Bromsolja

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Har köpt stålspunna slangar till Drzan. Var och köpte bromsolja men kom ihåg fel beteckning köpte dot5.1 och såg när jag kom hem att det ska vara dot4. Är det bara att byta eller är det bara så enkelt att den klarar högre temperaturer så det bara är att använda den

Ingen messerschmitter eller så, men det är bromsvätska du talar om =)

Jag hade inte kört på 5.1 då den är mer hygroskopisk och har lättare för att ta upp vatten än vad ex DOT4 har.

Jag hade inte kört på 5.1 då den är mer hygroskopisk och har lättare för att ta upp vatten än vad ex DOT4 har.

Vilket ju faktiskt är bra eftersom det gör att det inte blir vattenfickor som kokar.

Nja....

Jag citerar min egen Wiki:

Hygroskopicitet: Förmågan att reagera med vatten som tränger in i bromsystemet. Detta är både positivt och negativt, ett visst mått av hygroskopicitet är nödvändigt för att systemet inte skall koka vid 100C då minsta lilla vatten trängt in men för stor hygroskopicitet gör att vätskan i princip suger ut vatten ur luften vilket förkortar livslängden då kokpunkten sjunker snabbt.

DOT3: Den första standarden som lanserades för bromsvätskor. Bromsvätskan är gjord uteslutande på alkohol vilket gör den mycket hygroskopisk (förklaras senare) och kokpunkten är måttligt hög

DOT4: En förbättring av DOT3 standarden och nu tillsätts en del esterbaserade additiv vilka höjer kokpunkten och minskar hygroskopiciteten. Är den absolut vanligaste standarden idag.

DOT5: Bromsvätska gjord på silikonbas vilket teoretiskt har fördelen att det inte är hygroskopiskt. Problemet var att vatten kom ändå in i bromssystemet och då kokade det vid 100C. Mycket sällsynt att det fortfarande används då det dessutom inte är kompatibelt med övriga vätsketyper. OBS! Använd absolut inte om fabrikanten inte uttryckligen specificerar detta

DOT5.1: En uppgradering av DOT4 standarden, här har man gått längre och ersatt alkoholen och vätskan består numera endast av vad som i DOT4 var additiv. Ännu bättre kokpunkt och minskad hygroskopicitet. Dock innefattar standarden även vissa krav från bilindustrin för att fungera med långa bytesintervaller och ABS system, detta gör att en DOT5.1 vätska inte självklart är det bästa valet i MC applikationer trots att det är den strängaste standarden.

Fast jag har lite svårt att se hur bromsvätskan ska kunna suga fukt ur luften? Ett bromssystem är ju ganska tätt? :va

Inte ett dugg, det räcker med tvätt och lite regn för att man skall få mätbart mer fukt i systemet. Rekommendationen för RR är att byta efter racehelg i regn.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år