Bromsning

Det många inte tänker på här är att bakbromsen hjälper hojjen lägga mer vikt på framhjulet, vilket leder till att man kan bromsa hårdare där utan att det släpper, vilket är djävligt viktigt. Så att bromsa bak ska inte ignoreras.

/a

bikerwoman skrev:
Men SUCK! Är du på tjafshumör Olsson?

Är mina kommentarer tjafs? Själv tycker jag de var sakliga argument. Eller kanske det var fel? Isåfall hoppas jag att du kan förklara för oss som vill förstå.

#Olsson# skrev:
När det är ett hundra procent på framhjulet så bromsar man hårt ja!. Hur slappt ska man bromsa för att bromsa 90/10? :hihi

Vad babblar alla om?

Om man bara trycker på frambromsen, och inte rör bakbromsen. Då har man 100% på frambromsen. Hur lite eller mycket man än trycker.
Och om man trycker 9 ggr hårdare i fram än i bak, då har man 90/10...

aLcATRAZ skrev:
Det många inte tänker på här är att bakbromsen hjälper hojjen lägga mer vikt på framhjulet, vilket leder till att man kan bromsa hårdare där utan att det släpper, vilket är djävligt viktigt. Så att bromsa bak ska inte ignoreras.

/a
Nej, bromsa hårt fram så förstår du, bakhjulet kommer lyfta.
Vikten förskjuts framåt ja, men på bekostnad av vikt bak som i sin tur innebär att du låser hjulet.
Kontentan, det bli samma sak som vi säger.
Ska ditt exempel funka måste du ju bromsa mest bak, för så fort du börjar lägga på hård broms fram förlorar du grepp bak.

Okejj då, men förutsatt att du inte har ett idealt underlag vilket man inte oftast har, så är det viktigt. Pungt!

/a

Rikkard skrev:
Vad babblar alla om?

Om man bara trycker på frambromsen, och inte rör bakbromsen. Då har man 100% på frambromsen. Hur lite eller mycket man än trycker.
Och om man trycker 9 ggr hårdare i fram än i bak, då har man 90/10...

Själv avser jag andelen bromsverkan för fram resp bak vid maximal inbromsning(högsta G) för ett ekipage. För många sporthojar med bra däck erhålls högsta G vid fördelning ca 100% bromsverkan på framhjulet.

aLcATRAZ skrev:

/a
Risken för att du ska bromsa omkull dig med bakbromsen överstiger vida värdet av bromseffekten. Men visst, är man riktigt duktig så ger bakbromsen ett visst bidrag fram till dess att bakhjulet lättar från marken.

Bingo skrev:
Risken för att du ska bromsa omkull dig med bakbromsen överstiger vida värdet av bromseffekten.

Precis. Bättre att låta bli bakbromsen helt om man behöver bromsa hårt. En kille som låg framför mig på Falken låste bakhjulet inför eller nästan i en snabb kurva, och han hade tur som inte hamnade ute i gröngräset. Sladden var iofs ganska snygg. :rolleyes:

Rossi använder bakbroms... stabiliserar hojjen tydligtvis. Sen att det är en klass för sig är en annan sak. Hehe..

Jag lägger bara ut informationen, ta den som ni vill.

/a

Efter jag låste framhjulet så e jag skitförsiktig med frambromsen då jag ser grus. Hojen damp i backen innan jag fattat vad som hände.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti