättre nu att bromsen tar jämnare men fortfarande en udda feeling.

Skivorna sitter som berget när du kollar. När skivorna är kalla (gissar jag).
Men när du bromsar riktigt hårt blir skivorna varma och utvidgar sig. Och kan flyta.
Gör du en rad hårda inbromsningar i följd så finns chansen skivorna så småningom blir perfekt linjerade på "skivhållarna".
Med resultat: Det känns mycket bättre att bromsa.

Har upplevt det här på min Triumph.
Efter några hårda inbromsningar känns det mycket bättre.

Jag hade samma problem med mina skivor på ktm 990 förra ägaren hade nog kört i salt och ställt undan hojen över vintern så de rostade bakom klossarna. De gick inte att bromsa bort på flera hundra mil så tillslut skruvade jag lös ena skivan och vred den 180 grader. Då halverades pulsandet så det blev uthärdligt att köra. Nu har den gått ca 500 mil och nu äntligen är pulsandet borta de tog över 300 mil att nöta till!. De sägs att Biltema belägg nöter till skivorna relt fort så om de finns till din hoj köp dem och tokbromsa under några mil. Jag provade slipa skivorna med sandpapperlammel på rondell men inte ens de funkade!
Rosten syntes inte men kollade man extra noga såg man små porer i skivan med formen av ett belägg så de måste ha rostat bakom beläggen. Nu i vintras fick den stå med sprayolja på skivorna för att slippa detta problem och jag glömde såklart att de va olja på skivorna när jag tog ut den i vår men som tur va så märktes knappt bromsförsämring vid först inbromsning.

Tänkte återkoppla här om det skulle vara så att ni är intresserade efter att ha hjälpt mig :banana samt att någon annan kanske sitter i samma sits.
Har nu bytt till nya Brembo-skivor (flytande) och alla problem är borta. Det är som att skära i smör, vilken skillnad.

Tänkte återkoppla här om det skulle vara så att ni är intresserade efter att ha hjälpt mig :banana samt att någon annan kanske sitter i samma sits.
Har nu bytt till nya Brembo-skivor (flytande) och alla problem är borta. Det är som att skära i smör, vilken skillnad.

Vad gick det på till slut då? Har haft liknande beteende och funderat på att byta skivorna.

Back