Bromspapper

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Någon som har någon kommentar angående vridmomentskurvan??

Bifogat

• bromspapper.jpg
    bromspapper.jpg
    50.8 KB · Visningar: 492
En väldig dipp vid 5.5Kvarv. Why?

Jag trodde tråden handlade om nåt revulotionerande papper att använda till hejdarna :)

De spikraka dipparna indikerar att bakhjulet spann på Dyno-rullen eller att du är ohemult för fet eller ohemult för klen vid just de två varvtalsområdena. Du har inga Lambda-värden för körningen?

Hur gjordes Dynokörningen? Satt han på hojen med fötterna på fotpinnarna - det är det enda sättet man kan få pålitliga resultat om man har pulver i motorn.

Vet ej om han satt med fötterna på fotpinnarna när bromsningen utfördes och vet inte heller om de har lambdamätare på Oves. Men det kanske är värt att köra ner och bromsa den igen, denna gången med lambdamätare...

Om den spann på rullen borde effektkurvan inte dippat oxå??

( tyvärr vet jag inget om något revolutionerande papper för bromsarna... :) )

Asken skrev:
Om den spann på rullen borde effektkurvan inte dippat oxå??

Effekten är ju bara ett resultat av varvtal och vridmoment. Sjunker vridet men varvtalet ökar med motsvarande faktor blir effekten oförändrad - och det är just det du ser i din Dyno-graf.

Själv tror jag att förgasarna inte är rätt inställda för KN-filtret och helsystemet. Justering gjordes efter det att helsystemet monterades men därefter har ett KN-filter monterats...

Misstänkt regelbundna dippar tyder på resonansfenomen, ev. med åtföljande problem att ge den lagom m soppa där.
Lambdan kanske kan ge svaret. (Med lite god vilja kan man gissa
sig till en dipp vid momenttoppen oxå, den är misstänkt platt.
Drygt 2000 varv mellan varje dip.

Moddat insug/utblås ?

Vrid/effekt: bänken mäter effekten, matchar det mot vartalet
på motorn o räknar ut vridet. Så kurvorna visar samma sak, fast på olika sätt. Alltid.

eff = vrid*varv/7.024 (hk, Nm, 1000tal)

Last edited:
Eftersom effekten och momentet är beroende av varandra så borde de väl variera mer med varandra, de varaierar ju i och för sig lite med varandra..

Luftboxen är moddad med KN-filter (som förgasarna inte är justerade efter) Samt att bränsletryckslangarna är dragna upp i luftburken..

Jag tippar på att det är ditt avgassystem som ger dig dippar. Du ska nog labba lite med bestyckningen.

Vem bänkade hojen på Oves????

Det ser konstigt ut... Kolla med Hocke aka Wheelidevil, det bör han fixa till...

Jag vet inte alla fakta, men skulle dom fixa den eller bara bänka den???

mvh Mathias

Det var Wheelidevil som bänkade, men han hade bara "order" att bromsa hojen utan att justera...
Ångrar det nu, får nog skicka ner hojen för justering...

Asken skrev:
Eftersom effekten och momentet är beroende av varandra så borde de väl variera mer med varandra, de varaierar ju i och för sig lite med varandra..
Har du kontrollräknat ? Vridet verkar var foot-pound...
1.33 Nm/foot-pound, kommer inte i håg säkert
(US is going metric, inch by inch...)
Väldigt lätt lura sig på skalor, i synnerhet om dom är kapade nertill.
/u

Last edited:
Vridet är i Nm men jag har inte kontrollräknat, ska plugga matte hela helgen så räkna har jag fullt upp med...

Kan ju kolla efter tentan...

Ok Nm, såg fel. Notera att halva skaln saknas för vriddiagrammet,
allt under 50 Nm bortklippt, därför det ser så konstigt ut.
En gammal kurva från BC (Before Cleaning) här visade samma
dippar vid 5.5 o 7.5 för en zx-9r. Verkar vara konstruktionssak mao.
Dippen v 5.5 < 10 % och inte 30 % som det verkar i diagrammet.
/u

Ja det ser ju värre ut än vad det är...
Men om det beror på konstruktionsfel så är det ju en supermiss...
Undrar om det kan ha med KN-filtret att göra??
Kanske skulle tejpa igen det lite tills jag justerar förgasarna...

Supermiss ? Njae, snarare en kompromiss av nåt slag. Alla konstruktioner
fulla av såna, alltid. Men har du råd&ork så lämna in den för bänkning o justering
m utskrift av lambda/blandningskurvor.
I praktiken så betyder blandningen på delgas nog mer för känslan
än på fullgas. Publiceras sällan tyvärr. Antar seriös mek kollar
det om man ber o betalar.
/u

Fredrik!
Jag är helt övertygad om att problemet sitter i ditt Yoshimura helsystem, Vi har haft flera sådana exempel på jobbet. Bytte till ett Yoshi på en blackbird o den tappade mer än din. Vi provade sen att bara byta till ett annat helsystem och fick en klockren kurva.
/Wd

Det känns surt att sätta på orginal när man har ett Yoshimura helsystem men det är klart att skulle den gå bättre så kanske det tyvärr är det ända rätta... Då måste jag ju fixa ett slipon.

Killen som jag köpte hojen av sa som sagt att förgasarna är justerade efter Yoshimurasystemet och att kurvan var jämn och fin för honom, efter det har han monterat ett KN-filter...

Sen har jag ju i och för sig inte sett hans bromspapper som han säger sig ha slarvat bort.

Asken skrev:
Det känns surt att sätta på orginal när man har ett Yoshimura helsystem men det är klart att skulle den gå bättre så kanske det tyvärr är det ända rätta... Då måste jag ju fixa ett slipon.

Killen som jag köpte hojen av sa som sagt att förgasarna är justerade efter Yoshimurasystemet och att kurvan var jämn och fin för honom, efter det har han monterat ett KN-filter...

Sen har jag ju i och för sig inte sett hans bromspapper som han säger sig ha slarvat bort.

Man ska inte alltid lita på andra. Speciellt inte när det gäller affärer. Använd org systemet fram till slutdämparen och ha yoshiburken som slip-on för det spelar ingen roll. Det är fram till och i kollektorn skillnaden finns.
/Wd

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...