Bromsnippeln vill inte...

Mr163

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
08 Orion Fullsize
Hej! de är så att jag ska lufta mina bromsar på min fiddy ORION 250cc, för att bromsarna (bak bromsen) inte fungerar alls. Jag har gjort allt som skas men kunde inte lossna nippeln!? Provade med tong, för att vrida men de går inte. Den är sten hård och går inte att vrida på. Behöver jag ngn speciell verktyg för det eller kan ni beskriva hur ja ska öppna den? Ska ja kämpa tills ja kan lossna den? Alltså prova kanske med någon starkare?

Ska de inte va runt 7-8mm nyckel te den? bra bättre än me tång iaf... gör som ovanstående skrivit fast slå inte så hårt... Kan tillägga att på min Ten7 så funkade inte bakbromsen å de visade sej bero på att gummitätningen som sitter på kolven i bromscylindern va kass... För mej va fenomenet så att ja kunde lufta via nippeln men även utan luft hade ja noll tryck... Bara ett tips till...

testa o knacka som sagt , har du otur får du borra upp skiten för o sedan gänga om den

Låter som du inte använder fasta nycklar?
Det är vanligtvis 8mm eller 10mm på nipplarna.
Köp en vanlig ringnyckel för några 10or på någon mack, så kommer den låssna så fint så.

Men vad fan! du kan ju inte böga med skit verktyg! tång! eller skifnyckel funkar ju inte. Du gör bara skruven rund. skaffa en 8mm ringnyckel sen drar du loss skiten.

Ta i lite tönt! e du mes eller?????

Men vad fan! du kan ju inte böga med skit verktyg! tång! eller skifnyckel funkar ju inte. Du gör bara skruven rund. skaffa en 8mm ringnyckel sen drar du loss skiten.

Ovärderlig hjälp.
Hoppas du får samma givande svar på din egen nästa fråga.

om de sitter fast är hylsor överlägsna ringnycklar, en lång 8mm 6-kant hylsa och spärrskaft så lossar det lätt utan att skadas

Så här det brukar låta när moppeungarna i kvarter snackar med varandra...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT