Bromsljus tänds för sent, Triumph Speed Triple -94

Glen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Hoj
Suzuki gsx 750F
Hej!

Kort och gott då så tänds bromsljuset för sent (tycker besiktningen) då jag använder fotbromsen, med handbromsen är det inga problem. Bromsen börjar alltså ta innan ljuset tänds och det är väl kanske inte helt praktiskt...

Frågan då är hur jag åtgärdar detta? Har högst begränsade kunskaper men inbillar mig följande:

Vid fotbromsens fäste finns en "cylinder" och från denna går det upp en pistång som man kan justera ut eller in i cylindern, alltså så att pistången höjer sig eller sänker sig. Pistången går sen upp i en lite "låda" och därifrån går det en slang ner till däcket men också en kabel upp under sadeln och jag gissar att det är kabeln till bromsljuset. Att justera själva pistången upp och ner verkar bara påverka själva bromsen och inte lyset. Det sitter dock en kontakt på insidan av hojen där den förmodade bromsljuskabeln är fäst och denna "sticker ut" lite från lådan och sitter fast i en stor mutter. Min gissning är att kontakten kommer att flytta sig om jag skruvar på den muttern men jah tänkte kolla först efter tips innan jag börjar skruva i den...

Så med andra ord, någon som på ett pedagogiskt sätt kan förklara hur jag ska få ljuset att tändas tidigare?

Mvh
Glen

Du har svarat på frågan helt själv.
Om du skruvar på muttern,flyttar du kontakten.

Har åxå en triple. Min bromsljus kontakt till fotbromsen går inte att justera. Prova med att ändra på justeringen till bromscylindern så bromsen tar lite längre "ner",

Bump!

Har skruvat lite i dagarna och det har väl inte gått helt enligt plan... Det verkar som att kontakten tyvärr inte går att justera utan den är fast i en bult och styrs helt enkelt av trycket från bromsvätskan. Har också provat att justera själva bromsen men det gav tyvärr inget heller. Ringde till två Triumph-verkstäder och dom var väl inte helt hundra men hetaste tipset var att byta ut kontakten, skulle kosta typ 275 spänn

Bump!

Har skruvat lite i dagarna och det har väl inte gått helt enligt plan... Det verkar som att kontakten tyvärr inte går att justera utan den är fast i en bult och styrs helt enkelt av trycket från bromsvätskan. Har också provat att justera själva bromsen men det gav tyvärr inget heller. Ringde till två Triumph-verkstäder och dom var väl inte helt hundra men hetaste tipset var att byta ut kontakten, skulle kosta typ 275 spänn

Ta en bild på kontakten........och lägg upp här.
Eller ta med bilden till Mekonomen, en Ford verkstad el. liknande, och visa dom borde ha en som passar, bara tryckpunkten son skiljer.

KentW

Last edited:
Ta en bild på kontakten........och lägg upp här.
Eller ta med bilden till Mekonomen, en Ford verkstad el. liknande, och visa dom borde ha en som passar, bara tryckpunkten son skiljer.

KentW

Så det kan kanske fungera med nån sorts universal? Vore extremt praktiskt då det skulle ta en vecka att få hem den tydligen. Ska åka till mekonomen imorgon och kolla! Ok här är bilder på den, tyvärr tagna med rätt risig mobilkamera:

Bifogat

• DSC00042.JPG
    DSC00042.JPG
    141.5 KB · Visningar: 48
  • DSC00043.JPG
    DSC00043.JPG
    167 KB · Visningar: 56
  • DSC00044.JPG
    DSC00044.JPG
    148 KB · Visningar: 60
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back