Bromsproblem Bmw e30 316

Status
Ej öppen för fler svar.

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Hej har lite probs med bromsen. Inte abs, pedalen går i bottne men det är bra bromsverkan i slute av bromsen, gick tidigare att pumpa upp tryck men det verkar ha försvunnit också... Huvudcylinder som har givit upp eller vatten i bromsvätskan? Ingen vätska har försvunni :)

Om en eller flera av kolvarna i oken kärvar fast kan man få det där fenomenet.

Jag röstar på huvudcylindern. Autopower.se är mycket bättre än detta forum på BMW frågor. Dock inte lika bra som det var förr.

Jag röstar på huvudcylindern. Autopower.se är mycket bättre än detta forum på BMW frågor. Dock inte lika bra som det var förr.

Jag röstar på att kontrollera skivornas och beläggens tjocklek runt om och stämma av mot angivna min-värden. Vid avvikelse byt ut slitna delar. Vidare lägger jag min röst på byte av bromsvätska = ordentlig luftning.
Kontrollera även bromsservots vacumanslutning avseende läckage.

Tackar för alla svar :) Ska börja med att byta bromsolja och lyfta ordentligt

Jag tror att det är din slavcylinder som har gett upp. Om jag inte missminner mig så är det betydligt vanligare än att huvudcylindern ger upp. Har du tur så är det den då det är lättare att byta den än huvudcylindern.

Jag tror att det är din slavcylinder som har gett upp. Om jag inte missminner mig så är det betydligt vanligare än att huvudcylindern ger upp. Har du tur så är det den då det är lättare att byta den än huvudcylindern.

Va?? Det var bromsar det snackades om. Inte koppling som då har en slavcylinder.

Till trådskaparen: Låter som om ena kretsen inte fungerar. Kontrollera bromsok och hjulcylindrar samt om backarna bak har justerat ut sej som dom skall. E väl trummor bak på den kan jag tänka mej?
Kan vara huvudcyl oxå.

Går pedalen i botten?
Har samma problem på min 320 e30.
Två kolvar på bromscylindrarna bak hade rostat fast.
Så fram och horna dom smäcka dit det, ny bromsvätska och lufta :tummenupp

Last edited:
1. Kontrollera bromsarna så att belägg och backar rör sig fritt och att inget sitter fast. Kontrollera även bromsoken så att kolvarna åker ut och in som de ska, lyft lite på damasken för att se om kolvarna är rostiga men var försiktig så att du inte petar sönder något, för då lär kolvarna rosta om de inte redan är det.

Återkom sedan om problemet kvarstår.

Va?? Det var bromsar det snackades om. Inte koppling som då har en slavcylinder.

Till trådskaparen: Låter som om ena kretsen inte fungerar. Kontrollera bromsok och hjulcylindrar samt om backarna bak har justerat ut sej som dom skall. E väl trummor bak på den kan jag tänka mej?
Kan vara huvudcyl oxå.

Haha, jag var så inne i mina egna fordonsproblem så jag måste ha fått en blackout :D
TS, det är INTE slavcylindern det är fel på isåfall :gnissla OM du inte har ett jävligt udda bromssystem...

Kan vara huvudcyl oxå.

Tackar för alla inlägg, underbart med hjälp :yoparty
Dock så visade sig vara backarna bak som inte hade justera ut sig. Bytte band och det fungerar finfint :)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka