Bromsmek -vad tänka på?

Russian_rocket

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2010
Hoj
Suzuki SV1000S 2004
Hej!

Har haft min hoj i en säsong och tänkte se över/förbättra mina bromsar tills det är dags att sitta upp igen. Det jag vill göra är att byta till stålomspunna slangar, nya klossar och byta bromsvätskan. Funderar också på att byta tätningarna till bromskolvarna när man ändå har allt nerrivet. Vad ska jag tänka på när jag ger mig i kast med detta? Är det bara till att tömma systemet helt och skruva bort/trycka ut alla komponenter, eller måste jag börja med någon särskild del först?

Detta låter säkert lite löjligt för er som är erfarna mekare, men alla har vi börjat någonstans. Uppskattar all hjälp och tips jag kan få.

Mitt tips är att se till att du har alla delar hemma innan du börjar riva. allt går snabbare så. Och tar du ut kolvarna och ska rengöra så är det endast antingen bromsvätska eller vanligt vatten man rengör med. helst inga andra medel som får gummi att svälla eller så. Sen är det bara att vara nogrann där man sätter dit sakerna att man drar allting ordentligt men inte för hårt! Och vara riktigt nogrann när man luftar!

Lycka till!

/A

Ok, så då kan jag lugnt plocka bort alla delar och tömma all vätska? Tänkte mest på om det finns något moment i proceduren som är extra "jävligt" och som man ska se upp med. Vill ju göra ett noggrant och bra jobb...

Se till att byta tätningarna vid banjobultarna, köp en oljekanna o en bit plastslang så du kan pumpa in ny bromsolja "bakifrån", köp också bromsluftaren ifrån Biltema (billig o funkar kanon), bromsrengöring ifrån samma excellenta butik. Använd DOT 5.1 olja med fördel.
Sen är nog nogrannhet, renlighet och försiktighet som gäller vid byte av tätningar så dessa kommer rätt:)
Lycka till!

Det som är "extra jävligt" om man inte har gjort det innan kan vara att sätta tillbaka kolvarna i oken. Jag hade ett jäkla problem första gången. Normalt sett tar man inte bort kolvarna ur oken om man inte måste.

En MYCKET viktig sak, som du säkert redan vet, är att hålla bromsvätska borta från alla lackade ytor. Aggresivt är bara förnamnet. Som tur är sköljs det lätt bort med vatten.

Stort tack alla som svarat!

Har börjat plocka bort bromsarna och fram verkar det vara ok. Bak däremot är beläggen ordenligt snedslitna och skivan ligger emot lite grann. Vad beror det ojämna slitaget på? Minns från i somras att det var kass bromsverkan bak.

Hur gör jag för att på bästa sätt tömma ut all bromsvätska? Måste jag "pumpa" ut det med handtaget genom luftningsventilen eller är det bara till att lossa en anslutning?

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul