Bromsoken går ej tillbaka helt... tror jag.

pigu

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 Mean Streak
Hej.

Har en Yamaha xt600e -01.
Igår konstaterade jag och en kompis att bromoken på frambromsen inte inte går tillbaka helt när man släpper handbromsen.
Detta medför att bromklottsarna ligger kvar mot bromskivan lite lätt och gör att:
1) Hojen bromsas något när man frikopplar och rullar.
2) Frambromsarna blir onormalt varma.
3) Bromsklotsarna fram har slitits rätt mycket.

Är det någon som har något tips för hur man kan fixa detta och vad som eventuellt kan vara fel?

mvh
PiGu

Last edited:
Mitt tips är att ta isär oken, och kolla hur tätningarna till kolvarna mår. Eventuellt behövs nya tätningar.

pigu skrev:
Hej.
Igår konstaterade jag och en kompis att bromoken på frambromsen inte inte går tillbaka helt när man släpper handbromsen.

När bytte du bromsvätska?
....Min frambroms började självklart kärva samma dag som min besiktning... Men med lite ny bromsvätska försvann problemet .. surt nog var jag tvungen att ombesikta eftersom jag inte hade tid att lösa problemet samma dag..

Ta ur beläggen, pumpa ut kolvarna (inte helt så de trillar ur! Använd lagom tjock träkil eller dyl) och rengör. Motionera kolvarna ett par gånger så du ser att de löper som de ska. Montera tillbaka.

Finns ett speciellt fett att köpa som du trycker in mellan kolven och gummitätningen. Förhindrar att de kärvar igen.

Prova detta

Prova att släppa ut lite bromsvätska via luftnippeln till det kärvande oket, går kolven tillbaka och hjulet rullar lätt så är förmodligen returhålet i huvudcylindern igensatt.

Ta bort locket till h-cylindern, ta bort gummipackningen, titta efter ett ytterst litet hål i botten på till h-cylinder, ta exempelvis ett "strå" från en stålborste och rensa försiktigt i hålet. Var försiktig med bromsvätskan så du inte spiller/sölar.

Det absolut bästa är givetvis att du tar loss h-cylindern och plockar isär den, rengör med tryckluft och monterar ihop.

Mvh
Fender

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt