Bromsok 750R MkI

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Fästet till bromsoket, det ska väl vara lagrat på hjulaxeln?
Eller tänker jag fel?

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    41.8 KB · Visningar: 73
Jooo. Men det ser ut som nått saknas på bilden. Vad hindrar det från att rotera?
Eller har jag otur när jag tänker igen?

Det saknas ett stag på bilden som går mellan oket och ramen.

Varför sitter mitt lager som gjutet i det där jävla fästet då??? Fan... Alltid nåt skit. :6surkart

Last edited:
Hjulaxeln snurrar ju inte, varför skulle fästet till bromsoket behöva vara lagrat? Har inte skruvat gixxer men massa annat.

Dea skrev:
Hjulaxeln snurrar ju inte, varför skulle fästet till bromsoket behöva vara lagrat? Har inte skruvat gixxer men massa annat.

Nej precis, dock är oket fäst även i ramen via ett ledat stag så det känns som det måste kunna röra sig vid fjädring och justering av kedjespännaren. frågan är hur mycket, om det är glidlagrat, osv.

Bifogat

• stag.JPG
    stag.JPG
    14.4 KB · Visningar: 66
Nja, staget är väl fäst i svingen också så någon rörelse vid fjädring blir det väl inte. Däremot när man justerar kedjespänningen men då är ju allt lossat.

Tysken skrev:
Nej det är fäst i ramen på dom där.

Samma sak på ZZR 1100, då sitter ett nållager i fästet till bromsoket.

Varför sitter mitt lager som gjutet i det där jävla fästet då??? Fan... Alltid nåt skit.

Sitter det ett kullager som du inte får loss?
Då kanske dom har krympt fast det genom att kyla lagret och värma fästet det ska sitta i, då kan det sitta som f-n.

Micke_Lindstrom skrev:
Samma sak på ZZR 1100, då sitter ett nållager i fästet till bromsoket.

Sitter det ett kullager som du inte får loss?
Då kanske dom har krympt fast det genom att kyla lagret och värma fästet det ska sitta i, då kan det sitta som f-n.

Det måste ha rostat fast eller nåt, får det inte att varken snurra eller krypa ut trots extremvåld.
Förra ägaren har bytt till 6" fälg bak så jag vet inte om det är ombyggt på nåt sätt, ser ut som bussningen är hemmagjord,,,

På min e där en (koppar/mässings??!)busstning invändigt i oket mot axeln.men jag e rätt säker på att det inte ska röra sig.Staget sitter väl i svingen så det ska sitta kvar i samma position oavsätt hur svingen rör sig.

sanntur skrev:
På min e där en (koppar/mässings??!)busstning invändigt i oket mot axeln.men jag e rätt säker på att det inte ska röra sig.Staget sitter väl i svingen så det ska sitta kvar i samma position oavsätt hur svingen rör sig.

Är du hundra på att staget sitter i svingen?

Jag har inte meckat med nån urgixxer men tänk efter lite:
Om staget sitter i ramen så måste fästet för oket röra sig relaterat axeln vid fjädring. Eller hur?
Men prylen är ju den att hjulmuttern drar ju ihop svinghalvorna mot fästet så det _inte_ kan röra sig utan _jättelik_ friktion. Och friktion i fjädringen vill vi väl inte ha? Dämpning men inte friktion.

Jag är nästan 100% säker på att staget sitter i svingen, annars skulle man ju ha hört talas om konstruktionsmissen för länge sen.

Robban_C skrev:
Jag har inte meckat med nån urgixxer men tänk efter lite:
Om staget sitter i ramen så måste fästet för oket röra sig relaterat axeln vid fjädring. Eller hur?
Men prylen är ju den att hjulmuttern drar ju ihop svinghalvorna mot fästet så det _inte_ kan röra sig utan _jättelik_ friktion. Och friktion i fjädringen vill vi väl inte ha? Dämpning men inte friktion.

Jag är nästan 100% säker på att staget sitter i svingen, annars skulle man ju ha hört talas om konstruktionsmissen för länge sen.

Japp, det stämmer det du säger men mycket är felkonstruerat på den där modellen.
Jag är 98% säker på att det sitter i ramen. Det är nu man hatar att ha en mil till garaget,,,

Tysken skrev:
Japp, det stämmer det du säger men mycket är felkonstruerat på den där modellen.
Jag är 98% säker på att det sitter i ramen. Det är nu man hatar att ha en mil till garaget,,,

Jag är100 på att det sitter i ramen!

Fransson skrev:
Jag är100 på att det sitter i ramen!

Ok boys så här är det att på dom tidigare gsx r så sitter mycke riktigt staget i ramen å det är en kvarleva från cross sidan då det va populärt med så kallade flytande bromssköldar (trumbroms) efekten man ville åstakomma med denna konstruktion va att fjädringen inte skulle niga när man bromsade utan att bromsstaget skulle hålla imot rörelsen å mycke riktigt så sitter okhållaren lagrad runt axeln med en brons bussning å tätningar men på senare r hojar så blev dom monterade i swingen i stället å då saknar dom lager så det är nog ingen höjdare å montera fel ok hållare de bästa lär nog vara att svetsa fäste i swingen för staget i stället

Peter

andersson turbo skrev:
Ok boys så här är det att på dom tidigare gsx r så sitter mycke riktigt staget i ramen å det är en kvarleva från cross sidan då det va populärt med så kallade flytande bromssköldar (trumbroms) efekten man ville åstakomma med denna konstruktion va att fjädringen inte skulle niga när man bromsade utan att bromsstaget skulle hålla imot rörelsen å mycke riktigt så sitter okhållaren lagrad runt axeln med en brons bussning å tätningar men på senare r hojar så blev dom monterade i swingen i stället å då saknar dom lager så det är nog ingen höjdare å montera fel ok hållare de bästa lär nog vara att svetsa fäste i swingen för staget i stället

Peter

Jo, det blir nog en nykonstruktion av det där. Nån gång i framtiden när jag byter till längre sving. Nu försöker jag nog få det att funka som det är tänkt.
Någon som har ett fäste till bromsoket som ligger och skräpar? Jag behöver ett,,,

andersson turbo skrev:

Peter

:Bugar :Bugar :Bugar

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN