Bromsklossar R1 -04

• Thread starter Thread starter RC
  • Start date Start date

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Vilka rekommenderas?? Vill ha riktigt bra klipp för bra peng, det sitter orginalskivor på och stålomspunna slangar. Åker mest gata.:tummenupp

Kanske ångrar mig men nu köpte jag Biltemas belägg för 2x149:-.
Gold Fren kostade 2x329:-. Var bara tvungen att testa :)
Kan skriva här när jag bytt och testat.

Vad bör man tänka på vid inkörning/montering, några tips?

Köp original, de är dyra men den absolut bästa kompromissen....

Biltema bytte padsleverantör efter att folk klagade på att padsen lät och repade skivorna. De nya är snällare men har sämre bromsverkan...

Kanske ångrar mig men nu köpte jag Biltemas belägg för 2x149:-.
Gold Fren kostade 2x329:-. Var bara tvungen att testa :)
Kan skriva här när jag bytt och testat.

Vad bör man tänka på vid inkörning/montering, några tips?

När du ändå plockar ner bromsarna så kan du passa på att göra rent bromsoket. Oftast samlas det massor med "bromsdamm" runt bromskolvarna vilket är ganska lätt att rengöra när du väl har plockat ner oken. Finns nåt som heter bromsrengöring (sonax). Detta kan du spraya på och smutsen bara rinner av. Annars ta en tandborste till hjälp för att göra rent runt kolvarna innan du trycker tillbaka dem.

Se bara till att inte spraya hej vilt över allt på gummi detaljer för de kan ta skada av det! (fick det själv som rekommendation)

Last edited:
kör med 2 uppsättningen av biltemas belägg och är super nöjd.

Jag kör me med biltemas belägg, kört både gamla o nya modellen och är helnöjd, ser inte intresset i att låta företag hålla höga priser, det är bevisat för många gånger att det inte är priset som bestämmer kvalite´n

Har kört ca 10mil med BT-beläggen nu. Tycker de nyper riktigt bra vid hårdare inbromsning. Minst lika bra som de förra (vet ej märke). Jag tog det lugnt och bromsade försiktigt första milen.

Återstår att se om de klarar en dag på Knutstorp :)

Har kört ca 10mil med BT-beläggen nu. Tycker de nyper riktigt bra vid hårdare inbromsning. Minst lika bra som de förra (vet ej märke). Jag tog det lugnt och bromsade försiktigt första milen.

Återstår att se om de klarar en dag på Knutstorp :)

Kolla även skivorna efter knutstorp om du har möjlighet. Vissa belägg äter mer eller mindra skivor har man ju hört. :va

Kolla även skivorna efter knutstorp om du har möjlighet. Vissa belägg äter mer eller mindra skivor har man ju hört. :va

Jag tror inte belägg som säljs på Biltema äter skivor något nämnvärt. Kan dock tänka mig att en del race-belägg sliter hårdare.

Jag har inte märkt något med mina skivor.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back