Bromsljuset är på konstant!

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Tjena! Köpte min första hoj i söndags! och redan så har jag problem haha!

Bromsljuset är på konstant på min yamaha xj600s diversion, lekt med bromsarna och inget händer, försökt med bromsljus justering enligt manualen vid bakbromsen och vips inget händer. Den är på hääääla tiden.

Vad mer kan jag göra/felsöka?
Jag är ny till mc-lekandet så använd inte stora ord för att beskriva problemen! :hihi

och jag är ganska säker på att den funkade innan eller så missade vi det helt! Har provat ta en liten tur och bromsat hårt som fan både fram och bak, blev inte bättre...:hihi

Vad göras?:confused:

kolla bromsljus kontakterna, den på bakbromsen brukar vara lite eljest så börja där.

Vad är det för lampa? Om det är en P21/5W och man knökar i den 180 grader fel i bajonettfattningen så lyser bromsljuset konstant.

hmm...verkar vara nåt fel på kontakten vid bromspedalen, rörde om den lite och fick bromsljuset att slockna.
MEN nu funkar inte hojen hahahaha:7peta
kortslutning? blinkers funkar inte, neutral lampan funkar inte, att starta funkar inte(motor tänds inte helt enkelt, som om batteriet är nästan slut). själva bromsljuset(men är bara på) och instrument ljuset funkar, tror framljuset funkar också.
batteriet ska ju vara ny, biltema batteri.
rörde bara på stop switchen upp o ner...

Dra åt batteripolerna och sen tar du startkablar från bilen om den inte startar,,, biltema batterier är inte att lita på i alla lägen.

Kopplingen måste vara indragen , ofta också växeln i nollan vid start.

Ska ladda batteriet imorgon och kolla igen. Man kan starta med stödet nere och utan kopplingen indraget(i neutral såklart). startade fint innan jag började pilla på den :tungan

hmm...verkar vara nåt fel på kontakten vid bromspedalen, rörde om den lite och fick bromsljuset att slockna.
MEN nu funkar inte hojen hahahaha:7peta
kortslutning? blinkers funkar inte, neutral lampan funkar inte, att starta funkar inte(motor tänds inte helt enkelt, som om batteriet är nästan slut). själva bromsljuset(men är bara på) och instrument ljuset funkar, tror framljuset funkar också.
batteriet ska ju vara ny, biltema batteri.
rörde bara på stop switchen upp o ner...

Kollat säkringar och reläer? Tänk på att en säkring kan se hel ut, utan att vara det. Och att även hela reläer kan strula om de glappar i sockeln.

aah, det var säkringen! :tummenupp Måste börja dubbelkolla på saker o ting :smasha

MEN, problemet med bromsljuset är kvar tyvärr. jag har inte sett något underligt med mina nybörjar ögon. Nu börjar man fan bli arg måste ut o köras! :mad:

Är det någon snällis i norrorts trackterna i sthlm som skulle kanske kunna hjälpis?:Bugar bjuder på några öl såklart!:fyllisar

Fortsätt jobba med bromsljuskontakten. Justera rengöra?!

Skit i att bromsljuset är på och kör, den är inte snabbare än att folk bakom ändå tror att du bromsar...... Skämtar lite, bara att göra som alla andra skrivit, skruva isär den så långt det går och smörj upp allt. Eller snabbfix, koppla loss kablarna o isolera, det räcker väl att den till frambromsen funkar tills det blir en regnig dag.

kollade som satan, inget verkade fel, och var inte...på bakbromsen eller på ljuset/kontakterna.

sen så kikade jag igen på frambromsen och ser den silvriga stiften/switchen, pressar den ut och hör klick, kollar ljuset och vips HITTADE PROBLEMET!:yoparty:yoparty

tog en jävla tid, har inte haft så mycket tid att pilla men hittade till slut, fixade en egen "gummi-hatt" med hjälp av farsas polare och nu funkar den kanon! :tummenupp:tummenupp

jag ska ordna bild senare för att försöka visa upp vår innovation! :rock

nu har jag dock problem med gasen, eller choken, den är på cirkus 3k vid "tomgång" släpper man kopplingen så kryper man iväg och håller igång som en cruise control haha. men nånting är fel, när vi drog ut choken så gick den upp till 6k men nånstans emellan gick den ner till normala. och varje gång man åker iväg så går rpm:en ner till normalt för stunden, och om man vrider på gasen åt fel håll så går den ner lite grann till 2k...

vad behöver kollas/göras nu? jävla skrothög man har:gnissla men åka gör man ändå :banana
ska starta o kolla imorgon igen och se om det var något tillfälligt. Eftersom när jag startade den tidigare idag så var allt prima, men under körning när jag kom till stopp så märkte jag att den ligger i för jävla hög tomgång!

Nejdå, ingen skrothög. Se det som kul!:) Senast idag så pillade jag lite med batteriet och hörde ett konstigt ljud med motorn på, upptäckte att det slog gnistor från en av tändkablarna. Mums, tänkte jag och tog bort tanken. "Vad kan vi ha för fel här då?". Jobba en glad stund med det, fixat, körde, går fin fint igen.

Du verkar ha en del skoj småfix att göra med hojen. Angående tomgången, kolla att choke-vajern/vajrarna löper fritt, även gasvajern. Både vid styret och vid förgasarna. Sväng styret höger-vänster och kolla att det inte orsakar skillnad i varvtal, dvs vajrarna hänger sig nånstans. Du menar att detta har uppstått nu efter att du pillat med bromljuskontakten vid gashandtaget? Samband?

EDIT: Hyyland hann före...

Last edited:
startade fint efter fixet, som det ska, startade utan choke, sen vilade hojen liten stund, sen körde jag o polaren ut igen och startade som den skulle...jag tror det började efter vi tankade bensin nångång.

hmm...startade hojen nyss och är tillbaka på normal tomgång igen :va schizo hoj! :hihi kanske ska ta en tur senare och se om det kanske är nånting med körningen och vajrarna då.

mrf, hur funkar den där kabelmsmörjaren? är ju nybörjare så lär mig fortfarande.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT