Bromskivor, nita dit nya ringar

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Önskar lite tips:

Leverantörer till bromskive ringar , inte själva rotorn - lite dyrt sökes.

Vilka tillverkare har dessa på hyllan så man kan nita på utan att sälja lyxjakten,villa nr 5,företag 2, tre av sina fruar samt rättigheterna till Kiruna gruvan

Spiegler USA har.....

EDIT: Eller är du ute efter själva stålskivan utan att köpa navcentrum? I så fall får jag nog göra dig besviken. Har ännu inte funnit någon som säljer det löst och passande till originalet utan att det är oneoff och dyrt.

Last edited:
Finns/fanns det inte någon på forumet som säljer laserskurna skivor? Du kanske kan få nya skivor utan rotor tillverkade men om det blir billigare vete katten.

Jag förstår inte riktigt vilken del det är du vill köpa, men ta ett snack med ISR, eftersom de bland annat tillverkar egna skivor kan de säkert göra eller förse dig med den del du behöver. Åtminstone i mitt fall bättre och billigare än orginal. (men orginal är löjligt dyra)
Jag har bara gott att säga om dem och de har hjälpt mig ett antal gånger.

http://www.isrbrakes.se/

Ett tips kan vara att kolla bromskivor komplett från kina, jag hittade bra skivor till aprilian för 2300 pix, ink frakt/tull

Ok tackar för tipsen :tummenupp

Hade nån tjock lev. katalog för nått år sen där man kunde köpa lösa bromsringar till alla bågar och nitar.

Har för mig att man då fick pynta 1000-1500 för en "bromsring" istället för t.ex 4800 lax för Honda original:D

David silverspares i England hade ju riktigt nice price tills honda satt stopp - runt 130£ för en framskiva.

Ja vet en kille i Norrland som har en stor CO2 laserskärmaskin , undra o man borde kunna lobba om han till bromskivetilleverkare?

Han borde ju kunna leva på det fett även om han skulle dom sälja dom till ett bra pris

Ok tackar för tipsen :tummenupp

Hade nån tjock lev. katalog för nått år sen där man kunde köpa lösa bromsringar till alla bågar och nitar.

Har för mig att man då fick pynta 1000-1500 för en "bromsring" istället för t.ex 4800 lax för Honda original:D

David silverspares i England hade ju riktigt nice price tills honda satt stopp - runt 130£ för en framskiva.

Ja vet en kille i Norrland som har en stor CO2 laserskärmaskin , undra o man borde kunna lobba om han till bromskivetilleverkare?

Han borde ju kunna leva på det fett även om han skulle dom sälja dom till ett bra pris

Lasermaskiner finns det gött om i Sverige. Men det hjälper väll inte. En skiva har man väll högre krav på än att man bara skär ut ämnet. Det skall väll svarvas också?

Jo garanterat måste det väl svarvas också - men med tanke på skivpriserna borde det ju gå att leva på det lätt.

Han är seg och trög men jag ska föröka luska ut vad det i teorin kostar med driftskostnader material att skära ut en skiva,en sväng i svarven.

Fast branschen kanske är sån så de ligger ett hästhuvud i sängen nån dag om han skulle börja med prisdumpning:D - det kan ju vara så:D

Domex är poppis i Sverige men annars är 420 eller 440 det vanligaste som tillverkare specar.

Bra att veta. :tummenupp

Har exprimenterat med detta förut på crossar och enduro (jobbade på en bromsbandsfabrik så jag hade tillgång till olika friktionsmaterial).

Bästa bromsarna på min WR430 fick jag med en skiva av 2320 och friktionsmaterial av mässing. Mässingen höll inte så länge men vilka fina bromsar det blev.

Är det nån som "fulskärit" bromskivor rakt från co2 laser skärare och fått ett bra resultat

Man har ju hört bland endurofolket att dom kört me gamla sågklingor "förädlade" från brädgårdar och allt möjligt:confused:

Jo garanterat måste det väl svarvas också - men med tanke på skivpriserna borde det ju gå att leva på det lätt.

Han är seg och trög men jag ska föröka luska ut vad det i teorin kostar med driftskostnader material att skära ut en skiva,en sväng i svarven.

Fast branschen kanske är sån så de ligger ett hästhuvud i sängen nån dag om han skulle börja med prisdumpning:D - det kan ju vara så:D

Jag tror snarare att det kan vara rätt svårt att konkurera med kineserna ang kvalite och pris..

När jag var inom cross-svängen fanns det en kille som sålde väldigt många skivor, han caddade in skivorna och skar ut dom med laser. Har för mig det var i rostfritt och dom behövde man inte efterbearbeta på något vis, bara att skruva fast och köra.

Funkade väldigt bra och blev billigt.

Cross/enduro skivor var oftast runt 3mm så jag har gjort några av gamla sågklingor men vissa klingor är nästan omöjliga att borra/fräsa utan dyra hårdmetallverktyg så ekonomin blir inte den bästa.

Rostfritt och svartplåt är billigare/snällare med tanke på verktygskostnaden.

Blir mycket borrande och fräsande med alla hål och konturer om man ska kopiera orginalet.

Sporthojjar har väl 5-6mm skivor men det är ju inget problem att laserskära, misstänker att man bör nog snygga till snittet runt nitarna med en fräs men annars kan jag inte tänka mig att snittet inte ska duga förutom rent kosmetiskt.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd