Bromsok läcker liiite!

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Gixxer 750
Precis köpt begangnade bromsok till en gixxer 1000 -01....vad gör ett av dem...läcker!!! Det pissar inte ut men blir lite fuktigt på insidan av okets innerdel mellan dom två okdelarna så att det samlas lite...tar ett dygn innan det bildas en droppe...jag har testat att sätta oket under tryck och försökt pumpa ut vätskan för å se om det blev ännu mer läckage...men icke...

Vag jag göra å hur...å varför det hända?...jag strypa försäljaren?:krama

Bromsgrejer som läcker= Skrotbingen

Eller renovera om det nu bara är packningarna som är kassa :tummenupp

Gjorde det på min gammelhäck och resultatet blev kanon :)
Renoveringssatsen brukar iofs kosta en slant men det blir billigare än att handla nya OK. Bara att kontrollera innan så det inte är kolvarna som fått stryk.

Vill du ha lite tips så PM:a

Well....det måste väl finnas någon packning imellan okdelarna....eller?

Förövrigt ser jag inget tecken på att dom skulle varit utsatta för någon typ av våld...så detta känns förbryllande

Någon som har en sprängskiss på ett sånt här ok? tacksamt när jag väl står där så jag vet lite hur det ska se ut å hur jag ska få ihop det igen

Med tanke på att ett begat par är säkert samma kostnad som renoveringskitet men varför annars?
Därför att ok som läcker i delningen endast därför att packningen blivit gammal är inget jag hade vågat satsa på. De få ok jag sett läcka öht har alla varit riktigt slut.

Längre versionen:
Ok som läcker från kolvarna kan vara värda att reparera men packningen mellan okhalvorna utsätts inte för något mekaniskt slitage och bara presspassningen i oket skall räcka för att det inte skall läcka då det inte utsätts för tryck. Min slutsats är därför att oddsen för spricka eller annan materialdefekt av någon anledning är lite väl stora såvida man nu inte demonterar oket och finner att någon klåpare monterat ihop det felaktigt.

Jag byter alltid den vid renovering... Hittils har jag alltid hittat en passande i o-ringsortimentlådan

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8