Bromskivor ligger an efter beläggbyte

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Hornet -07
Hej!

Har bytt belägg fram. Rengjorde cylindrarna med t-röd och smörjde med gummifett från Mekonomen som de sa var avsett för detta ändamål. Cylindrarna gick smidigt och lätt tillbaks och gott om plats fanns vid återmontering av oken på hojen. Men så fort man har bromsat ut beläggen så tjuter det kring oken när hojen rullar och beläggen ligger an. De går inte tillbaks ordentligt när man släpper bromshandtaget.

Har provat med att justera bromshandtaget till det yttersta läget utan resultat. Bromsvätska byttes på senaste service för 500 mil sen då de gamla beläggen satt på.

Misstänker att det kan vara för mycket bromsvätska men isf varför går det att trycka tillbaks cylindrarna tillräckligt för att få på oken igen? Det är gott om spel mellan belägg och skiva efter återmontering.

Jag klarar av att byta belägg men är det en komplicerad process att byta vätska om detta behövs? Kan man bara tappa av överflödet eller ska man byta vätska helt?

tack för hjälpen!

Är burken på styret full? Är den det så är det bara att öppna den och suga upp lite överflöd med hushållspapper...

Kan jag prova. Kan det ha skapats tryck så att det "sprutar" ut när jag öppnar behållaren?

Inte troligt att det "sprutar" snarare rinner ut isf. Spola hojen med vatten efterår, bromsvätska är inte snällt mot lack och annat vackert.

Har nu provat att ta ut lite bromsvätska mha papper. Behållaren var väldigt full så det var nog nyttigt. Men problemet kvarstår... Kan det vara så att beläggen är för "höga"? Kan man slipa ner dem, om det nu är det som strular? Beläggen är från SBS, beställda från Lelles, de ska passa min modell.

När man byter klossar så är det nödvändigt att tvätt/smörja kolvarna med 5.56 och siliconefett.

Har nu provat att ta ut lite bromsvätska mha papper. Behållaren var väldigt full så det var nog nyttigt. Men problemet kvarstår... Kan det vara så att beläggen är för "höga"? Kan man slipa ner dem, om det nu är det som strular? Beläggen är från SBS, beställda från Lelles, de ska passa min modell.

Att man hör att beläggen ligger emot är ok.
Du kommer aldrig bli av me "skrap" ljudet.

Prova palla upp framhjulet i luften med depåstöd eller liknande och ge framhjulet ett rejält snurr.
Hur många varv snurrar de innan det stannar?
På en frisk hoj bör man få ca 3-5 varv om man tar i.
Du kan också prova köra några km utan att använda frambromsen , stanna sedan och känn på skivorna om dom är varma.

Och använd ABSOLUT INTE 5-56 eller wd-40 när du rengör oken.

Att man hör att beläggen ligger emot är ok.
Du kommer aldrig bli av me "skrap" ljudet.

Prova palla upp framhjulet i luften med depåstöd eller liknande och ge framhjulet ett rejält snurr.
Hur många varv snurrar de innan det stannar?
På en frisk hoj bör man få ca 3-5 varv om man tar i.
Du kan också prova köra några km utan att använda frambromsen , stanna sedan och känn på skivorna om dom är varma.

Och använd ABSOLUT INTE 5-56 eller wd-40 när du rengör oken.

Det där kan variera högst betänkligt med modell. Jag vet flera CBR1000RR som har en förmåga att ligga på så man får max ett surrande varv, funkar bra ändå...:)

Rengöring skall göra med Bräkleen mostvarande bromsrengöring...

Som jag skrev i första inlägget så är rengöring och insmörjning gjorda enligt konstens alla regler. Skrapljudet är jag bekant med men detta är mer som ett pipande/tjutande ljud. Ska prova lyfta upp framdäcket och se hur det snurrar. Bromsskivorna blev varma innan jag släppte ut lite bromsvätska, bättre efter jag hade tagit ut lite.

Det där kan variera högst betänkligt med modell. Jag vet flera CBR1000RR som har en förmåga att ligga på så man får max ett surrande varv, funkar bra ändå...:)

Rengöring skall göra med Bräkleen mostvarande bromsrengöring...

Mycket möjligt.
Men om skivorna blir varma utan att man använt frambromsen då har man ett problem.

Kan gå så illa att de till sist låser framhjulet.

Om du inte vet vad du pratar om så låt bli att skriv då. Gummi och metall ska smörjas med siliconfett och 5.56 är helt ofarligt.

Förklara gärna varför inte.

Därför att de står i princip i alla handböcker att man absolut inte ska använda petroleumbaserade medel när de gäller bromsar....
Detta kan göra så att gummi packningarna/tättningarna sväller vilket kan leda till väldigt sorliga historier tex ingen bromsverkan.

Smörja kolvarna gör man med bromscylinder fett.

Utdrag från min workshop manual till street triple R

"Never use solvents, petrol (gasoline), engine oil, or any
other petroleum distillate on internal brake components
as this will cause deterioration of the hydraulic seals in
the calipers and master cylinders."

Det är snarare du som borde läsa på innan du ger tips som kan ge förödande konsikvenser...

Last edited:
Detta inlägg läste jag innan jag bytte. Fick mig att avstå 5.56.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4273464&postcount=3

Jag sprutar 5,56 under gummidammasken varje gång jag byter klossar, sen lägger man på siliconefett. Jag antar att de menar att gummit inte tål oljan som är i 5,56 men gummit gör det och när man pressar in kolvarna så skrapas nästan all olja bort, så om man är orolig för att gummi tar stryk så glöm det lägger du dessutom på siliconefett så är ju detta ev, problem borta.
Det blir alltid smuts på kolvarna som gör att de går lite trögt och det måste bort.

Boris har inte helt rätt även om många tror han kan allt,, man behöver INTE ta loss oken, t,ex.

Last edited:
Jag sprutar 5,56 under gummidammasken varje gång jag byter klossar, sen lägger man på siliconefett. Jag antar att de menar att gummit inte tål oljan som är i 5,56 men gummit gör det och när man pressar in kolvarna så skrapas nästan all olja bort, så om man är orolig för att gummi tar stryk så glöm det lägger du dessutom på siliconefett så är ju detta ev, problem borta.
Det blir alltid smuts på kolvarna som gör att de går lite trögt och det måste bort.

Boris har inte helt rätt även om många tror han kan allt,, man behöver INTE ta loss oken, t,ex.

Ja verkstads manualerna har säkert fel , även alla fabrikanter som gör motorcycklarna.

Men kul för dig att de funkar , jag vågar dock ej chansa!

Rengöra kolvarna kan man göra med bromsvätska och det behövs.
Även hört att man kan använda diskmedel och vatten eftersom detta är skonsamt mot packningarna.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back