Bromsklossarna ligger på (akut)

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Har fått lite panik med R1an, och skall iväg till Karlskoga idag för att köra bana på Söndag.

Problemet:
Bytte i veckan framdäck på hojen hos mcvaruhuset. Nu idag när jag hade varit ute en pyttesväng och kört märkte jag att hojen rullade tungt och att bromsskivorna var brännheta, verkar onekeligen som att klossarna ligger på.
Då har jag inte alls kört speciellt hårt med hojen, utan bara hem från city.

"Snurran" på handtaget verkar stå på samma siffra som när jag lämnade hojen, finns det något man kan prova?

Känns som att bromsarna kommer vara skit om jag skall köra 25 mil till Karlskoga, bana hela dagen i morgon och sen 25 mil hem igen...!?

Tusen tack på förhand

/Adam

Kör några meter å sen kollar du vilken skiva som blir varm. Sen e det bara å plocka lös oket, ta ut kolvarna å smörja upp dem med silikonfett från biltema. Så vida det inte e nått annat fel. Men vad skulle det vara.

Kolla så du inte har fullt i bromsvätskebehållaren.. Om du fyllt bromsvätska med dåliga klossar och sen bytt till nya så finns det inte plats för all olja.

Ok.. såg nu att du bytt däck och inte klossar.glöm min teori:)

Hej, kolla så att du har satt i hjulet åt rätt håll.
Höger skiva till högerbromsok.
Lycka till.
:tummenupp

Kör några meter å sen kollar du vilken skiva som blir varm. Sen e det bara å plocka lös oket, ta ut kolvarna å smörja upp dem med silikonfett från biltema. Så vida det inte e nått annat fel. Men vad skulle det vara.

Det verkar som att båda skivorna blir stekheta när jag kört en bit..
Nu är det så att jag inte är sådär super på att meka med hojar (därav att jag lämnade bort däckbytet), är det här något man ens skall ge sig på om man är en newbie som jag?
Annars kan jag ju utesluta att göra det själv, och börja ringa runt och kolla ifall det finns någon annan som är sugen.. :)

Tack för hjälpen!

Lycka till.

Hur ser man det? :)

Last edited:
Hur ser man det? :)[/QUOTE]

Det sitter en liten pil på ena ekern, som visar hjulets riktning.
Den ska vara belägen strax över fälgbanan.

snurrar hjulet lätt om du lyfter upp den fram då?

Har inte haft möjlighet att prova, depåstödet är på jobbet.
Men jag brukar alltid stänga av hojen och låta den rulla sista biten upp för en backe in på gården, för att inte irritera grannarna så mycket.
Och nu rullar den inte alls speciellt långt, utan stannar så man måste gå av o rulla. Så visst går det trögt..

Lossa på oken, och sedan tar du en träbit eller något och blockerar ena bromskolvsparet så de inte kan tryckas in. Sedan motionerar du dom genom att pumpa på handtaget tills de har kommit ut en bit och sedan tryck tillbaka kolvarna. Gör så ett antal ggr så borde det lösa sig.

Det sitter en liten pil på ena ekern, som visar hjulets riktning.
Den ska vara belägen strax över fälgbanan.

Mjaa, hittar inte någon pil.. Men kan det påverka mycket?[/QUOTE]

Jag vänder min fälg istället för att vända däcket då det blir mer slitet på ena sidan. Det påverkar inte alls.

Kan verkstan ha använt biltema klossar??:gnissla jag märkte att biltemas klossar var lite för stora på långsida som medförde att när man bromasade så åkte inte klossarna tillbaka utan låste sig mot oket. Detta medförde såklart att att klossarna låg på och bromsa lite så att skivorna blev varma och hjulet rulla trögt.

Lösningen på detta är mycket enkel, ta bara en vanlig fil och fila ner klossarnas "metall-långsida" med några drag med filen så passar klossarna i oket perfekt och fjädrar tillbaka som de ska:yoparty.

Låter ju eg märkligt att man ska haft lös hjulet å sen kärvar bägge oken. Kolla så de inte fyllt på med olja i behållaren så det e för mycket. Det tar ju ingen tid. Har du fått tillbaka rätt fälg? Låter knepigt.

Var förbi dom nu på förmiddagen, dock så är ju inte verkstaden öppen, så några från "försäljning" fick kika på den, dom låg o pillade med en mejsel och bromsade ett par ggr, först blev det bra. Men nu när jag kom hem igen så verkar det vara som innan.
Verkar typ som att kolvarna "kärvar" men det är konstigt att dom skall börja göra det efter man haft hojen inne på däckbyte..

Var förbi dom nu på förmiddagen, dock så är ju inte verkstaden öppen, så några från "försäljning" fick kika på den, dom låg o pillade med en mejsel och bromsade ett par ggr, först blev det bra. Men nu när jag kom hem igen så verkar det vara som innan.
Verkar typ som att kolvarna "kärvar" men det är konstigt att dom skall börja göra det efter man haft hojen inne på däckbyte..

Något som är enkelt (om du nu är osäker på att mecka med bromsar) är att lossa två bultarna som håller fast oket, dra av det från skivan, pilla ut bromsklossarna, och kolla så att allt är rent och fint. Klossarna kan du fila/stålborsta bort smuts från.
Kolvarna i oket (dom fyra runda rören som sticker ut lite) ska gå att trycka in en och en för hand. då ska den bredvid eller ev. alla andra åka ut lite, akta så du inte trycker ut dom helt bara. för att trycka ut dom lite så att du kan prova trycka in dom igen ska du pumpa några gånger på handbromsen, akta bara så du inte trycker ut dom hela vägen.
Om detta inte går/går trögt bör du göra rent där och smörja med silikonfett som någon sa längre upp.
Kolla även så klossarna hamnar rätt, när du sätter tillbaka dom. Jag vet inte om man kan sätta dom fel, men alla fordon jag har pillat bromsklossar på har dom hängt ganska löst och fritt i oken. Om du får pressa in dom kanske dom inte har rätt passform och du kan fila ner dom lite där dom är för stora.

Lycka till!
det löser sig~

Smörj upp broms kolvarna! Tar inte lång tid. Börja med det.
Kolla även pilen på ekern så att det är "monterat åt rätt håll".
Annars bör det vara för mycket olja uppe i bromskoppen.
(Edit: sen som vanligt :gnissla)

Jag hittar inga pilar på fälgen, men däremot så är dom balanserade annorlunda, alltså: Nu sitter vikterna på andra sidan, (man ser märken där vikterna suttit innan) Detta betyder antagligen att dom satt hjulet fel eller?

Jag hittar inga pilar på fälgen, men däremot så är dom balanserade annorlunda, alltså: Nu sitter vikterna på andra sidan, (man ser märken där vikterna suttit innan) Detta betyder antagligen att dom satt hjulet fel eller?

Det har ju hänt förr att en slarvig meck mulat en skiva, men då borde du se om skivan är vind när du snurrar hjulet.
Det är inte så att någon missat en distans till hjulaxeln?
Löper skivorna någolunda i mitten av oken?

Hej igen.
Hoppas du fick ordning på saken utan vidare strul.
Men om det inte var så..
Det borde inte ha någon betydelse med riktning på fälgen tycker man...
Men eftersom jag till skilnad mot någon annan här på forumet vet att det kan ha det, så skulle jag för sakens skull byta riktning lite snabbt.
Men men, det är ju bara jag.
Hursom...
Lycka till.
:musik

Lycka till.

nja så enkelt är det inte :) Flytande ok justerar sig efter skivan så du kan snurra hjulet hur du vill. Vi som vänder våra däck och kör på den "oslitna" sidan brukar vända däcket bak och bara vända hela fälgen fram. Det ska inte störa.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back